Gå til innhold

Stativ : kulehode/treveis?

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart kjøpe meg stativ og har vel egentlig funnet ut hvilket stativ jeg skal ha. Blir vel Manfrotto 055XPROB. Men det jeg lurer litt på er hva er best av kulehode og treveis? Hva er egentlig forskjellen og hva fungerer de best til? Ulemper? Blir veldig glad for tips og forklaringer... :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal snart kjøpe meg stativ og har vel egentlig funnet ut hvilket stativ jeg skal ha. Blir vel Manfrotto 055XPROB. Men det jeg lurer litt på er hva er best av kulehode og treveis? Hva er egentlig forskjellen og hva fungerer de best til? Ulemper? Blir veldig glad for tips og forklaringer... :roll:

Spørs hva man selv ønsker. Fordel med kulehode er at man har en "festeskrue" som man løser og da har tilgang til full styring langs alle aksene (XYZ). Så kulehode er enklere, raskere og mer fleksibel etter mitt syn.

Lenke til kommentar

Det man eventuelt taper med kulehode er panorering. Er vanskelig å kun bevege kamera i en av aksene. Det er mye enklere med treveis.

Ulempen med treveis igjen er at det er mye mer "tungvint" å komponere bildet slik du vil ha det.

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat samme stativet, og har hatt akurat samme problemstilingen for et par års tid siden. Først kjøpte jeg meg kulehode, noe som for meg virket som den enkleste og raskeste løsningen. Problemet, som jeg fant ut i etterkant, var at man må ha begge hendene ledig for å endre stilling på kameraet. En hånd for å løsne på skruen, og en for å bevege kameraet. Akkurat denne dagen var det liten kuling og minusgrader, og jeg ønsket derfor å kunne beholde iallfall den ene hånden i lomma. Dagen etter benyttet jeg meg av Elkjøps 30-dagers returrett, og endte opp med et 3-veishode som jeg har den dag i dag... :)

Lenke til kommentar

Manfrotto 322RC2 er en slags mellomting mellom et tradisjonelt kulehode og et lett håndterlig treveishode. Det dreier seg om et kulehode med et langt, godt grep som enkelt manøvreres med en hånd, med mulighet for integrert manuell/elektronisk utløser for en del kompatible kameraer. Egentlig er det en slags videreutviking av Manfrotto 222 som har vært i markedet i en årrekke, men 322RC2 kan både monteres vertikalt og horisontalt. Det vil si, hurtigfestet kan både kobles både på grepets ene langside og kortside. I førstnevnte tilfelle er bærevekten så mye som vel 5 kg, i det neste minskes den til vel 2,5 kg. Modellen kan enkelt tilpasses både venstre og høyrehendte. Med hurtigfestet montert på langsiden er den egnet til tele, mens montering på kortsiden gjør den egnet til makro. Med et stativ som 055XPROB er det ved å sette sentersøylen horisontalt, dessuten mulig, ved bruk av 322RC2 i vertikalt/stående, det vil si med festeplaten montert på kortsiden, å la stativhodet peke nedover med kamerahuset opp-ned. På grunn av 322RC2s høyde/lengde på vel 20 cm, muliggjør det kameraet å komme svært nær bakken uten at stativet trenger å gå i spagat, det åpner helt nye muligheter, spesielt for makro. Samtidig er det å la kameraet henge ned opp ned fra en horisontal sentersøyle også ikke så helt galt for tele, i egnede situasjoner, da tyngdepunktet kommer i nedkant. Manfrotto 055Xprob med 322 RC2 påmontert er en kombinasjon som burde oppleves, -italiensk ingeniørkunst på sitt beste, og det til en høyst gunstig pris.

Lenke til kommentar
Manfrotto 322RC2 har jeg - kjøpte det for å bruke det til macro. Det tok ikke lang tid får det ble "kassert" - til macro så er det ubrukelig (imho), da det er helt umuligt å gjøre små justeringer med det

Det er vel delte meninger om det, Manfrotto 322RC2 er et uvanlig stativhode som ikke har sitt like hos andre produsenter. Uvanlige produkter krever gjerne litt tilvenning. Å kalle det ubrukelig til macro for stå for din egen regning, jeg kan garantere deg at mange er uenig med dine bastante, negative karakteristikker av det. Jeg er selv helt uenig i at det er umulig å gjøre små justeringer med det, det handler vel heller om å lære seg å håndtere det. At noen ikke liker måten et produkt virker på, trenger ikke å ha noe med produktet i seg selv å gjøre, det kan like gjerne skyldes negative og konservative holdninger hos de som prøver å bruke det. Alle varer kan ikke være skapt for samtlige individer på denne jorden, smak og andre ting spiller inn. Selv hører jeg til de som liker 322RC2 godt, og faktisk vil jeg si at den unike fleksibiliteten dette stativhodet har, spesielt sammen med et stativ som 055XPROB, gjør det mulig å komme enkelt til steder for makrofotografering der andre stativhoder ville komme til kort. At du selv har valgt å kassere ditt 322RC2, betyr ikke at andre ikke bruker og har brukt det med fornøyelse og gode resultater, også til makro.

Endret av Noend
Lenke til kommentar
Mange som anbefaler 055xprob + 488rc2 Dette er et kulehode med panoreringsfunksjon.

Ellers så kan du se på 190xprob, spørs hvor høy du er.

En ting jeg ikke liker med Manfrotto kulehodene er festeplata, men dette er smak og behag da selvsagt. Skal man ha Arca Swiss kompatible plater koster fort kulehodet alene 3500,- og oppover.

Benro er også Arca Swiss kompatibel, men de har klart å rote det til med noen latterlige gummisaker som gir etter og gjør hele kamera ustabilt når man har litt vekt. Skal man ha Arca Swiss, kjøp direkte fra dem eller fra Foba - da får man solide saker som holder opp til D3(x)+400mm f/2.8 uten problem (om stativet henger med).

Endret av TGB
Lenke til kommentar
En ting jeg ikke liker med Manfrotto kulehodene er festeplata, men dette er smak og behag da selvsagt. Skal man ha Arca Swiss kompatible plater koster fort kulehodet alene 3500,- og oppover.

Har en et 468 hode med RC0 plater ....og begynner å ønske meg ny topp!

Endret av arela
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...