Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

svare nei på at du har forståt retighetene dine.


uskyldig212

Anbefalte innlegg

eg har sett et par bli "henta" av politiet.

de legger ham i bakken .( med masse unædvendig makt så det ut som )

og ramser opp retightene. ( noe som de ikke kunne gjort med mer likegyldighet)

og etter på spør de han om han har forståt retighetene .

hva om han hadde svart nei? hadde det gjort noe forskjell??

 

takk for svar!:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har ikke "Miranda rights" i Norge, men etter amerikansk rett, dersom vedkommende svarer at han ikke forstår, så repeteres rettighetene én gang. Hvis han fortsatt ikke forstår så tas han med for undersøkelse.

 

Miranda rights er et amerikansk prinsipp for bevisavskjærelse -- det har ingenting med pågripelse å gjøre (uansett hvor mange krimfilmer du har sett).

Lenke til kommentar

Det er nytt for meg også at politiet leser opp den pågrepnes rettigheter ved pågripelsen. Muligens står det noe om dette i påtaleinstruksen (evt. politiinstruksen), men det vet jeg ikke.

 

Ved avhør har imidlertid politiet plikt til å gjøre den siktede oppmerksom på at han ikke har rett til å forklare seg. En ser eksempler på at denne plikten ikke begrenser seg til de typiske avhørssituasjoner. Man har f.eks. lagt til grunn at politifolk som stanser og utspør en beruset person i en bil, i realiteten har avhørt ham. Om den mistenkte da ikke er fortalt at han kan tie om han vil, kan resultatet være at hans forklaring ikke kan brukes som bevis i den påfølgende straffesaken.

 

I praksis må derfor en polititjenestemann passe på: Idet samtalen glir over til å bli et avhør, må den mistenkte/siktede gjøres kjent med retten til å tie.

Lenke til kommentar
Ved avhør har imidlertid politiet plikt til å gjøre den siktede oppmerksom på at han ikke har rett til å forklare seg.

 

? At den siktede ikke har rett til å forklare seg? Jeg vet ikke helt om jeg skjønte den.

 

I praksis må derfor en polititjenestemann passe på: Idet samtalen glir over til å bli et avhør, må den mistenkte/siktede gjøres kjent med retten til å tie.

 

Er ikke det bare å innta følgende holdning på generell basis: ikke åpne munnen når en med politimyndighet snakker til en, utover å opplyse om det man er lovmessig pålagt å fortelle (navn/ID)?

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar

vell. det skjedde slik.

politiet kom for og snakke med en person.

før det begynte leste de opp masse retigheter.

så begynte de og snakke med han.

han ble voldeligg. de lågg han i bakken og leste opp retighter igjen !.

sånn skjedde det !

 

men det eg lurere på. han svare ja på at han forsto de. hva vis han hadde sakt nei?

hadde det da gjort noe forskjell?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...