oslofreak Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 (endret) Hallo! Jeg, eller rettere sagt mine foreldre, har i de senere år fått litt problemer med en av naboene etter at dette gamle ekteparet overførte eiendomsrett over huset til sin eldste sønn. Sønnen, som ikke bor i området, har skapt kvalm for både mine foreldre og naboene imellom ved å klage inn den minste lille ting han kan til ulike instanser, f.eks Plan- og Bygningsetaten. Dette er hva som har skjedd også denne gangen. Sønnen har tatt bilder av en bod i bakhagen til mine foreldre som har stått der i 17 år (utvidet i fjor) og sendt inn til PBE. Mine foreldre har derfor fått tilsendt brev av nevnt etat. Under er et bilde av eiendommen med hvor jeg har tegnet inn litt ekstra. Mine foreldre - som bor i 11E - oppførte i bakhagen sin, i 1992, denne boden for oppbevaring av hageverktøy, gjødsel o.l. Denne boden var ca 3-4 m2 stor. I fjor utvidet faren min denne boden til 6-7 m2. Naboene som har sendt inn klage bor i 11C. Fra hage er denne boden kun synlig for mine foreldre og de som bor i 11F, skulle de velge å gå helt ytterst i hagen sin og titte inn i vår hage. Dette skyldes at mine foreldre sin del av rekkehuset er "nest ytterst" (se bildet, bygningene "hakker" innover"). 11A-C har overhodet inget utsyn til hagene i 11D-F, kun når de befinner seg på parkeringsplassen. Mine foreldre har også fått skriftlig tillatelse av naboene i 11D for boden da den grenser til deres bakhage, og også kan sees fra vinduer hos dem. Denne boden er ikke til kvalm for noen av naboene som kan se den, og har vært tilstede siden 1992 (17! år). Den var max 4 kvadrat, er nå utvidet til mellom 6 og 7. Jeg er selv ikke særlig lovkyndig, men etter litt søk på nettet så kom jeg over følgende tekst på flere hjemmesider der man kan få kjøpt ferdigbygde boder: Skal du bare bygge redskapsbod kan du gjøre det uten mye byråkrati og papirarbeide.Byggereglene gir deg lov til å sette opp en bod på 15 m2 uten å si fra til myndighetene. Dette kalles bagatellmessige byggverk. Det høres kanskje rart ut, men unntaket for bagatellmessige byggverk er din beste venn. For begrepet «bagatellmessig» må forstås ut fra lovens, og ikke dine, behov. 15 m2 er så lite at myndighetene ikke gidder å bry seg. Kravet er at tomten er omfattet av en reguleringsplan som ikke forbyr disse bodene. Reglene finner du i byggesaksforskriften (SAK), § 7, som er et unntak til plan- og bygningslovens § 93. Er du i tvil må du snakke med plan- og bygningsetaten i kommunen. Jeg har ikke klart å finne fram til SAK hos lovdata.no (jeg synes det er forbanna vanskelig for en mindre lovkyndig person å søke opp ting i deres søkemotor der), men sitert tekst kan finnes her: http://www.bygglink.no/bygningsloven.html http://www.scan-pro.no/byggesokad.aspx http://www.husbygger.net/index.php?name=Ne...icle&sid=61 osv I brevet står det at "etaten anser tiltaket som søknadspliktig ifht PBL § 93. Søknad / melding om tiltak kan sendes inn i form av fasadeendring, tilbygg (hvis boden er tilknyttet huset), eller som oppføring av frittliggende bod." Videre... "Av innsendt dokumentasjon i form av foto kommer det fram at det er satt opp en bod i <Adresse> 11E. Det kommer ikke klart frem om boden er frittstående eller knyttet til huset. I henhold til våre arkiver er det ikke funnet byggesøknad som omhandler oppføring av bod." Det står videre at søknaden må innsendes innen 3 uker, og det vises også til en e-post (angivelig innsendt av klager for 1 mnd siden) som mine foreldre ikke har mottatt. Mine foreldre finner følgende litt ukorrekt fra både PBE og nabo som har innsendt klage: - I brevet fra PBE vises det til en e-post sendt fra klager (uvisst om det er til PBE eller mine foreldre, antakelig PBE) som mine foreldre ikke får se verken i helhet eller relevante utdrag. - Det vises også til at boden er "satt opp", dette stemmer ikke da boden - som nevnt over - har stått der i minst 17 år (min mor mener det kan ha vært en bod der før dette og, men det husker hun ikke). Den er kun utvidet. Spørsmålet mitt er egentlig om denne boden faller inn under "bagatellmessige byggverk" og om det foreligger noen fare for vedlegg / tvungen riving av nevnte bod. Hva bør mine foreldre gjøre videre? På forhånd takk! Endret 9. april 2009 av oslofreak Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Etter en vill og heftig googling av SAK og div rundt dette med startpunkt i dine linker så fant jeg dette: Forskrift om saksbehandling og kontroll i byggesaker (SAK). Kap. II. Tiltak som er unntatt fra byggesaksbehandling § 5. Tiltak som verken krever søknad eller melding ville sagt dere kan henvise til den paragrafen der ved svaret til kommunen. så får dere selv se om dere vil påpeke for kommunen at epost ikke er et medium godt nok for å sende over slike klager.(vel det syntes iallefall jeg at det ikke er) Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Er denne boden bygget i tilknytning til huset (ser slik ut på tegning) så er vel ikke untaksregelen aktuell. Unntaket gjelder jo frittstående Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 så sant så sant. så spørsmålet blir om bygningen står inntil huset eller om den er 1.0 meter eller mer fra husveggen. vis ikke så blir det fasadeendring så vidt jeg leser reglene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå