Gå til innhold

Canon 580 EX2 eller 430 EX2 og Speedlite transmitter?


Anbefalte innlegg

Har en Sigma 500 super fra før, og vurderer å kjøpe en blits til. Er sånn passe fornøyd med sigma-blitsen så jeg vil ha en canon. 580 EX har muligheter for fjernstyring av flere blitser - noe jeg ønsker ved nyanskaffelsen. Lurer på om 430 og transmitter vil være en mer fleksibel løsning mhp belysning enn en 580 EX. 580 blitsen er mer solid/avansert mm. Er sterkt i tvil men heller mot å kjøpe en 580EX2. Har noen erfaringer eller tips vil dette være til hjelp. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurte for en tid tilbake på noe av det samme som deg. Hadde fra før en 430EX II og lurte på om jeg skulle komplettere med en 580EX II eller ST-E2 transmitter. Jeg endte opp med å kjøpe en ST-E2 transmitter samt enda en 430EX II.

 

Jeg gjorde det delvis fordi jeg ønsket å kunne fjernstyre en (eller to eller flere) blits(er) uten å ha en blits på kameraet som samtidig blinker. Det er nemlig ikke mulig når du bruker en 580EX II til å fjernstyre en anne blits. Den vil blinke uansett. Du kan riktignok justere styrken slik at den påvirker bildet minst mulig men påvirker gjør den uansett. Dernest så fikk jeg jo en 430EX II og en ST-E2 for tilnærmet samme pris som en 580EX II. Så valget var i mitt tilfelle egentlig ganske enkelt.

 

Jeg er "lat" så jeg ønsker full TTL så derfor ST-E2. Ellers så har jeg også 3dje parts blitsstyring som ikke støtter TTL men det krever jo en del manuelle settinger (som i og for seg er gøy det også). nå finnes det jo etter hvert 3dje parts alternativer (bl.a. "radiopoppers") med full støtte for TTL, og hadde jeg skulle kjøpt blitsstyring nå i dag så hadde jeg kanskje valgt en slik løsning.

 

Merk at ST-E2 siden den baseres på kommunikasjon via infrarødt lys må "se" blitsen(e) den skal fjernstyre. Det begrenser jo både avstand og plassering av blits(ene). Men jeg bruker dette for det meste innendørs og da er det som regel ikke noe problem. Men ved litt "kreativ" bruk av blits, for eksempel om blitsen plasseres skjult bak motivet, så kan dette skape problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...