Gå til innhold

teleconverter til nikkor vr 70-300mm

Anbefalte innlegg

Jeg har et Nikkor VR 70-300mm som jeg bruker sammen med en Nikon D300, og vurderer å kjøpe et teleconverter. Har lest at disse converterene kan forringe bildekvalitet og høyner blendertallet. Noen som har erfaringer med convertere til objektivet jeg har? Hvor dårlig blir kvaliteten på 300mm (450mm ink crop) med en 1.4 eller 2.0 converter?

Endret av olehenrikjohansen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tok endel bilder sist sommer med dette objektivet og en Kenko 1,4 telekonverter. AF virket ok til ca 200mm (200'1,4~300mm, deretter jaget den ut og inn. Kan du fokusere manuelt, så er dette en grei kombinasjon i godt lys.

Husk å få tak i den Pro utgaven av telekonverteren, da Kenko har værre saker. 70-300 står ikke på lista over objektiv som Nikon sine telekonvertere passer til, men den står heller ikke på lista deres over AF-S objektiv de ikke kan brukes på (har bare sett på den nye TC-17) - så om du vil forske....

Etter å ha prøvd dette, er jeg ikke så negativ som Sn0dig.

Jeg vil fraråde 2x og er skeptisk til 1,7x, men dette har jeg ikke prøvd, så....

Lenke til kommentar

1.4x taper man 1 blendertrinn på, 1.7x taper man 1.5 og 2x taper man 2.

Uansett hva man mener om teleconvertere så er ikke en slager å ende opp med noe dårligere enn maks blender 5.6 etter konvert er satt på. Det blir utrolig dårlig lys i søkeren og AF vil slite. Så for 70-300mm objektivet som har maks blender 5.6 på 300mm anbefaler jeg på det sterkeste at man styrer unna. Teleconverter gir mer mening om man har f/2 eller f/2.8, da helst 1.4x eller 1.7x (2x gir dårlig kvalitet uansett).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...