Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dobbelt skift, hva skjer med mellomtimene?

Fredrik.

Anbefalte innlegg

La oss si at en arbeider jobber fra 8-16. Før personen drar hjem spør arbeidsgiver om han kan komme tilbake klokka 18:00 og jobbe til 22:00, pga mangel på folk. Har man krav på betaling for hele dagen? Dvs, 08:00-22:00. Eller er dette bare oppspinn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs nok om vedkommende kan få betalt for timene mellom vaktene - dessverre ;)

Derimot har vedkommende krav på (betalt) pause. Det står i § 10-9 at "Når arbeidstaker arbeider mer enn to timer etter at den alminnelige arbeidstid er avviklet, skal arbeidstaker gis en pause på minst en halv time. Pausen regnes som en del av arbeidstiden." Slik jeg tolker dette skal arbeidsgiveren enten ha en halvtimes pause i arbeidstiden mellom 18 og 22, eller ta en halvtimes pause i "friperioden" og få betalt for denne.

Imidlertid er det krav om 11 timers sammenhengende hvile pr. 24 timer. Det vil si at om personen normalt har arbeidstid 8-16, er det bare 10 timer fra 22 og til neste arbeidsøkt. Om man vil være vanskelig trenger man da ikke møte før kl. 9 neste dag. I slike tilfeller har jeg vært borti at man man får redusert arbeidstiden neste dag (f.eks 9-16 istedenfor 8-16), men får betalt som om man var på jobb fra kl. 8. Jeg vet ikke om dette er vanlig, eller om det kun har vært for mine arbeidsgivere.

Vær obs på at kravet om 11 timers hvile kan fravikes - da skal det i så fall være skriftlig i form av en tariffavtale f.eks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...