KristiaNtre_Razer Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Heisann! Etter å lenge ha snust litt på de ferdigbygde Gamer Premium hos Komplett.no har jeg kommet frem til at jeg sansynligvis vil komme til å velge denne: Kabinett: Antec Twelve Hundred Gaming Case Strømforskyvning: Corsair Powersupply TX 850W Hovedkort: Asus Rampage II Extreme, X58 DDR3 Minne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 Prosessor: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920 Skjermkort: Gainward GeForce GTX 295 1792MB PhysX Optisk leser 1: Sony NEC Optiarc Blu-Ray reader + Cyberlink DVD suite w/Blu-Ray support Optisk leser 2: Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7200S Harddisk 1: Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2 32MB 7200RPM Harddisk 2: Western Digital VelociRaptor 150GB, 10000RPM, SATA, 3 Gb/s, 16MB Ekstra lydkort: Creative SB X-Fi XtremeGamer Operativsystem: Microsoft Windows Vista Home Premium 64bit, Norsk Komplett Før jeg velger denne Gameren er det et noen spørsmål jeg trenger svar på 1. Tror dere strømforskyvningen på 850W vil være nok? 2. Dette er tatt fra denne linken: ”kjører dette sammen med 6gb DDR, men de må byttes ut, da jeg ikke viste at i7 ikke liker moduler med mer en 1.65v.” og ” NB: RAM må ikke overgå 1.65 V” Vil det med 1.65 V bli noe problem for meg ettersom jeg akkuratt har 1.65 V? 3. Har tenkt å bruke Harddisk 2 på OS, vil dette fungere? 4. Er det lite vits i å ha ekstra lydkort? Skal kjøpe meg Logitech Z-5500. 5. Trenger jeg egentlig Vista Ultimate eller holder Home Premium mer enn nok? 6. Vil denne pc’en kunne dra Crysis osv på high med rundt 50 Fps med oppløsning på 1920x1200? 7. Hvordan tror dere denne skjermen passer til pc'en? 8. Er det noe som tilsier med komponentene at jeg ikke vil kunne overklokke prosessoren til rundt 3.2 GHz? Håper ikke dette ble for dumme spørsmål Med vennelig hilsen KristiaN Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 (endret) Trur du kan overklokke den til 3.8 GHz, om ikke til 4. EDIT: Husk en god kjøler Endret 9. april 2009 av atriC Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Spm1: 850 Watt holder visst du skal ha GTX 295. Spm5: Det er ikke all verden forskjell på vista utgavene. Spm6: Å bruke Crysis som benchmark er ikke bra, men jeg mener du vil kunne dra det med god fps. Spm7: Veldig bra skjerm, men personlig syns jeg 22" tommer er bedre siden det krever mindre, men smak å begag Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 1. Ja 2. Jeg antar at komplett vet hva de driver med og ikke bruker minne som ikke er kompatibelt med prosessoren. Eneste må være at du nok ikke kan kjøre opp Volten noe særlig ved overklokking. 3. Ja, hvorfor skulle det ikke det? 4. Mnja, det kommer an på hvor kresen du er. Lydbrikkene på hovedkortene begynner å bli bra, så jeg hadde testet den integrerte først. Ekstra lydkort kan du alltids kjøpe ved siden av senere. 5. Det kommer an på bruken din. Les litt på Microsoft sine sider om de ekstra funksjonene i Ultimate. Men en annen ting er at det ikke er fryktelig lenge til Windows 7 lanseres, så det er kanskje lurt å legge minst mulig penger i Vista nå. Et alternativ er også å bestille PCen uten OS og se om du kan få tak i Windows 7 RC. Så kan du heller kjøpe en lisens til 7 når det lanseres. 6. Vet ikke, men det sier vel mer om spillet hvis en PC til 20k ikke klarer å trekke det. 7. Ser bra ut den, men det er alltid en god idé å se skjermen i levende livet før du kjøper den. En skjerm kan se bra ut på papiret, men være mindre god i virkeligheten. Men du har jo alltids angrerett da... 8. CPU-kjøleren. Du klarer nok en del MHz med boxed-kjøleren, mye takket være kabinettet du har valgt, men har du store planer om overklokking ville jeg ettermontert en annen kjøler (evt. få komplett til å gjøre det for deg). Pr. idag er vel Noctua NH-U12P den beste kjøleren til sokkel LGA1366 (med andre ord Core i7). Lenke til kommentar
KristiaNtre_Razer Skrevet 9. april 2009 Forfatter Del Skrevet 9. april 2009 3. Ja, hvorfor skulle det ikke det? 5. Det kommer an på bruken din. Les litt på Microsoft sine sider om de ekstra funksjonene i Ultimate. Men en annen ting er at det ikke er fryktelig lenge til Windows 7 lanseres, så det er kanskje lurt å legge minst mulig penger i Vista nå. Et alternativ er også å bestille PCen uten OS og se om du kan få tak i Windows 7 RC. Så kan du heller kjøpe en lisens til 7 når det lanseres. 8. CPU-kjøleren. Du klarer nok en del MHz med boxed-kjøleren, mye takket være kabinettet du har valgt, men har du store planer om overklokking ville jeg ettermontert en annen kjøler (evt. få komplett til å gjøre det for deg). Pr. idag er vel Noctua NH-U12P den beste kjøleren til sokkel LGA1366 (med andre ord Core i7). 3. Vet ikke hvorfor det ikke skulle fungere egentlig Bare tenkte jeg skulle spørre for sikkerhets skyld 5. Da velger jeg nok uansett ikke Ultimate. Hmm, noen linker på når Windows 7 kommer ut? Er dette mye bedre enn Vista da? 8. Har aldri overklokket noe før, men regner med at det vil bli noe. Okei, skal ta en titt på den Noctua NH-U12P Tusen takk for kjempebra svar! Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Siste dato for lansering av Win 7 jeg finner på HW.no er 3. juni i år. Om dette er reelt vet jeg ikke, men det blir nok ikke så voldsomt mye senere med tanke på at Beta-utgaven har vært ute en god stund og at RC-utgaven lanseres neste mnd. Søker du på Windows 7 på HW.no, så finner du en del lesestoff, og tar du en titt på forumet så ser du at svært mange er fornøyde med Windows 7. Har ikke testet det selv, men etter det jeg har lest kommer jeg til å gå over fra Vista ganske fort. Jeg er ikke en av dem som dømmer Vista nord og ned, men det blir ganske enkelt for tungrodd for min del. Tenker da på systemkrav, brukerkontroll, osv. Lenke til kommentar
Androish Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 (endret) Du kunne ikke vurdert å gå for en intel ssd? Veldig mye stillere enn VelociRaptor og bedre ytelse for de aller fleste formål. Selvsagt nesten dobbel pris men tror det vill være et godt kjøp i forhold til hvor god maskinen "føles" mye raskere oppstart av programmer etc. https://prisguiden.no/product.php?productId=101505 sjekk ut denne for å se hvor mye bedre en skikkelig ssd er enn en skikkelig hardisk. http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3531&p=1 Det er ingen problem å kjøpe den fra der den er billigst og så sette den inn i pc'n. Det er veldig lett. (eneste er at den ikke har 3.5" form men 2.5" men den tåler å ligge litt løst inne i kabinettet om du ikke finner et "adapter") Endret 9. april 2009 av Androish Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Tok en titt på oppsettet på komplett nå, og det er et par ting du kan spare noen kroner på: Du klarer deg feks fint med Asus P6T Deluxe (eller DFI-kortet også for den del) som hovedkort. X58-kortene er kjent for å være veldig like - særlig mtp overklokking - på tross av store prisforskjeller. Som regel er det layout, kjøleløsning o.l. som skiller kortene fra hverandre. Så vil du spare noen kroner kan du like gjerne velge et av de billigere hovedkortene. PSUen kan du egentlig også "krympe" til 750W. Dette avhenger noe av hvilke planer du har for fremtiden, men til det oppsettet du har holder 750W i massevis. Personlig synes jeg ikke 100W ekstra er verdt 400kr mer. GTX295 yter veldig bra, men HD4870X2 gir mer ytelse for pengene. Sapphire sitt HD4870X2 koster ca. 1000kr mindre enn Gainward sitt GTX295 og ytelsen ligger altså ikke voldsomt mye høyere. Det er i hvertfall et par endringer jeg ville ha gjort, men det jo selvfølgelig du selv som bestemmer. Lenke til kommentar
KristiaNtre_Razer Skrevet 9. april 2009 Forfatter Del Skrevet 9. april 2009 Du kunne ikke vurdert å gå for en intel ssd?Veldig mye stillere enn VelociRaptor og bedre ytelse for de aller fleste formål. Selvsagt nesten dobbel pris men tror det vill være et godt kjøp i forhold til hvor god maskinen "føles" mye raskere oppstart av programmer etc. https://prisguiden.no/product.php?productId=101505 sjekk ut denne for å se hvor mye bedre en skikkelig ssd er enn en skikkelig hardisk. http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3531&p=1 Det er ingen problem å kjøpe den fra der den er billigst og så sette den inn i pc'n. Det er veldig lett. (eneste er at den ikke har 3.5" form men 2.5" men den tåler å ligge litt løst inne i kabinettet om du ikke finner et "adapter") Hadde kanskje vært bedre det ja, men har ingen erfaring med bygging av pc'er o.l. Men Hugo_Hardnuts: Pleier komplett å hjelpe deg med å setti inn kjøler, selv om dette ikke er med i "konfiguer selv" komponentene? Takk for svar Lenke til kommentar
