Gå til innhold

Skifte til Mac - hva med bildebehandligsprog?

Anbefalte innlegg

Vurderer sterkt å kvitte meg med laptopen min og gå over til Mac. Det jeg da lurte på er hvilken programmer som anbefales til RAW-konvertering, sortering og redigering. Hvordan er for eksempel Aperture 2? Ser det bare koster 1590 hos eplehuset. Jeg må inrømme at jeg ikke alltid har vært helt ærlig når det har kommet til anskaffelsen av prgrammer, men jeg har nå tenkt å endre på dette. Finnes det gratisalternativer til Mac? Slik jeg skjønte det etter et veldig raskt søk er det for eksempel mulig å få Gimp til Mac (det stemmer, sant?). Vil det være en grei pakke (aperture + gimp) til prisen?

Jeg er fra før vant til å bruke Lightroom og Gimp. Er heller ikke helt fremmed i Photoshop og Capture NX. Er det noe jeg kommer til å savne?

Takker for svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, først vil jeg bare si at jeg anbefaler deg å gå over til Mac, jeg skiftet til Mac i 2006 etter å ha brukt pc i en 10 års tid, og stortrives :) Har ikke erfaring selv fra Aperture, men har fått inntrykket av at det er et bra program. Adobe Camera Raw, som følger med PS, er også mye brukt, Scott Kelby (President av National Association Of Photoshop Professionals bl.a., og en veldig flink fotograf) bruker det. Han bruker også Lightroom en del.

Lenke til kommentar

Lightroom har og bruker jeg, så det trenger jeg ikke å prøve. Aperture er vel kun for mac, så da må jeg vel vente til jeg får kommet meg i butikken.

Takker for svar, men vil gjerne høre fra flere med erfaringer fra Aperture.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

I og med at Lightroom finnes for Mac også, så er du uansett sikret. Vet ikke om Adobe har en rimelig "bytte arkitektur" lisens variant.

Slik jeg har forstått det, så har Aperture mye til felles med Lightroom (Adobe måtte vel faktisk på banen med Lightroom pga. Aperture, tror jeg).

Tom

Lenke til kommentar

Aperture fungerer bra for meg, og var absolutt verdt 1590,- for min del. Om du velger Lightroom eller Aperture er mest smakssak, så det er bare å laste ned og prøve om du kjøper Mac. Det er uansett ikke noe problem å få god programvare. For redigering bruker jeg Pixelmator, men du kan like gjerne bruke Gimp eller Photoshop.

Med bootcamp og/eller parallels kan du enkelt kjøre windows og linux på Mac i tilfelle det blir nødvendig.

Lenke til kommentar
I og med at Lightroom finnes for Mac også, så er du uansett sikret. Vet ikke om Adobe har en rimelig "bytte arkitektur" lisens variant.
Tror faktisk de har det, skolen har i hvert fall sitelisens som dekker både Windows og Mac, på én EDU-sitelisens...
Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det, så har Aperture mye til felles med Lightroom (Adobe måtte vel faktisk på banen med Lightroom pga. Aperture, tror jeg).

Tom

Man kan bruke samme Lightroom lisens til både Windows og OSX. Begge kommer i samme CD.

Den tiden jeg brukte både XP og OSX, brukte jeg samme Lightroom lisens på begge maskiner.

Når det gjelder Aperture/Lightroom, har jeg valgt å gå for Lightroom. Syns begge fungerer knallbra, men hadde Lightroom fra den tiden jeg brukte PC, og har fortsatt med det eter jeg switchet helt over til Mac.

Lenke til kommentar

At man kan bruke samme lisens på både windows og mac har ikke så mye å si for min del, da jeg ikke har noen lisens. Det er generelt derfor jeg ser på Aperture; det koster halvparten av hva Lightroom gjør. Ellers går det vel an å få Capture NX til mac?

Jeg har vel egentlig bestemt meg for å kjøpe en mac så snart butikkene åpner igjen, så får jeg vel laste ned en prøveversjon av Aperture og se hvordan det fungerer.

Lenke til kommentar
Halvparten er vel å ta litt i. Aperture koster 1590kr, LR får du vel for 1960kr om du laster ned frå Adobe.no.

Interesant...jeg har kun sjekket hos eplehuset, de skal ha 2 990 for det.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Ville ha anbefalt Lightroom. Aperture er tregt om du ikke har tilstrekkelig RAM. Sjekk på foto.no sine forumsider og søk etter Geir Brekke, en selvutnevnt Aperture fanatist som nå har gått over til LR, etter det jeg har forstått så er det mye pga hastighet. LR sine filtre er uslåelige.

Edit: Capture NX 2.2 er anbefalt av mange Nikonianere for å få det beste ut av et fotografi, den er visstnok den appen som leser RAW filene fra Nikon mest korrekt.

Endret av Autoxave
Lenke til kommentar
Personlig bruker jeg uansett Photoshop Elements til redigering, Aperture er bare for kategorisering. Men dersom de ikke oppdaterer Aperture med Faces teknologien fra iPhoto snart blir jeg bitter og nedgraderer.

At Aperture bare er for kategorisering er vel drøyt, den har flere avanserte redigeringsfunksjoner, t.o.m muligheter for selektiv redigering.

Lenke til kommentar

Jeg har nå kjøpt meg en mac, det hele er ganske uvandt, men det blir vel bedre med tiden. Npe bildebehandlingsprogram har jeg ennå ikke skaffet meg, men tror nok jeg går for Lightroom nå som jeg fant ut at det ikke var så dyr allikevel.

Lenke til kommentar
Jeg har nå kjøpt meg en mac, det hele er ganske uvandt, men det blir vel bedre med tiden. Npe bildebehandlingsprogram har jeg ennå ikke skaffet meg, men tror nok jeg går for Lightroom nå som jeg fant ut at det ikke var så dyr allikevel.

Kjøpte meg selv en MacBook i vinter, siden jeg var nysgjerrig på noe nytt. Fyllte den opp med RAM. Var også interessert i Aperture, men etter å ha prøvd den flere ganger har jeg gått tilbake til Lightroom. Hovedproblemet var måten Aperture organiserte bildene på. Selv om jeg lot de ligge i sine faste mapper ved import, så bygde den seg et enormt arkiv av previews. I tillegg liker jeg bedre å forholde meg til en mappestruktur som følger datering, og ikke "events" eller projects. Har alt for mange tilfeldige bilder som ikke hører til en egen event eller prosjekt. I tillegg til Lightroom bruker jeg Capture NX fra tid til annen.

Lenke til kommentar

Har nå testet ut Aperture en del, og kjenner meg ikke helt igjen i de problemene du beskriver. Jeg sorterer bildene etter dato, og må si det fungerer akkurat slik jeg vil. Har importert ca 2 000 bilder, mulig det kan bli litt uoversiktelig når jeg får flere bilder.

Det jeg sliter litt med er å få presetene til å fungere slik jeg vil (klarer heller ikke å slette de). Det er sikkert bare jeg som har oversett noe, men plagsomt er det. Jeg hadde helst sett at jeg satt opp en default preset alle RAW-filene skulle følge ved import.

Ellers er jeg ganske fornøyd, men Lightroom trekker nok det lengste strået ved raskere tilgang på funksjonene jeg bruker.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...