Gå til innhold

Valper - stuerene fra de forlater oppdreter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må til trening. Selv om valpen har fått trening hos opdretter må det følges opp for å skape en vane som varer.

 

Hver gang valpen våkner må den rett ut dit den kan gjøre fra seg. Er man ikke konsekvent nok på dette så kan det ta måneder før man klarer å få valpen stueren.

 

En liten valp kan ganske enkelt ikke holde seg like lenge som en voksen hund. En liten valp må komme seg ut og få lært at det er bra å gjøre fra seg ute. Den vil gjøre fra seg når den må, uansett hvor den er, og det bør være utendørs hver eneste gang.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

man må fortsette for å gjøre det til en rutine at den er stueren.

 

jeg glemmer aldri den gangen foreldrene mine skulle ha et fancy hummerlag.der de kom opp trappen for å finne ut at "mamma's baby" hadde lagt en varm drittpølse midt på det pershiske teppet. hahahaha......liten festbrems det der.

 

sorry for OT,men måtte bare fortelle historien.

Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig at valpen er stuerene hos oppdretter, men du må nok regne med å følge dette opp og trene på dette når du får valpen hjem. Enkelte valper blir raskere stuerene enn andre, noen kan det ta flere månder før den blir stueren. Store raser blir normalt sett raskere stuerene enn små raser. Hvis man er flink å ta valpen ut etter den har sovet, spist, lekt og ellers når det er lenge siden sist, så bør det gå rimelig raskt.

Lenke til kommentar
Det er ikke uvanlig at valpen er stuerene hos oppdretter, men du må nok regne med å følge dette opp og trene på dette når du får valpen hjem. Enkelte valper blir raskere stuerene enn andre, noen kan det ta flere månder før den blir stueren. Store raser blir normalt sett raskere stuerene enn små raser. Hvis man er flink å ta valpen ut etter den har sovet, spist, lekt og ellers når det er lenge siden sist, så bør det gå rimelig raskt.

 

For det første har jeg aldri hørt om en valp er 100% sturen da den kommer fra oppretter. For det andre så tar små hunder dette vel så fort i hvert fall da det gjelder min hunder. Min Golden Retriver brukte jeg 4 mnd på og han hadde masse uhell inne, min tibitanske spaniel var ren på 3 uker og minstemann min Dansk-Svenske gårshund har ikke hatt et uhell på de 7 dagene jeg har hatt han og han piper og klorer på terassedøre i panikk hver gang han er nøden og virker ren allerede. Alle mine hunder var vant med å gjøre sitt på aviser inne hos oppretter og dette er ganske vanlig. Er man flink å tar valpen ut rett etter søvn, mat, og lek så bruker de å ta dette ganske fort men det er jo forskjellig fra rase til rase og jeg har hørt at det slett ikke er uvanlig å bruke 4-6 mnd.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Det er ikke uvanlig at valpen er stuerene hos oppdretter, men du må nok regne med å følge dette opp og trene på dette når du får valpen hjem. Enkelte valper blir raskere stuerene enn andre, noen kan det ta flere månder før den blir stueren. Store raser blir normalt sett raskere stuerene enn små raser. Hvis man er flink å ta valpen ut etter den har sovet, spist, lekt og ellers når det er lenge siden sist, så bør det gå rimelig raskt.

 

For det første har jeg aldri hørt om en valp er 100% sturen da den kommer fra oppretter. For det andre så tar små hunder dette vel så fort i hvert fall da det gjelder min hunder. Min Golden Retriver brukte jeg 4 mnd på og han hadde masse uhell inne, min tibitanske spaniel var ren på 3 uker og minstemann min Dansk-Svenske gårshund har ikke hatt et uhell på de 7 dagene jeg har hatt han og han piper og klorer på terassedøre i panikk hver gang han er nøden og virker ren allerede. Alle mine hunder var vant med å gjøre sitt på aviser inne hos oppretter og dette er ganske vanlig. Er man flink å tar valpen ut rett etter søvn, mat, og lek så bruker de å ta dette ganske fort men det er jo forskjellig fra rase til rase og jeg har hørt at det slett ikke er uvanlig å bruke 4-6 mnd.

 

Da kan det altså være ganske så store problemer dersom man har en del vegg-til-vegg tepper inne i et hus da? :p

Lenke til kommentar

Marbash

 

Ja tepper er noe herk da du aldri får vekk lukten og da markerer hunden på samme sted neste gang du ikke er på vakt. Jeg slet noe sinnssykt med min Golden og kastet teppe i stua etter han tisset et par ganger på det, jeg vasket med klorin, eddik og salmiakk uten at det hjalp så til slutt måtte jeg bare kaste teppet (hunder har en sinnssyk luktesans) :p

 

Syntes synd på min søster som har ei boksertispe og den fikk noe som bare tisper kan få noe med vagina problemer som gir seg først etter hunden har fått sin første løpetid. Den hadde ikke styr på tissing overhodet og min søster talte rundt 25 ganger om dagen og da blir man sliten :( Hun fikk heldigvis løpetiden tidlig og nå er hun helt stueren og normal heldigvis. Uansett så er det mye jobb med en valp og dette må man bare være forbredt på for det blir ikke bare kos kos som mange tror.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Er vel opp til oppdretter det.

Nei, det er det ikke. Jeg har aldri hørt om en valp som har kommet husren fra oppdretter hvertfall. Hvordan skal man klare å "trene" en valp som ikke KLARER å holde seg? For når de må tisse, så tisser de der de er - uavhengig om det er avis, parkett, gress eller asfalt under dem ;)

Noen er veldig raske og blir husrene etter at man har hatt dem et par mnd, andre er treige og kan bruke opptil ett år (når det tar så lang tid kan det være greit å sjekke for f. eks urinveisinfeksjon, sånn at man vet om hunden er syk eller bare ikke har lært enda).

Lenke til kommentar

Når jeg fikk Maia (shar peien) så var hun 3mnd gamel. hun var stueren fra dag 2.

Men Sarah (fransk mastiff) som jeg fikk når hun var 2mnd gammel fantes ikke stueren. Men ett par tisse laken i hus kan hjelpe mye mens du trener henne stueren. Hatt henne snart en mnd nå og blir bedre for hver dag. MEn selvfølgelig. ett evig mas i starten^^ Men en del av morroa det.

Lenke til kommentar

Det kommer jo helt an på hva man anser som stueren også.

 

Noen er flinke og går ut OFTE med valpen sin , og passer svært godt på, og avverger på den måten at uhell skjer innendørs. Andre er mer slepphendte og har oftere uhell.

 

En oppdretter som har flere valper har svært liten mulighet til å trene valpene sine til å bli stuerene. De fleste har mer enn nok med å passe på en valp. Prøv med 4 da! Eller 6...

Lenke til kommentar
Det kommer jo helt an på hva man anser som stueren også.

 

Noen er flinke og går ut OFTE med valpen sin , og passer svært godt på, og avverger på den måten at uhell skjer innendørs. Andre er mer slepphendte og har oftere uhell.

 

En oppdretter som har flere valper har svært liten mulighet til å trene valpene sine til å bli stuerene. De fleste har mer enn nok med å passe på en valp. Prøv med 4 da! Eller 6...

 

Helt riktig. Og hvis det er minus 10 eller kaldere, så kan man ikke ta ut små valper. Men vi bruker tisselaken eller aviser som valpene blir vant til å tisse på, så da er man jo et stykke på vei<!

Endret av elelmar
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg hadde aldri forventet at en oppdretter skulle klare det. Noen hunder får jo over ti valper i et kull, og da blir det umulig å gå ut med vær eneste valp når den må tisse.

 

Dessuten er det ikke så vanskelig at ikke de nye eierene klarer det selv.

Min vovv var vel 4 mnd kanskje?

Hender jo hun har uhell enda, men det er vel mer min skyld enn hennes. :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...