Gå til innhold

Nytt objektiv/erstatning for eksisterende

Anbefalte innlegg

Hei

Har et Canon 400D med et standard 18-55 og et Tokina 70-210 objektiv. Jeg er ute etter et nytt objektiv som kan helt eller delvis erstatte disse. Gapet mellom objektivene er det største problemet. Har sett på Sigma 18-200 som et alternativ, men etter å ha lest litt i forumet her så kan dette virke som ikke det helt idelle objektiv. Forslag mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen av superzoomene" som typisk dekker 18-200+ vil gi deg noe bedre optisk kvalitet, ei heller tvert i mot. Dersom det virkelig er gapet mellom 55-70mm som er problemet så anbefaler jeg at du tar en titt på Canon sin EF-S 55-250mm. Det er faktisk veldig bra i forhold til pris, men ikke spesielt lyssterkt. Men det er jo heller ikke objektivene du nå har.

Egentlig så vil jeg faktisk anbefale å ikke kjøpe noe som helst men heller å bruke den innebygde zoomen som alle, eller i hvert fall de av oss som ikke har vært riktig uheldige, er utstyrt med. Det kan da umulig være noe problem å forflytte seg de få meterene som dekker området 55-70mm?

Om du derimot hadde savnet egenskaper ved den optikken du nå har (bedre lysstyrke, skarphet etc) så hadde jeg hatt flere forslag men siden alt du savner er området 55-70mm så lar jeg det bli med dette :)

Lenke til kommentar
Ingen av superzoomene" som typisk dekker 18-200+ vil gi deg noe bedre optisk kvalitet, ei heller tvert i mot. Dersom det virkelig er gapet mellom 55-70mm som er problemet så anbefaler jeg at du tar en titt på Canon sin EF-S 55-250mm. Det er faktisk veldig bra i forhold til pris, men ikke spesielt lyssterkt. Men det er jo heller ikke objektivene du nå har.

Egentlig så vil jeg faktisk anbefale å ikke kjøpe noe som helst men heller å bruke den innebygde zoomen som alle, eller i hvert fall de av oss som ikke har vært riktig uheldige, er utstyrt med. Det kan da umulig være noe problem å forflytte seg de få meterene som dekker området 55-70mm?

Om du derimot hadde savnet egenskaper ved den optikken du nå har (bedre lysstyrke, skarphet etc) så hadde jeg hatt flere forslag men siden alt du savner er området 55-70mm så lar jeg det bli med dette :)

Kom gjerne med forslag. Objektivene jeg har er greie, men de kan bli bedre, spesielt Tokina'en som er en del år gammel

Lenke til kommentar

Disse såkalte "superzoomene" som gjerne har en zoomfaktor på 10x eller mer er ikke noe godt valg dersom du vil ha lyssterk kvalitetsoptikk. Man må nemlig gjøre litt for mange kompromisser når man konstruerer et objektiv med såpass stort zoomområde (i hvert fall uten at objektivet skal bli altfor stort/tungt og kostbart). Disse ville jeg derfor styrt unna. Jeg har en Canon EF-S 18-200mm selv og den brukes svært sjelden - kun som "reiseobjektiv" når jeg tror jeg vil trenge både den korte og den lange enden og ikke vil/kan skifte objektiv (i praksis så ligger den og støver ned så jeg burde egentlig solgt den).

Jeg vil anbefale følgende:

Normalzoom

Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM

Kanskje litt dyrt (kr 8999,- hos japan Foto) men veldig veldig bra. Tilnærmet "L" kvalitet optisk om enn ikke helt "L" byggkvalitet.

Om du synes dette blir for dyrt så anbefaler jeg i stedet Tamron SP AF 17-50mm F2.8 XR Di-II LD Aspherical. Ikke riktig samme kvalitet som Canon alternativet ovenfor men så koster det jo også godt under halvparten (kr 3999,- hos Japan Foto)

Jeg har Canon alternativet selv og den brukes sammen med ett 50D kamerahus. Selv om jeg har mye (alt for mye!) optikk så er det dette objektivet som stort sett alltid sitter i front av kameraet mitt.

Telezoom

For å dekke et eventuelt behov for en lyssterk telezoom som er både rask og skarp så anbefaler jeg Sigma 50-150mm f2.8 II APO EX DC HSM (kr 5795,- hos FotoVideo). Denne er veldig kompakt og forholdsvis lett så den blir ikke så lett liggende på hylla hjemme. Skarp og fin, lyssterk og rask. Kan fint brukes til det meste, inklusive portretter og "action" fotografering. Om teleenden blir litt "kort" så anbefaler jeg denne teleconverteren (kr 1595,- hos FotoVideo). Med den påmontert så blir dette objektivet en 70-210mm F4. Fortsatt relativt lyssterk og rask men skarpheten vil lide noe (men faktisk overraskende lite). Men styr unna 2x teleconvertere, disse gir jevnt over betydelig dårligere skarphet.

Men vær oppmerksom på at disse objectivene, med unntak av Tamron alternativet, er konstuert for APS-C sensorstørrelse og vil dermed ikke fungere på fullformat kamerahus slik som EOS 1D, 5D etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...