Gå til innhold

Ny gamer pc – New Generation hos komplett – 20 k.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Komplett sender IKKE med deg en DVD med Windows på. De bare inntalerer! :thumbdown:

Pussig, siden jeg sjøl har kjøpt nesten maken.....går ut fra at Windows DVD'en jeg sitter med i hånda er feilsendt da ? :p

Åja, da tok jeg feil. En kompis kjøpe og fikk ikke med cden.

''Microsoft Windows Vista Ultimate English Komplett, PC production only

Men ferdig med det, du har sikkert rett! :D

Lenke til kommentar

For en stund siden var jeg i kontakt med Komplett angående å få satt på en annen kjøler enn Intel Stock kjøler dersom man kjøpte PC via konfiguratoren deres. Fikk da til svar at det gjorde de desverre ikke. Vet ikke om dette er en policy de har endret, men hvis andre får andre svar ville det vært flott å få vite.

Vet ikke hvorfor de har en slik policy, mulig de mener det er større sjanse for skade under transport siden kjølerne kan bli rimelig store og tunge, men syns uansett det er synd for folk som ikke har lyst til å bygge selv.

Noen som vet om andre nettsjappers policy på dette?

Endret av Balthazaar
Lenke til kommentar
For en stund siden var jeg i kontakt med Komplett angående å få satt på en annen kjøler enn Intel Stock kjøler dersom man kjøpte PC via konfiguratoren deres. Fikk da til svar at det gjorde de desverre ikke. Vet ikke om dette er en policy de har endret, men hvis andre får andre svar ville det vært flott å få vite.

Vet ikke hvorfor de har en slik policy, mulig de mener det er større sjanse for skade under transport siden kjølerne kan bli rimelig store og tunge, men syns uansett det er synd for folk som ikke har lyst til å bygge selv.

Okei, men ga de ikke noe konkrete svar på hvorfor de ikke ville?

Sender deg en melding på om de vil komme til å sette på den ekstra kjøleren eller ikke for meg ;)

Lenke til kommentar

Hvis de ikke vil montere kjøleren pga mulighet for skade under frakt, så kan du evt. spørre om de da ikke vil montere CPUen i sokkelen og festeramma til kjøleren, så kan du montere selve kjøleren selv. Noctua'n er veldig enkel å montere når først festeramma er på plass. Krever bare at du legger på termisk pasta og skrur i to skruer.

Lenke til kommentar
Hør med komplett om du får med cd til å instalere operativsystem på nytt. Om du får det kjøp pc'n fra komplett med en vanlig "lagringsdisk" dvs stor vanlig hdd. Og så legg inn operativsystemet på ssd'n etterpå. evt om du vill kan du høre om de er villige til å bygge pc'n med ssd.

Anbefaler ikke at du velger SSD med mindre du vet hva du gjør (og det gjør du nok ikke om du ikke umiddelbart vet hva forskjellen er på HDD og SSD). SSD er i utgangspunktet en god del raskere enn ordinær haddisk men teknologien er fremdeles så pass ung at det ikke nødvendigvis fungerer "rett ut av boksen". Det må påregnes firmwareoppdateringer og oppsett av disk for OS-installasjon som krever noe forkunnskaper og at man er villig til å sette seg inn fremgangsmåtene. Dessuten vil mange SSDer gi vesentlig lavere ytelse etter å ha blitt brukt en stund.

Lenke til kommentar
Hør med komplett om du får med cd til å instalere operativsystem på nytt. Om du får det kjøp pc'n fra komplett med en vanlig "lagringsdisk" dvs stor vanlig hdd. Og så legg inn operativsystemet på ssd'n etterpå. evt om du vill kan du høre om de er villige til å bygge pc'n med ssd.

Anbefaler ikke at du velger SSD med mindre du vet hva du gjør (og det gjør du nok ikke om du ikke umiddelbart vet hva forskjellen er på HDD og SSD). SSD er i utgangspunktet en god del raskere enn ordinær haddisk men teknologien er fremdeles så pass ung at det ikke nødvendigvis fungerer "rett ut av boksen". Det må påregnes firmwareoppdateringer og oppsett av disk for OS-installasjon som krever noe forkunnskaper og at man er villig til å sette seg inn fremgangsmåtene. Dessuten vil mange SSDer gi vesentlig lavere ytelse etter å ha blitt brukt en stund.

Da anbefaler du meg å ikke kjøpe SSD-disk, for har ikke mye anelse med hva jeg gjør nei :p

Men hva med å velge en Western Digital VelociRaptor 150GB på 10 000 rpm, som jeg kan legge os'et på?

