iau Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 (endret) Har nå testet ut Aperture en del, og kjenner meg ikke helt igjen i de problemene du beskriver. Jeg sorterer bildene etter dato, og må si det fungerer akkurat slik jeg vil. Har importert ca 2 000 bilder, mulig det kan bli litt uoversiktelig når jeg får flere bilder. Det jeg sliter litt med er å få presetene til å fungere slik jeg vil (klarer heller ikke å slette de). Det er sikkert bare jeg som har oversett noe, men plagsomt er det. Jeg hadde helst sett at jeg satt opp en default preset alle RAW-filene skulle følge ved import. Ellers er jeg ganske fornøyd, men Lightroom trekker nok det lengste strået ved raskere tilgang på funksjonene jeg bruker. Jeg prøvde ut Aperture i flere omganger. Likte godt den full screen redigeringen, men eksperimenteringen med selve brukergrensesnittet fikk meg også til å utforske Lightroom litt mer (gikk fra stor skjerm til liten skjerm, og da betyr plassen litt mer...). Lærte meg da hurtig å skifte mellom størrelsen i Lightroom, slik at den ble mer "lik" Aperture. Noe av mitt problemet med Aperture var at jeg ikke ønsket å legge bilder fra ulike datoer i samme prosjekt. Ikke ønsker jeg 30 prosjekter pr. måned heller, og Ikke er det egne events heller. Jeg legger inn metadat på bildene i Photo Mechanic, så Aperture ville være mer for å arkivere, se på og redigere RAW-filer. Den er fin på det siste, men ikke det andre slik jeg liker det. Her er det utallige preferanser ute og går, men det kommer litt an på hva man er vant til selv også. Ofte finner man ikke det ut før man har prød de over tid. Noe av fordelen med et godt arkiveringsprogram er at det skal være lett å finne igjen bilder. For meg går det ofte på dato eller keywords. Har ca 20 000 bilder i arkivet mitt. Endret 12. april 2009 av iau Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Andre RAW konvertere for Mac som bør nevnes er LightZone, Capture One, Siklypix og Bibble. Ingen av disse har organiseringsfunksjonene som LR og Aperture har (kommer til Bibble i versjon 5). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå