Gå til innhold

Trenger hjelp til kosthold og trening!

Anbefalte innlegg

Hei!

Ja, da er det sesong for å trene og jeg trenger skikkelig hjelp. Jeg har aldri trent så mye som jeg skal nå og er skikkelig newbie.

Ehm, det har seg sånn at jeg er 15 år, jeg er nesten 180cm og veier utrolige 50kg, ja jeg vet, jeg er undervektig, noe jeg alltid har sliti med...

Så, jeg trenger hjelp til kosthold, hvor mye jeg må trene i begynnelsen.. Burde vel ha noe som gjør at jeg ikke sliter meg ihjel, sånn at jeg gir opp helt! (viktig)

Jeg blir ganske for sliten, men det har med at jeg er skikkelig tynn, det er ikke slik at jeg er mega tynn og man ser alle ribbeina eller noe sånt, men i forhold til min alder og høyde bør jeg veie 60-70kg!

Jeg trenger trening som styrker kroppsbygningen min :)

Jeg setter stor pris på at dere tar dere tid til å hjelpe meg, takker på forhånd!

En ting til; jeg har ikke tenkt til å trene på sats eller slik, jeg har løpe/sykkel apparat og tilgang til stort løpe sted ved der jeg bor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

neiii... som regel spiser jeg 4 måltider om dagen:

Frokost: 2-3 brødskiver med sjokoladepålegg.

Lunsj: 2 brødskiver med sjokoladepålegg eller noe annet digg.

Middag: 2 porsjoner med vanlig middag (gryte, pannekaker, etc)

Kvelds: 2 brødskiver med sjokoladepålegg/eller noe annet digg.

og drikke går i juice og brus.

så, jeg spiser ikke kjempe mye egentlig, kunne kanskje fått inn noe ekstra her og der, kanskje noe litt mer sunt :p

Lenke til kommentar

Styrke vil få deg muskler og du vil gå opp i vekt.

Men prøv å få i deg protein , hvis du vil legge på deg.. Så spis mye karbohydrater..

Drop sjokopålegget , det er bare dumt og usunt.. Ha litt respekt for kroppen din.

Endret av opijo
Lenke til kommentar
Ok, Will Do.

Jeg løp noen få runder i stad (500m) og sykklet 3000-4000m, så jeg har "begynt" :)

Ja, bra det til å være en start. Prøv å press hele kroppen. For eksempel i morgen står du opp kl 9 og går ut og tar en løpetur. Når du kommer hjem steiker du deg noen egg. Da får du i det proteiner. Så har du pause litt (eller lenge, alt etter som).

Senere på dagen (eller etter du har jogget, se det an) kan du trene styrke. Sit-ups, push-ups, pull-ups. Press deg til du føler du ikke kan gi mer.

Kosthold: Få i deg mye proteiner og dropp det sjokoladepålegget. Men samtidig så er det viktig å spise veldig mye siden du skal opp i vekt så doble antall porsjoner på alle måltid. Vet det høres vanskelig ut, men det funker.

Sorry viss jeg formulerer meg dårlig.. er trøtt.

Lenke til kommentar

Frokost, bytt ut sjokolade pålegg og erstatt måltidet med havregryn, rosiner, banan, melk. Ta gjerne en spise skje med rasp olje.

Lunsj, få vekk sjokolade pålegg og bytt det ut med kokt skinke og hvitost. ca 4-7 brødskiver. drikk melk eller vann.

Middag, du bor vel hjemme, så spis det du får servert :)

Kvelds, to skiver til kvelds er alt for lite. Trø i deg minst 5-6. Bytt ut sjokoladepålegg med noe mer kreativt, gjerne ost og noe kjøtt, kanskje litt grønnsaker til.

Prøv å få inn et extra måltid til dagen bestående av ca 500 kalorier, hvor enn det passer. spis frukt og grønt. få i deg alle fem.

Drikk minst 2 liter vann til dagen.

Lenke til kommentar

OK :)

Jeg løp ca. 2000m, men fikk håll.. så jeg kunne ha løpt mer egentlig :ermm:

Hvordan blir man kvitt håll egentlig? er så jævla irriterende å få.