Balthazaar: Jeg har sendt deg en melding, og hvis noen andre lurer, ble svaret:

"Beklager, men vi har dessverre ikke mulighet til å montere noe som er utenfor pc stukturen. Da må du eventuellt sette inn denne selv etterpå."

Endret av KristiaNtre_Razer
Lenke til kommentar
Da anbefaler du meg å ikke kjøpe SSD-disk, for har ikke mye anelse med hva jeg gjør nei :p

Men hva med å velge en Western Digital VelociRaptor 150GB på 10 000 rpm, som jeg kan legge os'et på?

Tror det, ja. Gå heller for en VelociRaptor 150GB til OSet, spill og aplikasjoner nå, legg til en disk på en TB til alt annet, og sett SSDen på vent et halvt års tid. Da har nok teknologien og prisen fått gått seg sånn passe til.

Lenke til kommentar

Tror det, ja. Gå heller for en VelociRaptor 150GB til OSet, spill og aplikasjoner nå, legg til en disk på en TB til alt annet, og sett SSDen på vent et halvt års tid. Da har nok teknologien og prisen fått gått seg sånn passe til.

Ok, da går jeg får VelociRapotoren da. 1 TB blir nok litt for mye unødvendig plass, så velger heller Samsung F1 750 gb 7200 Rpm.

Er ikke helt sikker, men noe sier meg at jeg burde bygge selv. Har veldig lyst ettersom man blir bedre kjent med pc'en osv, men har desverre null peiling på bygging og dataer innvendig generelt.

Giallorossi har jo tilbudt seg å hjelpe meg med å bygge, noe jeg setter veldig stor pris på. Så kan hende det vil bli en ny tråd snart om et oppsett (kommer til å ligne på dette) jeg trenger komentarer på ;)

-KristiaN

Lenke til kommentar

Hva syntes dere om dette oppsettet her?:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=95946

Blu-ray

Ekstra optisk leser

Vil gjerne høre deres komentarer om dette er et bra oppsett, om jeg bytte ut deler osv. Spesielt ute etter et hovedkort som er litt billigere, men som samtidig vil være i nærheten av Asus Rampage II Extreme :)

Og vet dere om det er vifte og lysstyrer på kabinettet? Evt andre komentarer på kabinettet :thumbup:

Lenke til kommentar

Du kan droppe Arctic Silver - den termiske pastaen som følger med Noctua-kjøleren er faktisk bedre.

Som hovedkort hadde jeg valg Asus P6T Deluxe eller et av de billigere fra Gigabyte. Det er altså liten forskjell i klokkeegenskapene på X58-kortene, så de ekstra kronene Rampage koster er penger ut av vinduet etter min mening. Dessuten har P6T Deluxe bedre layout hvis du senere får lyst på et grafikkort til i PCen fordi det er bedre plass mellom PCI-Ex16-sporene, noe som medfører bedre kjøling av kortene.

Og når vi snakker om grafikkort, så er altså GTX295 fryktelig dyrt i forhold til ytelsen. Som regel lønner det seg å kjøpe det nest eller tredje beste fra en produsent fremfor å pøse masse penger inn i toppkortet. Dette gjelder særlig i forhold til den skjermen du skal bruke, siden du ikke har behov for så voldsomt mye krefter i de oppløsningene den skjermen kan trekke. Mest fornuftig hadde et kort ala HD4890 eller GTX275 vært, men når du nå har et ganske "greit" budsjett, så er nok GTX285 det kortet som jeg mener passer best for deg. Du sparer da ca. 1500 kr, og du kommer fortsatt til å kunne trekke alt av spill (kanskje med unntak av GTAIV) på max. Husk at levetiden på PC-komponenter uansett er ganske begrenset, så det er bedre å kjøpe det nest beste og heller oppgradere ofte.

Vet ikke om lysstyrken på kabinettviftene kan reguleres, men hastigheten på viftene kan man regulere i tre nivåer. Kabinettet er forøvrig kjent for å kjøle veldig godt og ha god plass. Utseende skal jeg ikke kommentere, hehe.

Edit: Så lenge han får med lisensnøkkelen så er det vel bare å laste ned Windows fra "et sted på nettet" for å skaffe seg en installasjons-CD.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar
Du kan droppe Arctic Silver - den termiske pastaen som følger med Noctua-kjøleren er faktisk bedre.

Personlig foretrekker jeg Arctic Silver. Den er lettere å påføre enn Noctuapastaen. Selv fikk jeg betydelig bedre kjøleeffekt etter å ha byttet fra Noctua til Arctic Silver. (Vet at hw.no testen viste et annet resultat).

