xunil Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Lurer paa om det er noen som kan hjjelpe meg litt her ... Mounter en sambashare i linux som root (faar ikke lov aa mounte som en annen bruker) paa denne maaten : mount -t smbfs -o username=tridge,password=foobar //fjall/test /data/test Funker greit egentlig, root har skrive/lese rettigheter og andre brukerene har kun lese rettigheter. Problemet mitt er at jeg vil at andre brukere skal faa skrive rettigheter til den mounta sambasharen.. Haaper dere forstaar hva jeg mener med dette. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 man mount. Da får du det du trenger av info Lenke til kommentar
xunil Skrevet 28. april 2003 Forfatter Del Skrevet 28. april 2003 Tenker du paa umask saa funker ikke det paa smbfs .. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Tenker du paa umask saa funker ikke det paa smbfs .. Beklager. Nå leste jeg igjennom man-sida til smbmount, og der fant jeg følgende: uid=<arg> sets the uid that will own all files on the mounted filesystem. It may be specified as either a username or a numeric uid. gid=<arg> sets the gid that will own all files on the mounted filesystem. It may be specified as either a groupname or a numeric gid. *KLIPP* fmask=<arg> sets the file mask. This determines the permissions that remote files have in the local filesystem. The default is based on the current umask. dmask=<arg> sets the directory mask. This determines the permissions that remote directories have in the local filesystem. The default is based on the current umask. Lenke til kommentar
xunil Skrevet 28. april 2003 Forfatter Del Skrevet 28. april 2003 Faar det ikke til uansett hvormye jeg leser man sidene til mount og smbmount .. Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Du kan prøve med mount -t smbfs -o username=tridge,password=foobar,gid=users,uid=xunil,fmask=664,dmask=755 //fjall/test /data/test Nå har alle brukere i gruppen users skrivetilgang og brukeren xunil er eieren (og har også skrivetilgang). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå