Gå til innhold

300,- i toll for noen få skruer og småtteri..

Anbefalte innlegg

Hvordan er det dette blir regnet på? Handlet noe småtteri til knappe 20 euro, og har fått tollgebyr på hele 300 kroner!!

Jeg mener dette er helt på tryne, er det mulig å klage på dette? Og i så fall til hvem?

Teller de med frakten også? For den ble på 20 euro ekstra..

2 Hex Socket Screw (m5x35) 1,56 euro

3 Rubber W/ Insert (*) 3,49 euro

1 Exhaust Pipe Gasket 4,14 euro

1 Screw W/ Flange (m6x15*) 2,94 euro

= 20,4 euro.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er forklart utallige andre steder. Men er varens pris over 200kr, så skal det også betales moms av frakten. Kanskje det er et fortollingsgebyr i prisen også.

Med dagens kurs er 20,4 euro ca 175kr, så du skulle ikke ha betalt moms i det hele tatt. Toll tviler jeg sterkt på at det er på skruer.

Endret av jale
Lenke til kommentar
Dette er forklart utallige andre steder. Men er varens pris over 200kr, så skal det også betales moms av frakten. Kanskje det er et fortollingsgebyr i prisen også.

Med dagens kurs er 20,4 euro ca 175kr, så du skulle ikke ha betalt moms i det hele tatt. Toll tviler jeg sterkt på at det er på skruer.

Det er mva på frakt også, så når du sier den ble 20 euro ekstra, er vi oppe i 40 euro, iflg dine beregninger gir det 350 kroner.

Dette er det reelle gebyret du skal betale "103,-" så våre beregninger her er litt feil, og nei det er ikke toll. Det er mva.

Så tar de seg godt betalt for at de har lagt ut denne utgiften for deg, for å slippe den måtte du ha fortollet varen selv (såvidt jeg forstår). Og nei, du kan nok ikke klage. Det er ditt ansvar å sette deg inn i disse satsene og prisene.

Klage kan du vel, men du kommer nok ingen vei.

Lenke til kommentar

Det er mva på frakt også, så når du sier den ble 20 euro ekstra, er vi oppe i 40 euro, iflg dine beregninger gir det 350 kroner.

Nei, ikke så lenge varens verdi er under 200kr.

Hva må jeg betale?

Varer under 200 kroner er toll- og avgiftsfrie

Kjøper du varer som til sammen koster under 200 kroner, slipper du å betale toll og avgifter. Frakt for varen kan komme i tillegg. 200-kronersgrensen regnes på fortollingstidspunket etter Tollvesenets omregningskurser.

Kjøper du for eksempel en DVD til 199 kroner og det koster 40 kroner i porto, trenger du ikke betale toll og avgifter for DVD-en.

Varer fra 200 kroner må fortolles

Varer som til sammen koster fra og med 200 kroner må fortolles. Toll og avgifter beregnes ut ifra summen av:

* varens verdi

* fraktkostnader for sending av varen

* eventuelle forsikringskostnader for sendingen

Men som man ser, så står det at "Frakt for varen KAN komme i tillegg". Kanskje pakken er merket med verdien til innholdet + frakt. Tollvesenet vet jo ikke hva som er varens verdi, og hva som er frakt.

Jeg hadde ringt til ditt lokale tollkontor, og eventuelt ettersendt faktura som viser varens verdi og frakt hver for seg.

Ta også gjerne en titt på eksemplene her: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...;epslanguage=NO

Dine skruer er tollfrie varer.

Kursene for euro

Valuta	F.o.m.	  T.o.m.		   NOK
EURO	06.04.2009	12.04.2009		8,890
EURO	13.04.2009	19.04.2009		8,810

Endret av jale
Lenke til kommentar

Tollvesenet har også en ypperlig importkalkulator der du kan beregne hvor mye du må betale i eventuell toll og moms. Husk bare å legge til fraktførers (Posten, som oftest) gebyrer dersom varen må fortolles.

I fremtiden kan det også være greit å gjøre avsender oppmerksom på at varens verdi og fraktkostnadene må merkes seperat på pakken. Har hatt problemer med at alt blir slått sammen flere ganger, og dermed måtte gått gjennom en treg prosess med å overbevise tollvesenet om hva varens egentlige verdi er for å få tilbakebetalt ekstrautgiftene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...