Som hovedkort hadde jeg valg Asus P6T Deluxe eller et av de billigere fra Gigabyte. Det er altså liten forskjell i klokkeegenskapene på X58-kortene, så de ekstra kronene Rampage koster er penger ut av vinduet etter min mening. Dessuten har P6T Deluxe bedre layout hvis du senere får lyst på et grafikkort til i PCen fordi det er bedre plass mellom PCI-Ex16-sporene, noe som medfører bedre kjøling av kortene.

Enig!

Og når vi snakker om grafikkort, så er altså GTX295 fryktelig dyrt i forhold til ytelsen. Som regel lønner det seg å kjøpe det nest eller tredje beste fra en produsent fremfor å pøse masse penger inn i toppkortet. Dette gjelder særlig i forhold til den skjermen du skal bruke, siden du ikke har behov for så voldsomt mye krefter i de oppløsningene den skjermen kan trekke. Mest fornuftig hadde et kort ala HD4890 eller GTX275 vært, men når du nå har et ganske "greit" budsjett, så er nok GTX285 det kortet som jeg mener passer best for deg. Du sparer da ca. 1500 kr, og du kommer fortsatt til å kunne trekke alt av spill (kanskje med unntak av GTAIV) på max. Husk at levetiden på PC-komponenter uansett er ganske begrenset, så det er bedre å kjøpe det nest beste og heller oppgradere ofte.

Enig!

Vet ikke om lysstyrken på kabinettviftene kan reguleres, men hastigheten på viftene kan man regulere i tre nivåer. Kabinettet er forøvrig kjent for å kjøle veldig godt og ha god plass. Utseende skal jeg ikke kommentere, hehe.

hehe. Synes også at enkelte andre kabinetter tar seg bedre ut. Dette er roslig lydsvakt og behagelig å bygge i:

https://prisguiden.no/product.php?produc...2&cat_id=13

Lenke til kommentar

Tror nok kanskje 1200 er lettere å bygge i enn P182, men P182 er nok mer støysvakt ja og utseendet er definitivt bedre :D Når det er sagt, så synes jeg faktisk 1200 slett ikke er av de verste kabinettene på tross av neon og sidevindu. Vi har et par langt grellere eksempler her:

https://prisguiden.no/product.php?p...2&cat_id=13

https://prisguiden.no/product.php?p...5&cat_id=13

Sorry hvis det ble litt OT her, hehe

Lenke til kommentar
du trenger ikke bygge selve pc'n eneste du da vil trenge å gjøre er å plugge en kabel(SATA) inn i ssd'n og den andre enden inn på hovedkortet samme plass som den hadisken som står der.

Og en kabel fra strømforsyningen til SSD'en.

Vet ikke hva du mener med "vanlig SSD", men jo det er en del forskjell på dette og Velociraptor - særlig i lesehastighet. Men levetiden på SSD'er ligger fortsatt noe lavere enn på HDD'er.

Hvor har du det fra at levetiden på SSD'er er lavere enn HDD'er? Da snakker vi selfølgelig om de med litt kvalitet, både SSD og HDD.

Lenke til kommentar

At levetiden på SSD er kortere enn på HDD er blitt nevnt i flere artikler her på HW.no, blant annet denne: http://www.hardware.no/artikler/-_fem_aars...d_med_ssd/55678

Om det har så voldsomt stor praktisk betydning for vanlige forbrukere gjenstår jo å se, og det kan jo selvfølgelig hende det bare er en dårlig unnskyldning for de produsentene som ikke har somlet seg ut på SSD-markedet ennå.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar
At levetiden på SSD er kortere enn på HDD er blitt nevnt i flere artikler her på HW.no, blant annet denne: http://www.hardware.no/artikler/-_fem_aars...d_med_ssd/55678

Om det har så voldsomt stor praktisk betydning for vanlige forbrukere gjenstår jo å se, og det kan jo selvfølgelig hende det bare er en dårlig unnskyldning for de produsentene som ikke har somlet seg ut på SSD-markedet ennå.

Finn en diskprodusent som påstår at diskene deres har over 5 års levetid.

Lenke til kommentar

Det skal vel saktens godt gjøres å finne noen produsent av hardware overhodet som påstår levetid på over 5 år på komponentene sine, men det var heller ikke poenget. Poengterte bare at SSD teoretisk har en del kortere levetid enn HDD, men som artiklene også skriver, så gjenstår det å se hvilken praktisk betydning dette har.

Står forøvrig mer her: http://www.hardware.no/artikler/ssd_er_ikke_bra_nok/53778

Innlegg nr 1000 forresten :fun: Wohoo!

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...