Gå til innhold

Anbefalte innlegg

HEi

Vurderer å kjøpe Canon XM2 og har to spørsmål??

1. Vet at 3CCD kameraer er følsomme for lys. Gjelder også dette for XM2

2. Er det noen son har størrelsen på XM2 (eksakte mål)

Lyd er også viktig for meg, men testen her forteller at lyden skal være bra.

Royrogers

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja størrelsen på kameraet står der. men lysfølsomheten kan du ikke lese i en brosjyre. Den må testes og prøves ut, og jeg ville berre ha erfaringene ang. dette.

Kan eksempelvis nevne Sony TRV950 som er lignende som XM2, men har fått masse kritikk for lysfølsomheten.

Royrogers

Lenke til kommentar

Har ikke xm2, men xm1. Noe særlig bedre lysfølsomhet på videokamera enn dette finner du ikke til den prisen. og XM2 har enda bedre muligheter enn XM1 pga bla bedre oppløsning og lengre lukkertid.

XM2 er jo testet av akamera.no?

Vet det ligger sammenligningsbilder av xm1/xm2 vs sonys tilsvarende ett eller annet sted på nettet, og en god side om xm2 med div. klipp og kilder, men husker i farten ikke hva den heter. enkel adresse.

Finn mål på kameraet i pdf-prosjyren på canon.no

Ellers har vel yahoogroups forum/mailinglister om dette kameraet, der alt blir diskutert rundt dette, tillegsutstyr, problemer, muligheter osv osv. jeg brukte dette forumet i 1/2 år før jeg kjøpte kamera.

Bare optikken og den optiske billedstabilisatoren i seg selv er grunn god nok til å kjøpe dette kameraet.

fredrik

Lenke til kommentar

Jeg har hatt xm2 siden desember 2002

Hadde tidligere ett panasonic 110 3 ccd kamera.

Har også ett profesjonelt Panasonic 3 ccd kamera WV F 250e

men xm2 overgår begge disse med glans. Det er himmelsk forskjell. Lysfølsomheten er det ingenting og klage over det er ett kjempekjøp. Med alle de manuelle innstillingene kan du ha full kontroll. Jeg stiller kamera inn på auto men med mulighet til og justere det jeg vil hver for seg, dette er godt nok i 99% av filmjobbene

mvh

tomy

Lenke til kommentar

Xm2 er ikke så stort når du blir vant til det. Linsen / optikken ser stor ut.

Den optiske billedstabilisatoren er nøkkelen til gode bilder i den sammenhengen som du nevner og filme i. Det at xm2 er litt større gjør at du som fotograf får litt mer profft utseende og dertil litt mer oppmerksomhet fra omgivelsene der du filmer. Xm2 sin størrelse og plassering i hendene når du filmer gjør at du får roligere bilder med mindre risting og skjelving dersom du ikke bruker stativ da.

Du blir garantert fornøyd med bilde og lyd. Når det gjelder filming på fotballbaner / konfirmasjoner / 17 mai så har du vel såpass albuerom at størrelsen ikke blir noe problem.

Mvh

tomy

Lenke til kommentar

Ja det er ikke noe problem med albuerom heller ikke magevolum.

Men har hatt to kameraer tidligere, der eit av dei var rimelig stort, og det blei ikke til at vi gadd å drasse på det. No har jeg et Canon 400, og det har vi brukt veldig mye.

Er berre litt redd for at hvis jeg skiftet til noe større så blir det liggende hjemme.

Royrogers

Lenke til kommentar

ja vi (jeg og ungange) har startet med videoredigering og, vi har derfor lyst på kvalitetskamera.

Tror derfor at det blir XM2 eller lignende.

Et siste spørsmål ang lysfølsomhet.

Kan du eksempelvis filme inne i en stue med vanlig lys uten at bildet blir kornete, og uten at fargene blir dårlige????

