trengerhjelp Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Har en XP1600+ montert på et Abit KG7 Raid hovedkort. Har hatt pc'en i ett år uten problemer. Sist uke begynte den plutselig å slå seg av. Fikk ingen feilmeldinger fra OS'et (win XP). Ved oppstart i BIOS står det at jeg har installert en XP 1050 cpu. Dette stemmer jo ikke. Hver gang jeg starter pc'en så logger den på for så å kutte strømmen. Den virker fra ca 1 til 5 minutter. Den stopper raskere når den er varm. Maks temp når ca 38 grader celsius. Må av og på med strømbryteren for å starte på nytt. Har ikke gjort noe uvanlig med programvare eller installert noe nytt. Heller ikke forandret i oppsett hverken i OS eller Bios. Har prøvd å skifte HD til en som garantert var uten virus (Linux). Samme problem. Har prøvd å resette CMOS. Fikk da en feilmelding i oppstart av BIOS om at "CPU is unworkable or has been changed. Please check cpu settings". Har ingen erfaringer med BIOS. Tør liksom ikke å røre noe uten å vite hva jeg gjør. Ser i tidligere innlegg at andre som har abit hovedkort har opplevd lignende. Fant de noen løsning på problemet?? Lenke til kommentar
Raider Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Jeg hadde ett sånt hk før med XP 1800+.. du må inn i biosen og stille in CPU til xp1600+ selv av en eller annen grunn så er det sånn på det hk'et men da skulle det funke fint :wink: Lenke til kommentar
trengerhjelp Skrevet 28. april 2003 Forfatter Del Skrevet 28. april 2003 Takk, stilte inn slik at BIOS finner rett cpu. Men fremdeles kutter strømmen etter en stund. Ser ut til at det skjer når tempen når 39 grader celsius. Finner ikke ut om det er en BIOS-innstilling som må forandres på. Lenke til kommentar
trengerhjelp Skrevet 29. april 2003 Forfatter Del Skrevet 29. april 2003 Kom inn i Win XP og leste event-loggen. Her kommer følgende feilmelding: "AMLI: Acpi Bios prøver å lese fra en ulovlig I/U portadresse (0xcfc), som ligger i det beskyttede adresseområdet 0xcf8-0xcff. Dette kan føre til ustabilt system. Kontakt systemlev... osv. " Lastet ned et lite program som heter ACPI-check. Den påstår at komponenter i ACPI er utdaterte. Fikk et råd om å flashe bios. Gjorde det. Formaterte deretter disken og begynte på ny installasjon. PC'en slår seg fremdeles av etter en stund. Dette er i overkant av hva jeg kjenner til på en PC. Står fast.... Lenke til kommentar
beddda Skrevet 29. august 2003 Del Skrevet 29. august 2003 har samme prosessor og HK som deg uten Raid. har aldri hatt lignende problem. mener å huske at det er "temperatur vakt" (komm ikke på et bedre navn i farten) i bios som slår av maskinen hvis den blir for varm. kan evt. være denne som er satt til 39-40 grader. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå