Gå til innhold

Gjøre bilder som skal fremkalles mindre. Går det utover kvaliteten på bildet?

Anbefalte innlegg

Når jeg fremkaller via nett pleier jeg å sende originalfilene. Disse er jo ofte flere mb pr stk, så jeg må begynne å endre størrelse før jeg sender til fremkalling for dette tar en halv evighet å laste opp.

Kan jeg gjøre dette uten å miste noe av kvaliteten på bildet? Jeg fremkaller i 10x15cm (normal) format som tilsier ca 1770x1150pixler. Jeg tenkte å forandre størrelse til 1900x1200.

Vil dette fungere greit eller vil jeg miste kvalitet når jeg gjør bildet mindre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! når du endrer størrelsen på et bilde, uten å croppe, endrer du rett og slett antallet pixler. Teorien på hvordan det går til, kan jeg ikke, men jeg regner med at det er snakk om å slå sammen flere piksler til 1.

Dette vil naturligvis ikke være positivt for kvaliteten. Akkurat hvor mye du kan nedskalere, før det begynner å se dumt ut, vet jeg ikke.

Men etter at jeg fikk meg nytt kamera (21 mp) ser jeg veldig tydelig at bildene jeg nedskalerer for å bruke her på forumet (1280 pixler i lengste retning) ser det helt forferdelig ut.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Etter å ha testet Elkjøp sin fotoapp (for en stund siden) så jeg at temp-katalogen ble fylt av bilder skalert til 1600*1200 for 10x13cm. Valgte da å skalere bildene selv på forhånd og velge en høyere jpeg kvalitet - bildene ble da sendt videre til fremkalling urørt, skalert etter mine preferanser og ønsket kvalitet.

Så riktignok ikke noen spesiell forskjell på de ferdige bildene, men følte jeg hadde bedre kontroll. Det virker som om mange av nettfremkallerene har 300ppi som kvalitetsmål (ca 120 pixler pr cm) - da kan du skalere og croppe etter hva du mener blir best.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...