Spiste to brød skiver med stekt egg og melk, var digg :)

Jeg ble helt fornøyd med treningen i dag, tok noen push-ups også, 10x3 :)

Tips tar jeg gjerne imot ;)

Lenke til kommentar
Hvordan blir man kvitt håll egentlig? er så jævla irriterende å få.

Slik pleier det alltid å være på starten, unngå boller og mat rett før trening. Spis gjerne 1-2 timer før.

Og når du får hold, pust inn med nesen og ut av munnen.

Endret av Fight4Lov3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har fått trent litt i det siste, så nå øver jeg mest på kondisen :)

Runden er på ca. 4000m, men jeg klarer jo selvfølgelig ikke å løpe hele veien da, så jeg begynner med å gå (for å varme litt opp) også løper jeg, også går jeg, sånn går det. Mest på grunn av at jeg får hold.. men det funker på kroppen min synes jeg :) men, har ikke byttet ut matvanene helt da :p men det skal skje om ikke så lenge ;)

Var ute å løp litt i dag også, går i sånn sikk sakk, løpe, gå, løpe, gå :thumbdown: men, kjenner allerede at det skjer noe, men tar nok litt tid :)

Endret av skullcandy93
Lenke til kommentar
men, har ikke byttet ut matvanene helt da :p men det skal skje om ikke så lenge ;)

Kosthold er det første som bør på plass, uansett. Dropp sjokoladepålegg og brus!

Selv om du ikke adopterer dette fullt ut med en gang, så er det mye nyttig og plukke med seg i denne artiklen;

MyRevolution Health & Fitness Concept

Siden du vil opp i vekt, bør du vurdere styrketrening og/eller kosttilskudd som gainer, osv.

Lenke til kommentar

Tror nok det beste for meg er å byttet ut matvanene mine med å øke spisingen min og bytte det ut til noe mer sunt. selv om jeg noen ganger føler at jeg spiser en del, så kan jeg fortsatt presse meg til å legge til noen andre her og der :)

Add: en liten ting (stor ting), jeg har en kronisk sykdom; Morbus Krohn, det er jo kort sagt: en tarm sykdom (kan reagere på mat sorter), men jeg har vært veldig heldig da, siden den har roet seg ned, så den plager meg ikke i hverdagen, legger ikke noe spesielt merke til den egentlig (tenker heller ikke noe særlig på det), men bare sånn at dere vet. det er altså grunnen til at jeg er så tynn da, har jo gått på næringsdrikker osv, men det var bare for jævlig. Den begynte når jeg var ca. 10, tror jeg, og da var det helt for jævlig! Da veide jeg bare 27 kg elns :thumbdown: så jeg har lagt på meg litt de 5 åra, og jeg vokser i høyden sånn at jeg ikke blir lav og feit :p

Men, nok om det.. det er da grunnen til at jeg er tynn, og det bør jeg ta litt hensyn til når det gjelder litt forskjellig mat da, så jeg må på en måte bli "vandt" til det jeg spiser :)

Endret av skullcandy93
Lenke til kommentar

du vil gå opp i vekt, ikke sant? sånn du holder på nå kommer du aldri til å gå spesielt opp i vekt, cardio er ikke tingen for gaining, folk sier protein her, helt feil! veier man 50 kg og er 180 cm høy da er det karbo som gjelder.

Selvfølgeli må du ha protein ved siden av, men det er selvforklarene så lenge du vet hvilken funksjon protein har i kroppen, jeg råder deg til å spise mye trege karbohydrater ved vanlige måltid, spis passende masse ikke overdriv, men spis ofte. men måltidene etter trening har du i deg protein. Begynn heller å trene hele kroppen istedenfor bare føttene, for når du trener bare føttene kommer du ikke til å gå opp i vekt, tren forskjellige baseøvelser, disse styrker hele kroppen din. Om du har en mikser hjemme så vil jeg anbefale å kjøpe Mutant Mass, ta en 4-5 dl med Mutant Mass, 4 dl med lett kokte havregryn å bland det ut med melk, dette drikker du etter hovedmåltidene (Frokost, lunsj, middag, og kvelds), da kan jeg garrantere deg at du går opp i vekt:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...