Gå til innhold

Objektiver til EOS 350D

Anbefalte innlegg

Jeg skal gå til innkjøp av nytt utstyr til min Canon EOS 350D, men er usikker på hva jeg bør velge, da jeg ikke har altfor mye kunnskap om utstyr.

Jeg kunne tenke meg å kjøpt et macro-objektiv, og muligens et godt zoom-objektiv. Om mulig også en blits, om pengene rekker til nå. Jeg skal også ha et stativ jeg lett kan få meg meg i en sekk el. lign, og en selvutløserkontroll.

Hva ville dere anbefalt til en ung fotografspire. Jeg har kun 9000 kroner å rutte med, men vil gjerne få mest mulig ut av pengene.

Har funnet frem et objektiv fra Sigma, men vet ikke om dette er noe jeg bør velge?

https://prisguiden.no/product.php?productId=67812

Tar i mot alt av tips. Om noen ville satt sammen en handlevogn med utstyr jeg bør se nærmere på, så blir jeg også veldig glad:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

18-200 type zoomer er ikke til å anbefale. Rett og slett. Søk litt rundt på forumet hvis du vil vite hvorfor.

Når det gjelder makroobjektiv så er Tamron sin 90mm F/2.8 bra og forholdsvis rimelig.

Hvis du har standard ef-s 18-55 objektivet så vil jeg anbefale deg å gå for tamron 17-50/sigma 18-50

Lenke til kommentar

Det er to macro objektiver jeg anbefaler at du ser på, Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro og Tamron 90mm f/2.8. Sistnevnte er bedre hvis du ønsker å ta bilder av insekter da du ikke trenger å gå fullt så nærme.

Superzoomer, slik som den du linket til, anbefaler jeg deg å holde deg unna. De har fine spesifikasjoner på papiret, men i praksis er hverken fugl eller fisk.

Du kan se på Tamron 17-50mm som en fin erstatning av standard kit-zoomen til Canon. Hvis du ønsker mer tele, så kan du se på Canon EF-S 50-250mm IS.

Tom

Lenke til kommentar

Jeg kikket i handlevognen din, og jeg må bare få komme med en sterk anbefaling om IKKE å kjøpe både Canon EF-S 55-250mm f4-5.6 IS og Sigma 70-300mm F4-5.6 DG Macro.

Det er bare tull, disse objektivene har NØYAKTIG samme bruksområde, bortsett fra at Sigmaen er dårlig. Kjøp kun Canonobjektivet av disse to! Hva er poenget med to like objektiver? Ingenting!

Lenke til kommentar

Jepp er enig der bortkastet penger.

Hvis du vil ha litt mer brennvidde så kjøp heller en exstender i tillegg til 70-200 f/4 med en exstender på x1.4 vil det gi deg en brennvidde på 280mm og tar du med cropsensoren i kameraet får du hele 448mm.Da har du et gromt oppsett.

Men på en annen side så vil ikke 50mm i teleenden utgjøre så mye og 55-250 IS'en er såpass mye skarpere at du kan klippe bildene tilsvarende som utsnittet til 70-300 uten og foringe kvaliteten spesielt.

Når det gjelder blits så er det enkleste og holde seg til orginalblitser spesielt hvis man skal ha flere og ikke er villig til og justere blitser manuelt.Hvis du klarer deg med en blits så har både sigma og metz bra blitser som gir deg full ettl styring,du får også rimeligere blitser "nissin" disse blitser fungerer helt greit men har en betraktelig dårligere byggekvalitet og det skal ikke så mange uhell til før de blir ødelagt.

Lenke til kommentar

Ser du blir anbafalt og ikke gå for en "superzoom"

Har selv handlet Tamron's 18-270 til mitt Canon 40D.Kjemefornøyd.

Denne sammen med 17-50 / 2.8, også fra Tamron har ført til at

mitt Canon objektiv 24-105 / 4.0 oftere blir liggende igjen i sekken.

De to nvnte objektivene fra Tamron dekker de flestes behov både ute og inne.

Tlsammen en kostnad på ca. 8600,00. Macro og blyz kan jo stå på ønskelista

til neste mulighet.

Lenke til kommentar

Sigmaen la jeg med for å huske mens jeg sammenlignet bilder på nett, den skal jeg ikke kjøpe. Jeg ble fortalt å sammenlike bilder, så var kun derfor jeg la den der.

Uansett, så har jeg bestemt meg for å gå for Canon og Tamron objektivene nå, da jeg tror de vil holde fint til mitt bruk.

Så takk for alle tips dere har kommet med!:)

Lenke til kommentar

Fikk beskjed av "sjefen" at jeg ikke kunne kjøpe begge objektivene nå til å starte med, at jeg skulle holde meg til et, så hvilke av objektivene bør jeg starte med?

Med Canon har jeg større muligheter for zoom, mens Tamron er bedre på macro. Eller burde jeg velge et litt dyrere objektiv med tilsvarende zoom-mulighet som på Canon, men som også er bra på Macro?

Har ca. 5000 pluss/minus som jeg kunne bruke på objektiv, som om noen har gode alternativ tar jeg gjerne i mot forslag!

Lenke til kommentar
Fikk beskjed av "sjefen" at jeg ikke kunne kjøpe begge objektivene nå til å starte med, at jeg skulle holde meg til et, så hvilke av objektivene bør jeg starte med?

Med Canon har jeg større muligheter for zoom, mens Tamron er bedre på macro. Eller burde jeg velge et litt dyrere objektiv med tilsvarende zoom-mulighet som på Canon, men som også er bra på Macro?

Har ca. 5000 pluss/minus som jeg kunne bruke på objektiv, som om noen har gode alternativ tar jeg gjerne i mot forslag!

skikkelig makro (1 cm i virkeligheten er 1cm på bildebrikken) får du ikke i zoom objektiver. Joda, 70-300 objektiver finnes som gir "makro" men bare 1:2. Jeg ville ha gått for 90mm og en 430EX blits. Burde bli rett rundt 5000.

Lenke til kommentar

Er du mest interessert i makro, gå for et dedikert makroobjektiv.

Trenger du mer tele, gå for det.

Vil du ha et alt-i-ett-objektiv, gå for det.

Jeg har en kamerat som akkurat hadde samme dilemmaet, han gikk for tele. Men du må finne ut selv hva du vil. Det er ikke vits i at andre bestemmer, når du selv vet best hva du vil/trenger.

Lenke til kommentar
Er du mest interessert i makro, gå for et dedikert makroobjektiv.

Trenger du mer tele, gå for det.

Vil du ha et alt-i-ett-objektiv, gå for det.

Jeg har en kamerat som akkurat hadde samme dilemmaet, han gikk for tele. Men du må finne ut selv hva du vil. Det er ikke vits i at andre bestemmer, når du selv vet best hva du vil/trenger.

Nei, jeg ber ikke andre velge, men jeg ber de med mer kunnskap veilede meg. Jeg er ikke sikker enda, men tror jeg kommer til å gå for telezoom. Jeg mister muligheten til å ta ordentlige macrobilder, men jeg tror det vil passe bedre til mitt bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...