Gå til innhold

Hvilket redigeringsprogram er best!?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jerg har nå brukt Studio 8 en stund, og må si meg meget misfornøyd. Mitt inntrykk er at det er et veldig ustabilt program som er full av bugs. Det lar brukeren grave sine egne graver uten at han får noen som helst feilmelding tilbake fra programet. Jeg ser etter alternative programmer som gjerne har like bra brukergrensesnitt som Studio 8, og som er mye mye mer stabilt!

Hva anbefaler dere, og hvorfor er det et bra program. SKal jeg investere i et nytt program, øsnker jeg et program som virkelig fungerer som det sier det skal!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor får du tak i det programmet? Det er ikke i prisguiden.

Det er vel veldig dyrt, er det ikke? Uansett så kan Adobe Premiere være ett alternativ. Bra det også, men noe mer avansert å bruke enn Studio 8, dog ikke mer avansert å bruke enn Avid Express (synes Avid er vanskelig å komme i gang med).

Bare pass på at du ikke bruker mp3 filer i Premiere da det i enkelte situasjoner kan forårsake visse problemer. Bruk .wav, det funker fint.

Lenke til kommentar

På et Windows XP-system vil egentlig Premiere være like stabilt som DV Xpress, og i tillegg sliter man om man ikke har et sett med støttede komponenter ved bruk av DV Xpress. Det vil si: om du bruker Windows 2K med DV Xpress v3.0 vil dette kanskje være det mest stabile du kan få tak i. Men om du har jobbet litt med tradisjonelle tidslinjer og slikt, vil du nok bruke litt tid på å gjøre arbeidet effektivt i DV Xpress.

Jeg kan egentlig bare anbefale Adobe Premiere, da det er det jeg bruker selv. Og med litt hjelp fra andre programmer, klarer du å komme unna de verste problemene.

Det finnes en fix til MP3-trøbbel i premiere (se andre poster) bare søk i google så finner du dette.

Lenke til kommentar

Har jobbet lenge både med Premiere, FinalCut (Mac) og Avid, og Avid er klart å foretrekke av de nenvte. Avid var de første som lagde brukerinterface for non-lineær redigering, og det er dette de fleste andre i verden har kopiert i ettertid.

Fordeler med Avid:

-Flere brukere/prosjekter (flere kan ha ulike oppsett på maskina)

-Lett å ha oversikt over råstoffet gjennom database

-Mange muligheter til å customize utseende/knapper/shortcuts

-Bra Keyframe interface for effektredigering

-VELDIG god lydredigering

Ulemper:

-Høy terskel for å komme i gang (egentlig ikke noe ulempe, synes selv det var mye høyere terskel på AfterEfx da jeg begynte med det)

Lydsiden er oftest ankepunktet på hd-redigeringssysytemer. Pt. har jeg ikke sett noen andre systemer som er like gode på dette området, og jeg har testet mange systemer.

Når det gjelder prisen stemmer det nok at Avid er noe dyrere, noe som strengt tatt kun er et problem hvis du har en kjip arbeidsgiver eller ikke har tilgang til en ftp-server du kan laste ned fra... 8)

Lenke til kommentar

Har jobbet lenge både med Premiere, FinalCut (Mac) og Avid, og Avid er klart å foretrekke av de nenvte. Avid var de første som lagde brukerinterface for non-lineær redigering, og det er dette de fleste andre i verden har kopiert i ettertid.

Jeg har brukt både Media100 (Mac), Premiere og Avid (PC) og er enig med deg. Avid er det klart beste programmet, men det er dyrere og vanskeligere å komme i gang med. Men hadde jeg hatt litt mer penger, ville jeg satset på ett Avid basert system fremfor Premiere.

Ulemper:

-Høy terskel for å komme i gang (egentlig ikke noe ulempe, synes selv det var mye høyere terskel på AfterEfx da jeg begynte med det)

After Effects er jo ikke ett program med samme mening i livet som Avid. After Effects er ett rent effektprogram, og selv om du kan redigere litt i After Effects også så egner det seg ikke til det. Men ja, det er vanskelig å komme i gang med det, men så fort du har lært deg det er det egentlig veldig enkelt og logisk, som med de fleste program.

Når det gjelder prisen stemmer det nok at Avid er noe dyrere, noe som strengt tatt kun er et problem hvis du har en kjip arbeidsgiver eller ikke har tilgang til en ftp-server du kan laste ned fra... 8)

Vel, nå er piratkopiering ulovlig, og jeg kjenner noen med piratkopier av Avid og Premiere. De har problemer med ustabilitet, mens de jeg kjenner som har lovlige versjoner faktisk ikke har problemer. Tror nok dette mest kommer av at de har fulgt installasjonsveiledningene som står i bruksanvisningen og følger denne for å lære ting i stedet for å prøve alt mulig som kanskje skaper mye slagg i systemet.

Så til dere som piratkopierer... du lurer deg selv i tillegg til at du gjør det dyrere for både deg selv og andre å kjøpe lovlige kopier.

Lenke til kommentar

Hmmm... Du har rett altså.

Jeg har bare brukt DV Xpress mest på høyskolen her (i Lillehammer). Og du nevnte lydsiden.. Det er klart, man skal tenke sluttresultat også! Om du for eksempel tar for deg kompressoren i de to programmene, er det klart at mens de ser og oppfører seg ganske likt, så er resultatet klart som natt og dag. DV Xpress høres uendelig mye mer proft ut.

Men jeg veit at Premiere 6.5 har fått noen nye (tre, for å være eksakt!) lydhjelpemidler, men de alene kan nok ikke redde Premiere når det gjelder lyd.

Litt mot Avid må jeg si meg når det kommer til oppsett av skjermen. Premiere har en fantastisk fordel i at du bare velger window -> workspace -> "egenkonfig" mens i Avid må du slite med at det ikke er noen overordnet knapp for oppsett av systemet. Jeg skiftet oppløsning fra 1600x1200 til 1280x960, og det tok meg en god del tid for å sette alt opp slik jeg ønsket det igjen.

Så oppsummert kjempeenkelt (subjektivt):

Premiere:

-kompatibilitet og begynnervennlig

DV Xpress:

-resultat

Bra det er flere som kan diskutere proffe videoløsninger her på forumet! Nå må jeg bare lære meg et tyngre program først, så er vi i gang.. hehe :)

Når det gjelder piratkopiering, så er det egentlig ikke så vanskelig. Last ned, prøv, og når du bestemmer deg for å bli skikkelig proff og vil ha penger for det du gjør, så registrerer en seg. Det virker som om det er det alle i verden gjør. Det handler jo i utgangspunktet om penger. Det er akkurat som med kortfilm beregnet til ikke å tjene inn noe. Der bruker en musikk som er så piratkopiert som det går an, og jeg tviler på at alle som redigerer kortfilmene sine bruker Microsoft Movie Maker (som viste seg å være nøyaktig så lite stabilt som det overhodet er mulig å være). Jeg tror mange av de som driver med film og video i dag ikke hadde kunnet komme så langt de har kommet om det ikke hadde vært for piratkopiering. Men det er klart, jeg ser jo effekten av det, og det verste er jo at prisen går voldsomt opp for de som er kjøpere. MEN det er faktisk verre med alle skoler og bedrifter som bruker programvare uregistrert, situasjonen der er sannsynligvis verre enn de fleste tror.

edit: adda pirat-delen

Lenke til kommentar
Jeg har bare brukt DV Xpress mest på høyskolen her (i Lillehammer). Og du nevnte lydsiden.. Det er klart, man skal tenke sluttresultat også! ...Premiere har en fantastisk fordel i at du bare velger window -> workspace -> "egenkonfig" mens i Avid må du slite med at det ikke er noen overordnet knapp for oppsett av systemet.  

Hyggelig å se "medstudenter" poste innlegg - gikk selv på Lillehammer for en del år tilbake... :) Du har forresten helt rett når det gjelder skjermopløsningen - er fantastisk irriterende å må flytte på alle vinduene når man endrer skjermoppløsning, men det kommer i senere versjon (visstnok).

Når det gjelder piratkopiering, så er det egentlig ikke så vanskelig. Last ned, prøv, og når du bestemmer deg for å bli skikkelig proff og vil ha penger for det du gjør, så registrerer en seg. Det virker som om det er det alle i verden gjør.

