Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

[Løst]Hvor mange grader tåler AMD Athlon 64 X2 5000+?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan prøve CPU testen på 3DMark06. Beste nedlastningslenken jeg vet om av erfaring er denne (klikk på Imuroi tiedosto).

Her kan du la standardtesten kjøre fullt igjennom, gjerne slik at hver test kjøres to ganger. Samtidig lar du hwmonitor ligge å måle tempraturer.

Skjermkortet har normalt en smertegrense på noen og 80 grader. Cpu vet du allerede :)

Lenke til kommentar

Regner med at 62ºC er en verdi med margin. Da jeg tidligere klokket en X2 4200+, så hendte det at den gikk over 60grader uten at noe skjedde. Hadde den vel så vidt jeg husker opp i 68-70ºC på det meste, men dette var riktignok ikke en klokk jeg kjørte 24/7. Men for å være på den sikre siden kan det være en fordel å gå minst mulig over oppgitt makstemp.

I tillegg er det med alle hovedkort feilmarginer i tempmålingene, og jeg her opplevd store temperaturforskjeller ved bytte av hovedkort. Så tempmålingene du får må du ta med en klype salt.

Til stresstesting vil Prime95 som nevnt være et godt alternativ, evt kan orthos også vurderes. Prime95 tester kun en kjerne, så da må du kjøre programmet dobbelt opp samtidig for å få testet begge kjernene. Orthos derimot tar begge kjernene i ett program.

Lenke til kommentar
God dag igjen. Er det er programm som tester tempraturen til prosessoren helt riktig?

Og helst loggfører tempraturen med tid?

først: ingen program måle helt nøyaktig ;)

core temp loggfører temperaturen så lenge det er oppe, men etter personlige erfaring så er real temp bedre men det logg fører ikke igjen.

Reger

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Eg liker å tru det att det programmet som leser lavest temperatur har rett temp :innocent: Slik er det med klokkere, vil ha lavest temp, og får lavest temp :p

vet nøyakig hva du mener jeg blir like skuffet vær gang jeg faktisk sjekker tempen med termometer som jeg har fester sensoren til rett til ihs-en å ser at temperaturene i enkelte programmer er helt på bærtur xp

Lenke til kommentar
Eg liker å tru det att det programmet som leser lavest temperatur har rett temp :innocent: Slik er det med klokkere, vil ha lavest temp, og får lavest temp :p

vet nøyakig hva du mener jeg blir like skuffet vær gang jeg faktisk sjekker tempen med termometer som jeg har fester sensoren til rett til ihs-en å ser at temperaturene i enkelte programmer er helt på bærtur xp

Haha, har aldri testa termometer direkte på ihs'en :p (du mener chippen sant?) hmm :blush:

Ellers så hadde eg nettopp oppe en 45nm cpu på pinebenken :innocent: 1,568v-core, da vil ein ikkje vite tempen ved load :p

Er bare å klokke til ting begynner å ryke, så lokaliserer en problemene fortere enn att ting er ustabilt :p

Lenke til kommentar
Haha, har aldri testa termometer direkte på ihs'en :p (du mener chippen sant?) hmm :blush:

Ellers så hadde eg nettopp oppe en 45nm cpu på pinebenken :innocent: 1,568v-core, da vil ein ikkje vite tempen ved load :p

Er bare å klokke til ting begynner å ryke, så lokaliserer en problemene fortere enn att ting er ustabilt :p

Ihs-en er varmesprederen til prosessoren( så ja chippen :!: )

har hatt min e8400 oppe på 1.6V å jeg så at tempen begynte å nærme seg 75-80 grader load å da som du skreiv ville jeg overhode ikke finne ut av hvilen temperatur varmesprederen hadde :ermm:

Sjansen for at en prosessor dør momentant av varme er mikroskopisk liten egentlig pga den klokker seg ned/skrur seg av ved alt for høye temperaturer. Det er spenningne som kan ta livet av den momentant, men igjen for at det skal skje så er man nesten nødt til å ekstreme klokke ( 1.6V på e8400 og den serien er ikke bra :blush: ) eller at man rett å slett er veldig uheldig.

Ta e8400 min til ett eksempel org 1.25v ca. 60 grader load med stock kjøler, men garantien gjelder til å med 72.4 Grader og 1.3625V så hvis man klokker moderat å passer på temperaturene littegranne så er man faktisk dekket av garantien fremdeles hvis chippen skulle ta natta kun ved uflaks.

Lenke til kommentar

har hatt min e8400 oppe på 1.6V å jeg så at tempen begynte å nærme seg 75-80 grader load å da som du skreiv ville jeg overhode ikke finne ut av hvilen temperatur varmesprederen hadde :ermm:

Sjansen for at en prosessor dør momentant av varme er mikroskopisk liten egentlig pga den klokker seg ned/skrur seg av ved alt for høye temperaturer. Det er spenningne som kan ta livet av den momentant, men igjen for at det skal skje så er man nesten nødt til å ekstreme klokke ( 1.6V på e8400 og den serien er ikke bra :blush: ) eller at man rett å slett er veldig uheldig.

Ta e8400 min til ett eksempel org 1.25v ca. 60 grader load med stock kjøler, men garantien gjelder til å med 72.4 Grader og 1.3625V så hvis man klokker moderat å passer på temperaturene littegranne så er man faktisk dekket av garantien fremdeles hvis chippen skulle ta natta kun ved uflaks.

ups :whistle: hmm, slikt kan skje veit du :ph34r:

Kjøpte bare en billig cpu til å klokke :p E5300..

NOK bull om ting som ikkje skal vere i tråden, sorry til trådstarter får det :)

tempen burde ligger på ca 60-70 grader etter min mening, er ikkje en gpu dette, di tåler jo 110 grader sist eg sjekka :p

Bruk real temp til å sjekke temp med (det programmet gir meg lavest temp :p )

Du må nesten klokke via bios uansett vist ein skal komme langt, fordelen er att du lærer mer av det ;) du har en viss kontroll ved å klokke der, da kan ting resettes, vist du lagrer helt feil innstilling i win, så er du fuckt :p

Lenke til kommentar

ups :whistle: hmm, slikt kan skje veit du :ph34r:

Kjøpte bare en billig cpu til å klokke :p E5300..

NOK bull om ting som ikkje skal vere i tråden, sorry til trådstarter får det :)

tempen burde ligger på ca 60-70 grader etter min mening, er ikkje en gpu dette, di tåler jo 110 grader sist eg sjekka :p

Bruk real temp til å sjekke temp med (det programmet gir meg lavest temp :p )

Du må nesten klokke via bios uansett vist ein skal komme langt, fordelen er att du lærer mer av det ;) du har en viss kontroll ved å klokke der, da kan ting resettes, vist du lagrer helt feil innstilling i win, så er du fuckt :p

hehe nok off-topic no ja, gå til amd.com og finn informasjonen som ligger der med tanke på garanti og temps som er innenfor garantien.

Når du finner den tempen kan du legge på litt , uten at det er noen som helst fare.

edit:

http://products.amd.com/en-us/QuickSearch.aspx?q=x2%205000+

besteme meg for å finne siden til deg å garantien gjelder fra 1.25V/1.35V og opptil 68-72 grader spørs effektforbruk osv(versjon du har).

reger

Endret av reger
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva kan man igrunn kjøre en 5000+ opp på igrunn? Har en slik en midlertidig i min hovedstasjonære nå, og kunne vært artig å se hvor langt jeg kunne gå. Går vel ikke så veldig mye over de originale 2.6ghz med stock-kjøler ihvertfall?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...