Burlak4 Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Hei Jeg har et problem: Jeg har nettopp kjøpt en ny S-ATA harddisk og installert operativsystem på den (xp 64). Jeg får til å bruke den andre SATA disken jeg har men får ikke pcen til å finne de to IDE diskene jeg også har. Skulle gjerne kommet meg inn på disse for å hente ut data. Dette er en oversikt over harddiskene som står i kabinettet: 1-IDE, 120gig western digital (på denne har jeg xp32 installert og den VAR "master") 2-IDE, 200gig western digital (denne var "slave") 3-SATA, 250gig western digital 4-SATA, 1tb western digital Så vidt jeg har forstått har SATA diskene et post-føydalt livssyn uten master/slave.. men vet ikke helt hvordan jeg skal sette jumperene nå osv... for å få tilgang på dem. På baksiden av IDE diskene er det flere muligheter enn "master" og "slave". "cs", en uten noe skrevet og en til jeg ikke husker.. Noen som har peiling eller hatt samme problemet? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Som du sier så er det ikke noen master/slave på SATA. Er heller ingen jumpere der man normalt bryr seg om. PATA (IDE) disker har master/slave, og disse måsettes riktig. Forutsetter at du skal ha begge diskene på samme kabel? CS står for Cable Select, da er det kabelen som velger. Forutsetter en moderne kabel (det finnes gamle kabler som ikke fungerer). Da settes begge diskenes jumpere på CS. Mer vanlig er at man setter jumper til Slave på den ene og Master på den andre. Noen disker har to valg på Master, med eller uten Slave. Når du starter PC skal du kunne se status i BIOS. Hvis du ser diskene der så skal de også være tilgjengelig i Windows. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Hva med å koble bare en IDE disk av gangen og hente ut data?? Er jo en mulig løsning om du plages.. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Jeg har overgang fra ide til sata. Dette fungerer utmerket Slike overganger kan man få kjøpt på microplex.no mener jeg på. Man kunne iallefall. Lenke til kommentar
Agrop Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=32306...led#ProductTabs Jeg bruker noe så ligner på den. Men disse kan vel fint brukest. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=350789 USB 2.0 til IDE/SATA Adapter http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=317206 SDM SATA til IDE konverter Lenke til kommentar
Burlak4 Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 Takk for svar! Jeg har begge IDE diskene på samme kabel ja. den ene IDE (PATA) disken har winxp32 installert, men vil ikke boote fordi jeg har kjøpt nytt hovedkort osv. har samtidig byttet til winxp64 som jeg booter fra en SATA disk. 1 Burde begge PATA diskene stå på Cable Select? 2 Må jeg formatere for å kunne bruke dem? Jeg vet ikke om jeg vil fortsette å bruke PATA disker så mye mer så tror ikke jeg gidder å kjøpe adaptere hvis det ikke er helt nødvendig i denne situasjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå