mengebret Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Jeg har en Fujitsu stasjonær med XP som er ca 3 år gammel. Nå begynner den å bli så treg og forferdelig at jeg orker ikke holde på med denne lenger. Jeg er langt i fra noe data-geni, men jeg har prøvd de enkleste tingene for å få den til å bli kjappere, som å fjerne ubrukte progammer, bilder, musikk etc. Jeg har også prøvd litt på å redusere antall programmer som starter ved oppstart av maskinen, men da jeg ikke skjønner hva halvparten av programmene på listen gjør for noe, så har jeg ikke turt å krysse vekk så mange. For å sette litt tidsperspektiv på maskinen, den bruker mellom 15-20 minutter på å bli klar fra jeg trykker på knappen. Om jeg er så dum at jeg setter på printeren samtidig som jeg skrur på maskinen, bruker den nærmere en halvtime. Absolutt alle programmer bruker flere minutter på å åpne seg. I tillegg har cd-stasjonen tatt kvelden, men den overlever jeg uten, så det er greit. Problemet kommer vel hvis jeg må bruke en eller annen recovery-cd kanskje? Jeg lurer da på om det er noen snille mennesker her inne som kan forklare meg veeeeldig detaljert hvordan jeg tar back-up av det som er på den av programmer og annet (har en ekstern hardisk på 500 gb som jeg kan bruke, maskinen er bare 160), og reinstallere de jeg vil ha. Jeg vet ikke om det kan hjelpe engang, men det hjelper vel å tømme den helt og så re-installere det man vil ha? Jeg har ett par programmer som jeg ikke vil miste, blant annet Photoshop CS2 og et slektsprogram. Og jeg er livredd for at disse ikke skal funke igjen når de blir flyttet hit og dit. Men det finnes kanskje noe som gjør at dette blir idiotsikkert eller? Jeg blir ihvertfall superhappy om noen har mulighet til å gi meg oppskrift på back-up og reinstallering, eller har noen andre lure tips til en kjappere pc. Det trengs kanskje flere tekniske spesifikasjoner før noen kan gi meg noen tips, men jeg skal skru på møkkamaskinen om noen har tid og tålmodighet, så er det klart om en halv times tid... Lenke til kommentar
PerB Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Backup: Ta kopi av alle filer, bilder etc du skal ta vare på og legg på din eskterne harddisk. Programmer som CS2 og antaglig også unavnet slektsprogram må du reinstallere (deler av programmet havner ikke på programområdet med under windows-katalogen). Reinstallere: Formatere og reinstallere Windows vil normalt kreve at du har CD/DVD-leseren tilgjenglig. Windows-CDen (original) er bootbar. Lenke til kommentar
mengebret Skrevet 9. april 2009 Forfatter Del Skrevet 9. april 2009 Ok, så alle programmer kan jeg bare glemme en enkel løsning på? Føler at motet sank allerede, jeg aner jo ikke hvor jeg har halvparten av alle serienøkler. Men kan man reinstallere programmer med samme serienøkkel når man bare har en lisens da? Og bootbar sier du, det betyr? Hele cd-stasjonen er død, nesten. Jeg får puttet inn cd'er, men den bare står og suser og ingenting skjer. Om jeg åpner stasjonen via Min datamaskin, viser den ingenting selv om det står i en cd. Jeg har en DVD som fulgte med maskinen som heter Recovery 2, regner med det er den jeg skal bruke om jeg får cd-stasjonen til å fungere? Lenke til kommentar
olbru Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Hvilke type antivirus bruker du? Jeg regner med at det er den som starter og skanner gjennom hele maskinen din når du starter. Prøv og slå den av på "kontrollpanel - sikkerhetssenter" start på nytt og sr om det ble noe forandring. Ellers vil jeg foreskå at du laster ned Ccleaner her http://www.filehippo.com/download_ccleaner/ og kjører en rens med den. Den fjerner en masse dritt som ligger og bremser maskinen både cookies og rester fra gamle programmer. Der kan du også stoppe alle programmer som starter automatisk. Er du i tvil om hvilke du ikke kan slette, så spør her. Her er det mange flinke hjelpere som sikkert svarer deg. Lenke til kommentar
mengebret Skrevet 10. april 2009 Forfatter Del Skrevet 10. april 2009 Jeg bruker Norton, skal prøve det du sa om å skru den av og se om det hjelper. Jeg lastet ned ett program som heter EasyClean etter tips ett annet sted her inne, og føler at den oppfører seg litt bedre etter en renserunde med den. Men den bruker fortsatt lang tid på oppstart da. Skal også også legge inn alle programmene som starter ved oppstart, så kanskje noen her kan fortelle meg hvem som er viktige og ikke viktige! Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Hvis du legger inn et innlegg i Antivirusprogrammer og datasikkerhet er det store muligheter for at vi kan hjelpe deg med dette uten at du trenger å formatere Lenke til kommentar
mago Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Det førse man gjør er å finne ut hvilket spyware/malware/virus program som forbuker all CPU resurser på PCen. trykk ned Ctrl-Alt-Delete samtidig for å få frem prosesser som kjører og cpu forbruk på hvert program. Programmet ProcessExplorer gjør samme nytten men mere detaljert info combofix og regrun er gode program til å fikse innfisert maskin Ved ett tillfelle så fiksa eg en maskin til en kamerat.Og fikk fjerna dritten. men maskinen var utrolig treg ved oppstart, Og løsningen var å installere zonealarm brannmuren på nytt. Så trolig hadde dritten herpa med zonealarm settinga Lenke til kommentar
mengebret Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 Sjekket prosessene nå når jeg har bare explorer og msn oppe, og det er nesten 60 prosesser som går! Er ikke det litt mange...? Dette heter alle disser: GoogleToolbarNotifier.exe CCAPP.EXE atiptaxx.exe ipodservice.exe SOUNDMAN.exe msmsgs.exe wuauclt.exe msnmsgr.exe alg.exe ctfmon.exe ItunesHelper.exe taskmgr.exe wmiapsrv.exe msiexec.exe hpqste08.exe usnsvc.exe AWU.exe hpqtra08.exe DJSNETCN.exe AluSchedulerSvc.exe AppleMobileDeviceService.exe symlcsvc.exe scardsvr.exe CCPROXY.EXE svchost.exe svchost.exe voipstunt.exe svchost.exe svchost.exe ati2evxx.exe lsass.exe services.exe winlogon.exe csrss.exe CCEVTMGR.EXE vsnpstd.exe StarWindService.exe smss.exe explorer.exe ati2evxx.exe hpwuSchd2.exe jusched.exe iexplorer.exe SPBBCSvc.exe NAVAPSVC.EXE ISSVC.exe SNDSrvc.exe CCSETMGR.EXE jqs.exe System Disse programmene starter ved oppstart, noen som vet om noen av disse er unødvendige? Forttrinnsvis de jeg har satt spørsmålstegn ved, de andre vet jeg hva er og hvorfor. Soundman (?) atiptaxx (?) ccApp SNDMon (?) jusched (?) vsnpstd (?) HPWuSchd2 (?) qttask (?) Nerocheck (har Nero brenneprogram, men hva gjør denne?) iTuneshelper (har også Itunes, hva gjør denne) ctfmon (?) MsnMsgr voipstunt GoogleToolbar Notifier (why...?) Adobe Reader Speedlaunch (og enda mere why...?) HP Digital imaging monitor (har hp-printer, men hva gjør denne?) Hurtigstart for Adobe Reader (og denne?) Jensen Airlink 7554 WLAN Utility Adobe Gamma (og denne?) Lenke til kommentar
PerB Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 (endret) Føler at motet sank allerede, jeg aner jo ikke hvor jeg har halvparten av alle serienøkler. Men kan man reinstallere programmer med samme serienøkkel når man bare har en lisens da? Og bootbar sier du, det betyr? Hele cd-stasjonen er død, nesten. ....Jeg har en DVD som fulgte med maskinen som heter Recovery 2, regner med det er den jeg skal bruke om jeg får cd-stasjonen til å fungere? Du kan og må bruke sammed nøkkel ved reinstallering av programmene dine. Det er ditt tap om du har rotet bort disse nøklene (det er de som er lisenses ved bruk av programmene og nøklene bør oppbevares trygt, f.eks sammen med CDen de tilhører). Om din "Recovery 2" kan benyttes er vanskelig å si. Det er helt avhengig av hva den inneholder. Ting blir enklere straks CD-stasjonen virker. Hva har du gjort med den? EDIT: En ny DVD-brenner koster ikke mange kronene. Evt kan du låne en av kamerat mens du reinstallerer. For å avdekke eventuelle virus/trojanere må følge instuksene i forumet for Antivirusprogrammer og datasikkerhet. Endret 12. april 2009 av PerB Lenke til kommentar
mengebret Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 Har funnet frem de viktigste nøklene, men det hjelper fint lite så lenge jeg ikke får igang cd-stasjonen. Nå har jeg holdt på med den i flere dager, avinstallert den og re-installert den, oppdatert drivere og fulgt mange andre tips her inne, men det skjer fortsatt ingenting når jeg legger inn en cd. Om jeg høyreklikker på enheten under Min Datamaskin når det står en cd i, og velger egenskaper, står det at enheten er tom. tror jeg like godt kan kjøpe en ny ja... Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 (endret) Du kan legge over programmene på den bærbare disken. Er langt fra alle programmer som blir spredt over hele pc'n. Og ofte om du mangler filer etterpå så dukker det opp en "error: this file is missing" også navnet på fila. Da googler du navnet på den fila, dennefila.dll foreksempel og laster den ned gratis. De fleste sånne filer finner du uten problemer. Angående cd-stasjonen, så kan du legge inn en .iso fil (mulig at du må pakke den ut òg) av windows på den bærbare disken og starte pc'n fra den gjennom setup. Forøvrig er det mulig at cd-stasjonen ikke får nokk srtøm, så du burde slå av pc'n, dra ut kontakten, og plugge strømkabelen til cd-stasjonen inn og ut igjen. Merk, dette er inne i pc'n, ikke den som er bakpå det mordi kaller harddisken. Det som blir vanskelig om du ikke kan bruke akkurat DIN windowsplate er å finne driverene til alle delene inni pc'n din etterpå. Da må du ofte inn i selve pc'n og lese hva de forskjellige delene heter. skaaal vi se. GoogleToolbarNotifier.exe uviktig CCAPP.EXE atiptaxx.exe ipodservice.exe uviktig SOUNDMAN.exe dette er for lyden din msmsgs.exe msn messenger wuauclt.exe msnmsgr.exe msn igjen alg.exe ctfmon.exe ItunesHelper.exe itunes, åpenbart taskmgr.exe programmet som viser deg alle prosessene wmiapsrv.exe msiexec.exe hpqste08.exe usnsvc.exe AWU.exe hpqtra08.exe DJSNETCN.exe AluSchedulerSvc.exe AppleMobileDeviceService.exe itunes\ ipod igjen symlcsvc.exe scardsvr.exe CCPROXY.EXE svchost.exe svchost.exe voipstunt.exe svchost.exe svchost.exe ati2evxx.exe for skjermen lsass.exe services.exe winlogon.exe csrss.exe CCEVTMGR.EXE vsnpstd.exe StarWindService.exe smss.exe explorer.exe ati2evxx.exe for skjermen igjen hpwuSchd2.exe jusched.exe iexplorer.exe internet explorer. Foreslår at du bytter til firefox eller opera, da disse er mye tryggere SPBBCSvc.exe NAVAPSVC.EXE ISSVC.exe SNDSrvc.exe CCSETMGR.EXE jqs.exe System Alle som heter system eller noe med win er greier du trenger for å holde maskinen kjørende. Resten får du bare google Soundman (?) for lyden din atiptaxx (?) for skjermen\grafikken ccApp SNDMon (?) jusched (?) vsnpstd (?) HPWuSchd2 (?) qttask (?) Nerocheck (har Nero brenneprogram, men hva gjør denne?) sakker ned maksinen din, stort sett iTuneshelper (har også Itunes, hva gjør denne) samme som den over ctfmon (?) MsnMsgr msn messenger åpenbart voipstunt GoogleToolbar Notifier (why...?) for oppdateringer tipper jeg. slå av Adobe Reader Speedlaunch (og enda mere why...?) slå av HP Digital imaging monitor (har hp-printer, men hva gjør denne?) hjelper deg med å printe, men du kan nok trygt slå den av Hurtigstart for Adobe Reader (og denne?) starter adobe reader Jensen Airlink 7554 WLAN Utility denne hjelper deg å koble til andre nettverk gjennom det trådløse nettverket ditt, mr.jensen Adobe Gamma (og denne?) skru av Edit: du sier det tar lang tid å starte opp, men hvilken del er det som tar lang tid? Er det bios'en? Windows skjermen? Skrivebordet med timeglass? Endret 12. april 2009 av Hamnli2 Lenke til kommentar
mengebret Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 Hamnli2: THANK YOU!! :) Lenke til kommentar
mengebret Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 Edit: du sier det tar lang tid å starte opp, men hvilken del er det som tar lang tid? Er det bios'en? Windows skjermen? Skrivebordet med timeglass? Windows skjermen kommer lynkjapt, det er fra jeg velger bruker og til den er klar for bruk det tar tid. Så skrivebordet, ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå