baat94 Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Hei, En nabo har kjøpt seg en kassebil-gokart. Startsnoren er ødelakt, så vi tok en drill der snora skulle vere, og skrudde. Etter den hadde starta nokre gonger, knakk skruen rett av menst vi skrudde med drillen. Skruen stikker ikke ut av hullet, så det går ikke ann å skru den ut med tang. Har tenkt på å borre, men da blir gjengene mest sannsynlig ødelakte.. Noen som har ideer? Hjelp mottas med TAKK! =) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Du må borre et mindre hull i skruen som er knekt og så skru inn en skrueutdrager. Husk å slipe skruen flat og finn nøyaktig senter først. Lenke til kommentar
baat94 Skrevet 10. april 2009 Forfatter Del Skrevet 10. april 2009 Du må borre et mindre hull i skruen som er knekt og så skru inn en skrueutdrager. Husk å slipe skruen flat og finn nøyaktig senter først. Går dette ann selv om skruen bare er 6 eller 8mm? Takk for svar! =) Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Sist gang du skrudde inn den skruen gikk den lett eller treigt? Ofte når skruer knekker sånn dvs mister hele huet sitter gjengene ofte løst igjen. Du mister alt spennet. Et triks du kan prøve er og ta superlim på fingeren og lime fingeren fast i det som sitter inni der. Det sitter ofte så løst at det er alt du trenger og gjøre. Prøv det hvertfall før du borrer. Prøv med en liten meisel og slå den forsiktig ut i riktig retning. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 (endret) Hei du Det er flere metoder å få ut en knekt skru på. Felles for dem alle, er at de er ikke særlig morsomme.. Den ene går ut på å bruke noe vi kaller for "grisepikk" og som er en skrueudrager. En slags konisk skrue som har omvendte gjenger i forhold til bolten den skal trekke ut. Det som er leit her, er at bruddet sitter langt inni. Det er som en annen kar ovenfor her sier, du MÅ få planet/filt skruen rett for at du skal kunne klare å få sentrert boret. Å bore på siden resulterer kun i et brukket bor. Videre vil du nok oppleve at det er hardere enn hva boret er. Derfor må du ha to bor i to forskjellige størrelser. Ført forborer du men en bitte liten bor (ca 2,5-3 mm). Når den stopper, og slutter å bite etter ca 3-4 mm, etterborer du med en større (ca 6 mm hvis det er en 8 mm bolt). Når denne slutter å bite igjen, tar du den lille boren igjen. Mirakuløst begynner denne å bite igjen. Husk at du må ha MANGE bor. Det slites ut temmelig fort. En annen metode, og kanskje den letteste, er å meisle den ut. Det går ofte lettest på større bolter på grunn av at det er vanskelig å på meiselen langt nok ut på kanten av bolten til at det blir noe moment av det. Men lykkes du med på komme til med en meisel, skal du slå mot klokka helt på kanten. Er du riktig heldig brakk bolten på grunn av at du holdt boremaskinen på skakke da du skulle starte gocarten. En tredje metode innvolverer et sveiseapparat med elektroder. Ta en 3,5 mm elektrode, få en kompis til å stå klar med "av" bryteren på sveiseapparatet.. I samme øyeblikk som at elektroden tenner, ber du han om å slå av slik at elektroden brenner seg fast i bolten. Har den brent seg riktig inn, og om bolten ikke sitter så alfor mye fast, kan du bøye elektroden til en vinkel (som en unbrakonøkkel) og skru den ut. Husk å bøye så nært bolten som mulig så du ikke får for mye bløtt stål som kan vri seg. Klipp gjerne elektroden litt kortere så du ikke får for mye krefter på bolten, og sveisen ryker. Tenk unbrakostørrelse. Varmen bruker å gjøre at skruen løsner.. Når du borer.. HUSK kjøling av boret. En zaloflaske 50/50 med såpe/vann kan fungere som emulusjonsvæske og gjør at boret biter bedre, og hindrer at stålet herdes under varmeutviklingen fra boret. Herder du skruen, har du ett stort problem.. Når du meisler, må du huske på at dette er en tolmodighetsprøve. Du må slå mange mange mange småslag med en pitteliten hammer. Ser ut som det står igjen et lite skjær på bolten. Dette kan du bruke som anlegg for meiselen. Men det må du ikke ødelegge. Så slå forsiktig.. mange småslag.. etterhvert kommer den ut... Men overdriver du, så er sjansen ødelagt, og skjæret borte. Mange småslag gjør ting du ikke ser.. det kan virke som at det er nyttesløst.. men etter kanskje en time.. så plutselig slipper den.. Lykke til.. Endret 10. april 2009 av Patience Lenke til kommentar
baat94 Skrevet 10. april 2009 Forfatter Del Skrevet 10. april 2009 høres ganske innviklet ut dette... kanskje vi bare stikker innom ei lita lokal mc-sjappe og spørr om han kan gjøre det =) Lenke til kommentar
Patience Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 høres ganske innviklet ut dette... kanskje vi bare stikker innom ei lita lokal mc-sjappe og spørr om han kan gjøre det =) Kontormann du heh? Never do, never learn. Others do, others learn.. Lenke til kommentar
baat94 Skrevet 15. april 2009 Forfatter Del Skrevet 15. april 2009 høres ganske innviklet ut dette... kanskje vi bare stikker innom ei lita lokal mc-sjappe og spørr om han kan gjøre det =) Kontormann du heh? Never do, never learn. Others do, others learn.. Er nok ikke kontormann nei.. Tror jeg kan mere enn de fleste andre 15åringer om mekaniske ting.. men siden dette ikke er min, vil jeg ikkje prøve da det blir litt dumt om jeg ødelegger det mere.. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 høres ganske innviklet ut dette... kanskje vi bare stikker innom ei lita lokal mc-sjappe og spørr om han kan gjøre det =) Kontormann du heh? Never do, never learn. Others do, others learn.. Er nok ikke kontormann nei.. Tror jeg kan mere enn de fleste andre 15åringer om mekaniske ting.. men siden dette ikke er min, vil jeg ikkje prøve da det blir litt dumt om jeg ødelegger det mere.. Ah, du er 15.. Du er unnskyldt :-) Virker flink til 15-åring å være :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå