Gå til innhold

bever... noen som kan litt om den karen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt spørsmål, egentlig.

Jeg har ikke noe hjelp og komme med, men er vokst opp på bygda og sett utallige etterlatte arbeider den har gjort, og sett den svømt i vannet, men aldri sett den gående på land eller i arbeid. Alle andre dyr ser man jo, men den har jeg aldri sett.

Jeg synes egentlig at beveren er temmelig kul.

Jeg har sett den svømt i nærheten av hytta si, det var det jeg mente. Jeg har aldri sett den på land.

Lenke til kommentar

Hvis du er villig til å 'jukse' litt kan du jo herpe demningen dens, når den tror du er borte vil den etterhvert komme for å reparere skadene.

Ikke overdriv ødeleggelsene, bare lag et lite 'hakk' så den merker at vannstanden synker(tror den kan merke en endring på få millimeter). Forlat området og kom tilbake fra en annen kant, pass på så den ikke hører/lukter deg og vær tålmodig...

Faren min brukte teknikken med stort hell for å fange bever med feller, han plasserte rett og slett fella i hullet. Da beveren kom for å reparere hærverket ble det det siste den gjorde...

Lenke til kommentar
Hvis du er villig til å 'jukse' litt kan du jo herpe demningen dens, når den tror du er borte vil den etterhvert komme for å reparere skadene.[...]

Bortsett fra at det er strengt forbudt er jo det ett godt tips.... :roll:

§ 3. (fredningsprinsippet) Alt vilt, herunder dets egg, reir og bo er fredet med mindre annet følger av lov eller vedtak med hjemmel i lov.[...]
Lenke til kommentar
Hvis du er villig til å 'jukse' litt kan du jo herpe demningen dens, når den tror du er borte vil den etterhvert komme for å reparere skadene.[...]

Bortsett fra at det er strengt forbudt er jo det ett godt tips.... :roll:

Ah, det var sant. Best å søke kommunen om lov først da. De kan jo gi tillatelse til å fjerne *hele* dammen hvis du begrunner det godt nok, kanskje du får tillatelse til å lage et lite hakk hvis du er flink til å argumentere? (ellers så er det jo mulig at et lite hakk kommer under grensa for hva som regnes som ulovlig inngrep men siden bever-juss ikke er min sterkeste side så er det kanskje best å la vær)

Lenke til kommentar

Gidder jeg ikke å finne fram lovverket, men det finnes på lovdata.no (både folk som er blitt dømt for å "rive litt" i dammen og reglene for tillatelse for å fjerne hele greia). For å få lov til å fjerne en beverdam (eller annet "reir egg og bo" e.eks et grevlinghi) er hovedregelen at "store verdier" som står på spill. Dvs at om dammen vil ødelegge ett par dekar god skog, ødelegge en vei, oversvømme en garasje el.lign. så får du innvilget (derimot har du lov til å drenere dammen ved å grave rundt). Å få lov til å lage "hakk" med formål å observere bever tror jeg du må begrunne med forskning (og tillatelser der gies vel aldri til andre enn de etablerte forskningsmiljøene (dvs. universiteter og høyskoler))

Lenke til kommentar

Jeg inbiller meg at hvis du først har blitt tiltalt for å 'rive litt' i en beverdemning så har du ikke bare fjernet tre pinner og en neve søle...

Hvis vi skal holde oss til metoder som er garantert lovlige så tror jeg det vil være lurt å inspisere området til beveren flere dager etter hverandre. Hvis den holder på med en utvidelse av dammen vil du kanskje se hvor den jobber så du vet hvor du skal se hvis du sniker deg tilbake senere på dagen. Dessuten bør du jo finne deg gode observasjonsposter og evt. rydde litt så det blir lettere å snike seg innpå uten for mye støy. Til sist så vil de fleste ville dyr få en viss toleranse mot menneskelig nærvær hvis de blir eksponert for det ofte nok, så om beveren gjemmer seg når du er 100m unna første dagen kan det hende den slipper deg inn på 70m etter at den har blitt vant til deg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...