Lenke til kommentar

Den letteste måten er enkelt forklart :

Det er 2 autofunksjoner setT xm2 i den funksjonen hvor kameraet virker i auto samt at alle funksjoner kan styres manuelt hver for seg. Rett kameraet mot ett hvitt punkt i stua -papir eller en vegg el - trykk på den forhåndsprogramerte knappen på siden som da justerer hvitbalansen til den korrekte for det rommet/ stedet du befinner deg i.

Dette gjør jeg for hvert sted jeg flytter meg til. Du kan også forhåndsprogrammere dette i kameraet

tomy

Lenke til kommentar

Dersom du sammenligner med Panasonics 3-CCDer så har XM-1/2 noe større utseende, dette er på grunn av at linsa er større og bedre og mer lyssterk.

Dersom du har et Canon 400 (eller i den serien) har du jo et veldig lite kamera du kan ta med når du må ha et veldig lite et...?

Jeg tror XM2 kanskje er det beste du kan kjøpe til den prisen på markedet i dag. Så vidt jeg vet, hadde ikke XM1 mulighet for manuell lyd, men nå er det fikset på XM2, og da er det virkelig ingenting å utsette.

XM1 er ENESTE KAMERAET som har fått en score på 97% i engelske magasinet "Camcorder User", og de måler på veldig mye rart.

Du KAN ikke ta feil. Men vær snill mot deg selv og gå i butikken for å se da vel! Det bildet vi danner oss i hodet kan bli helt forvirret i og med at bilder på reklamer av og til viser kameraet som "Den GEDIGNE nyheten" med et bilde der kameraet RAVER over oss mennesker. Mens på andre bilder ser vi mennesker som holder i kameraet og da ser vi hvor store dem egentlig er (kameraene altså).

Jeg for min del ser bestandig for meg kameraene som litt større enn det dem er, så når jeg går i butikken blir jeg til stadighet forbløffet hvor små de er i år :)

lykke til

Lenke til kommentar

Du KAN ikke ta feil. Men vær snill mot deg selv og gå i butikken for å se da vel!  

lykke til

Desverre så bor jeg på en slik plass at jeg ikke kan berre gå inn i butikken for se på kameraet. Jeg må nok reise en del, og derfor så søker jeg mest mulig informasjon og erfaringer før jeg reiser til butikken.

Dette for å unngå å reise til butikken mange ganger.

Royrogers

Lenke til kommentar

Hei igjen tomy

Har kun sett på prisguiden her på Akamera, og der er den billigste på 21500.

Synst det er litt mye penger, sjølv for eit knallbra kamera.

Men jeg har bestemt meg for å kjøpe et kamera som virkelig har kvalitet.

Royrogers

Lenke til kommentar

Tviler på at du finner dette i en butikk sånn uten videre.

Ring først og få det til butikken der du bor, test det etter alle kunstens regler og kjøp det siden på nett. ......money money money.

Ga 15 store for mitt på Tenerife.

tomy

Lenke til kommentar
Ring først og få det til butikken der du bor, test det etter alle kunstens regler og kjøp det siden på nett..

tomy

Skal gjøre det. Det er som Ursa skriver at du får en helt annen følelse når du holder kameraet i handen, og at det muligens er mindre enn ein tror

Royrogers

Lenke til kommentar

Hvis du tør, kan du bestille fra England. Jeg tror det burde gå fint å få det ned i 16-17 000 inkl norsk MVA. Så blir det vel 500-600 i frakt. Ville imidlertid funnet en butikk som man vet er seriøs. Ellers kan det bli dyr moro.

XM1 er ENESTE KAMERAET som har fått en score på 97% i engelske magasinet "Camcorder User", og de måler på veldig mye rart.  

Ja.  Derfor er det jo fullstendig latterlig at XM2 i mange "seriøse" blader og tester har fått litt over middels karakter.  Så at den hadde fått 7/10 stjerner ett sted eller noe sånt ett sted.

Eneste problemet jeg ser med canons videokameraer, er at døde pixler er altfor vanlig.  på mitt xm1 har jeg en død pixel midt i bildet, og en på lcd-skjermen og tre i søkeren.  vet ikke hvor vanlig dette er med andre produsenter.  koster det samme å fikse som å kjøpe et nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...