Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av Hjullaster


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal kjøpe en brukt hjullaster og vurderer Kawasaki. Hva er gjennomsnittlig timestand for kjøp av hjullaster? Vet at Volvo er kjent for veldig bra kvalitet og vurderer Volvo hjullaster også. Er over 9000 timer mye for en hjullaster modell 1994?

På forhånd tusen takk for svar.

 

Kristin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei du.

 

Har ikke så mye kjennskap til hjullastere når det gjelder timeantall men 9000 timer hørtes litt mye ut

Har kjennskap til en del andre anleggsmaskiner og der ville jeg ikke kjøpt noe som hadde gått 9000 timer.

Ville du gitt mer info om hvordan type laster du skulle ha kjøpt? Størrelse, bruksområde, pris så kanskje jeg kunne hjulpet degt litt med å finne en?

Har brukt endel Volvo laster, riktig nok endel nyere enn 94 modell så har litt erfaring. Men har du noe krav om hvor fort den skal gå?

Lenke til kommentar

Det er egentlig litt vanskelig å svare på da det er flere faktorer som spiller inn, understell, skuffa, dekkene.

Jeg regner med at dette er en stor maskin du er på jakt etter med tanke på den prisen og når du har funnet en maskin med det timeantallet.

Det er mange faktorer som sagt, hvor stor maskin er det snakk i første omgang.

 

Men jeg ville hvert skeptisk til en maskin over 9000 timer, særlig på nyere maskiner, dette tyder da på at dem er brukt i et sandtak ol. Der blir dem brukt hardt og av forskjellige personer, så dem kan være røft behandlet.

Hvis du du gir litt mer info ang størrelse så hadde det vært litt lettere å gi deg noe mer konkret svar, ellers så er det bare å titte litt på de forskjellige anleggsidene på nettet og se hva dem selges for.

Lenke til kommentar

Tja, velg noe kurrant som f.eks Volvo eller cat.

Du får de mer eksotiske merkene billigere men deler er ofte dyrt og kan være vanskelig og skaffe.

Det høres ut som dere ikke har allverden med erfaring med brukte så da kan man jo vurdere og kjøpe en maskin hos forhandler med kjent servicehistorikk.

Det er ikke mer enn 600t i året med 9000t på en så gammel maskin så det er ikke så ille, service og oppfølging betyr alt.

Lenke til kommentar

Tusen takk Autofil, agvg, kjetilkl og banjoulf :)

Alt har vært til hjelp og fortsett gjerne. Det er riktig som det ble påpekt, har dessverre ikke erfaring, er derfor veldig glad for svarene.

Hjullasteren skal brukes nesten som bistand/nødhjelp da den skal kjøpes lovlig/legalt her, men fraktes til et annet land og brukes til sand/stein grunnet enormt behov for byggematerialer og det bygges kun i stein.

Ha en fin kveld :)

Lenke til kommentar

Er jo ikkje noko problem å kjøpe hjullastar som har gått eindel. Ein eg jobbar for hadde ein 936 som han kjøpte ny på 80-tallet. No nettopp solgte han den, da hadde den gått 16.000 timar og einaste som var slete på den eigentleg var at når den blei heit så ville den ikkje så langt inn i massane, oljen i convertaren antakeleg som var noko med. Så har han og ein Volvo L120 som har gått 16 tusen den og. Ikkje noko spesielt gale på den heller, litt røff tomgang, det er alt. Service har alt å sei.

Lenke til kommentar

Vet lite om priser på Hjullaster, bare kjører det med jevne mellomrom. Men det er mange Enteprenører(eller hvordan det skrives) som sliter om dagen, så vil tro at det er kjøpers marked for slikt da de må selge utstyr billig for å unngå konkurs. Så hvorfor ikke sende mail til forskjellige enteprenører å høre om de har noe for salg?

Lenke til kommentar

Når du skal på slik eksport bør du gjøre litt undersøkelse på hva som er kurrant i det landet du skal bruke den i, nok av eksempler på at man eksporterer ting som er ubrukelig så fort man får behov av service og deler.

Kanskje man bør velge noe enklere og eldre uten avansert elektronikk o.l for og være sikker på at den lar seg reparere av lowtech mekanikere.

Lenke til kommentar

Som agvg sier, bør dere kanskje handle noe litt eldre men med god service historikk.

Ting å tenke på når det gjelder kjøp av brukt maskin er hvordan % på dekkene er, altså hvor mye slitasje som er på dekkene, det samme med skuffa og understellet.

Spør også om når siste godkjenning var.

En ting som er kjekt å se etter om maskinen har er automatisk sentralsmøring.

En huskeregel jeg har brukt når jeg har sett på maskiner(er fra gård) er at jo mindre dill dall det er på den, jo mindre kan gå i stykker.

Altså prøv å unngå mye elektronikk, jo færre ledninger trenger dere å bekymre dere over.

Husk at dette er maskiner som skal dytte masse, så en maskin med mange knapper gjør den samme jobben som en med 3 spaker.

Dette er litt min filosofi da, tenkte jeg bare skulle nevne det da den skal brukes til bistands arbeid og skal kanskje brukes av mange forskjellige?

Finn et kjent merke, Volvo, Komatsu, Case osv, da det er lettere å få tak i deler da enn et "billig" merke. Selv om Volvo kan være dyrt, kan dette lønne seg i lengden mte tilgang til deler osv.

 

 

Håper dette kan være litt mer til hjelp.

Lenke til kommentar
Service har alt å sei.

 

Ja, det kan være bedre å kjøpe en 2004-modell som har gått 10.000 timer enn en 1994-modell som har gått 5.000, for å sette det på spissen. Ikke la timestanden avgjøre, men se på helhetsinntrykket av maskinen. Den som har gått lite i året har gjerne vært brukt til sporadisk bruk med mye kaldstarter og ikke gått så mange timer hver gang, mens den andre har vært brukt av en profesjonell aktør, riktignok kanskje i skiftarbeid, men også fått bedre og oftere vedlikehold enn den andre. 2004-modellen er jo også bedre utstyrt og mer moderne.. Når man kommer enda litt lengre tilbake i tid, som ca. midt på 80-tallet og tidligere, så er reservedelesituasjonen viktig å tenke på -er det mulig å skaffe deler til maskinen om noe må repareres? Eksisterer produsenten enda? Finnes det fremdeles et forhandlernettverk for merket i landet?

 

Ting som bør sjekkes:

-Girkasse/converter: Aller først, virker alle girene? Converteren: Hvis man gir gass mens den står i et høyt gir og holdes på bremsene, så bør ikke motorturtallet stige over 1500-1600 omdreininger. Varierer litt fra modell til modell.

-Slark i alle ledd og bolter, både på lasteaggregatet, men spesielt i midjen og styresylindrene. Mye slark her kan gi problemer ved transportkjøring, dårlig retningsstabilitet etc.

-Oljelekkasjer, og da særlig fra pumpe/sylindre/stempelstenger. Morkne slanger og sprukne rør er lett å reparere, å bytte tetninger i en sylinder eller pumpe er litt mer arbeid, men fullt overkommelig det også. Forutsatt at reservedeler er å oppdrive, vel å merke.

-Dekk: er dyrt å kjøpe nye, se på hvor mye mønster som er igjen.

 

Ellers skal jeg komme med et tips om et annet, svensk, bransjerelatert forum: maskinisten.net

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...