Gå til innhold

Abit KG7 Raid og xp1600+ i uharmoni

Anbefalte innlegg

Har en XP1600+ montert på et Abit KG7 Raid hovedkort. Har hatt pc'en i ett år uten problemer. Sist uke begynte den plutselig å slå seg av. Fikk ingen feilmeldinger fra OS'et (win XP).

Ved oppstart i BIOS står det at jeg har installert en XP 1050 cpu. Dette stemmer jo ikke.

Hver gang jeg starter pc'en så logger den på for så å kutte strømmen. Den virker fra ca 1 til 5 minutter. Den stopper raskere når den er varm. Maks temp når ca 38 grader celsius. Må av og på med strømbryteren for å starte på nytt.

Har ikke gjort noe uvanlig med programvare eller installert noe nytt. Heller ikke forandret i oppsett hverken i OS eller Bios. Har prøvd å skifte HD til en som garantert var uten virus (Linux). Samme problem.

Har prøvd å resette CMOS. Fikk da en feilmelding i oppstart av BIOS om at

"CPU is unworkable or has been changed. Please check cpu settings". Har ingen erfaringer med BIOS. Tør liksom ikke å røre noe uten å vite hva jeg gjør.

Ser i tidligere innlegg at andre som har abit hovedkort har opplevd lignende. Fant de noen løsning på problemet??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom inn i Win XP og leste event-loggen. Her kommer følgende feilmelding:

"AMLI: Acpi Bios prøver å lese fra en ulovlig I/U portadresse (0xcfc), som ligger i det beskyttede adresseområdet 0xcf8-0xcff. Dette kan føre til ustabilt system. Kontakt systemlev... osv. "

Lastet ned et lite program som heter ACPI-check. Den påstår at komponenter i ACPI er utdaterte.

Fikk et råd om å flashe bios. Gjorde det. Formaterte deretter disken og begynte på ny installasjon. PC'en slår seg fremdeles av etter en stund.

Dette er i overkant av hva jeg kjenner til på en PC. Står fast.... :shrug:

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

har samme prosessor og HK som deg uten Raid. har aldri hatt lignende problem. mener å huske at det er "temperatur vakt" (komm ikke på et bedre navn i farten) i bios som slår av maskinen hvis den blir for varm.

kan evt. være denne som er satt til 39-40 grader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...