Var vel det jeg mente å si også. Man skal selvsagt ikke bruke piratkopiert programvare til produksjoner man selger, men det går f.eks. an å "prøve" programmet til man har solgt sin første produksjon, og deretter registrere det.

Lenke til kommentar

Tror du bare bestiller på www.avid.com. Avid er et litt mindre kommersielt rettet videoredigeringssystem, men det er det som er markedsstandard i flest land i verden. At høyskolen på Lillehammer er bra ja? 8)

Lenke til kommentar

Hei

Hyggelig og se at det er mange som bruker Avid her inne.

Bruker selv Avid MCXPRESS i jobb hver dag i nyhet, reportasje og Dokumentar redigering og Avid xpress dv 3.5.4 hjemme.

Har vel egentlig prøvd det meste av redigeringsprogrammer og kommer aldri til å bruke noe annet en Avid når det gjelder den type klipping som nevnt ovenfor.

Det er det Avid er laget for i utgangspunktet (+ film da selvfølgelig).

MEN Avid er i utgangspunktet for sært for den som ønsker kompabilitet i forhold til de hundrevis av formater som finnes i video verdenen.

Avid bruker feks. sitt eget filformat OMFI som er et profesjonelt ormat

Du kan feks. ikke importere Mpegfiler og redigere direkte i tidslinjen.

Ingen andre programmer (på amatør/semiproff stadiet) kan importere OMFI filer FRA Avid uten en tredjeparts plugin. (som QT = Quick time refernse filer)

Listen er lang ang. disse problemene men det jobbes med det fra Avids side og det kommer endel nye oppgraderinger på disse områdene for hver version som blir gitt ut. Neste version ut for pc og Mac er Avid xpress pro med Mojo.

Som kommer med OpenGL Støtte blant annet.

Avids Filosofi er at Avid er ett profesjonelt redigeringsystem som skal være litt exlusivt. Det er bygd for Stabilitet så brukeren kan jobbe kostnadsefektivt i en hektisk hverdag. UT skyte det du trenger INN digitalisere, klippe og på lufta.

Skal du drive effektmakeri (postproduksjon) Må du opp på Composer eller Symphony nivå når det gjelder Avid. (Symphoni = 1.000.000.-)

En av de VIRKELIG store fordelene med Avid er brukergrensesnittet, har du først lært deg Avid så er grensesnittet tilnærmet likt om du sitter og redigerer på en xpressdv eller en symphony til en million slå den!!!!!!!!!!

Men det finnes jo masse tredjeparts plugins da, til xpressdv som fungerer helt ok men de er da ikke i "Realtime"

Avid har forresten satt ned prisen på xpressdv til ca kr 8.000.- pga.

den nye PRO versionen som kommer.

Det ble nevnt i ett tidligere innlegg at Avid kommer med en Freedv version. Det er helt korrekt og den blir lik i grensesnittet som andre Avid produkter men da med færre funksjoner. Prøv den!!!

www.avid.com

Ok dette ble kanskje litt rotete men tilbake til spørsmålet ditt.

Etter min mening Skal du prøve Vegas Video 4.0.

Det desidert beste progammet pr. i dag for en amatør/semiproff/proff

Det spiser omtrent alt av formater og er stabilt til tusen, lett å lære og det er rimelig ca 4.000.- skal du ha en "allrounder" så er dette programmet.

Vegas video er egentlig i utgangspunktet et lydredigeringsprogram, men produsenten(SonicFoundry) Fant ut at det var forholdsvis enkelt og legge til bilde redigering i programmet og vips så hadde du et viderdigerings program.

Lydredigeringen er suveren (kanskje ikke så rart) Mye mere effektiv en i Avid og det sier ikke så lite.

Du kan laste ned en demo fra denne adressen http://www.sonicfoundry.com/download/step2.asp?DID=435

Vegas er 100% softwarebasert så des raskere maskin du har des fortere går det og des flere Realtime effekter har du. Og de er det mange av.

Phuu

Noe du lurer på så bare spør, skal prøve og svare så godt jeg kan.

Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...