Androish Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 du trenger ikke bygge selve pc'n eneste du da vil trenge å gjøre er å plugge en kabel(SATA) inn i ssd'n og den andre enden inn på hovedkortet samme plass som den hadisken som står der. Lenke til kommentar
KristiaNtre_Razer Skrevet 9. april 2009 Forfatter Del Skrevet 9. april 2009 Noen som har lik skjerm eller vet om noen andre gode 24" til maks 4k? Lenke til kommentar
Taggart Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 (endret) Ville personlig gjort om på en del ting: - Velg et annet hovedkort enn RIIE; ASUS P6T Deluxe V2, EVGA, DFI T3eH8 og BloodRage er alle gode / bedre hovedkort - SSD disk til operativsystemet - Hvorfor to optiske enheter? - 2 * ATI 4890 kort - bedre og billigere løsning - Gå for en 1000W PSU når du først er i gang. Prisforskjellen er liten... - Finn et sett med minnebrikker for i7 som har noe bedre frekvens/latency. Minimal prisforskjell Bare mine innspill og lykke til med valgene. Endret 9. april 2009 av Rob Halford Lenke til kommentar
KristiaNtre_Razer Skrevet 9. april 2009 Forfatter Del Skrevet 9. april 2009 (endret) Ville personlig gjort om på en del ting: - Velg et annet hovedkort enn RIIE; ASUS P6T Deluxe V2, EVGA, DFI T3eH8 og BloodRage er alle gode / bedre hovedkort - SSD disk til operativsystemet - Hvorfor to optiske enheter? - 2 * ATI 4890 kort - bedre og billigere løsning - Gå for en 1000W PSU når du først er i gang. Prisforskjellen er liten... - Finn et sett med minnebrikker for i7 som har noe bedre frekvens/latency. Minimal prisforskjell Bare mine innspill og lykke til med valgene. Kan desverre ikke gjøre mye her, ettersom jeg bruker kompletts ferdigbygger - Om jeg skal ha operativsystemet på SSD, må SSD disken være "harddisk nr 1 da?" - 2 optiske enheter er vel fordi jeg ser mye på film ++ TRENGER ikke, men greit å ha - 4890x2 går ikke. Det samme gjelder 1000W ettersom jeg bruker ferdigbygget. Er egentlig Asus P6T Deluxe V2 bedre enn Asus Rampage II Extreme?? Takk for det Endret 9. april 2009 av KristiaNtre_Razer Lenke til kommentar
Androish Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Hør med komplett om du får med cd til å instalere operativsystem på nytt. Om du får det kjøp pc'n fra komplett med en vanlig "lagringsdisk" dvs stor vanlig hdd. Og så legg inn operativsystemet på ssd'n etterpå. evt om du vill kan du høre om de er villige til å bygge pc'n med ssd. Lenke til kommentar
endrefm Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Noen som har lik skjerm eller vet om noen andre gode 24" til maks 4k? Samsung Syncmaster T240? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347597&CKS=PCW Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 (endret) Personlig hadde jeg gitt balla i både SSD og Velociraptor ettersom jeg ikke synes prisforskjellen kan forsvares. Slike disker er, etter min mening, for de spesielt interesserte som ser en stor verdi i at OS booter raskt. For "normale" folk holder en vanlig HDD i massevis. Jeg ville sendt en mail eller tatt en telefon med Komplett for å høre om kjøleren (og evt. andre ting). Jeg tipper de vil være ganske så behjelpelige med å få lagt til andre komponenter ettersom det medfører mersalg for dem. Endret 9. april 2009 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
KristiaNtre_Razer Skrevet 9. april 2009 Forfatter Del Skrevet 9. april 2009 Personlig hadde jeg gitt balla i både SSD og Velociraptor ettersom jeg ikke synes prisforskjellen kan forsvares. Slike disker er, etter min mening, for de spesielt interesserte som ser en stor verdi i at OS booter raskt. For "normale" folk holder en vanlig HDD i massevis. Er det noe forskjell på vanlig SSD og Velociraptor? Lenke til kommentar
KristiaNtre_Razer Skrevet 9. april 2009 Forfatter Del Skrevet 9. april 2009 Hør med komplett om du får med cd til å instalere operativsystem på nytt. Om du får det kjøp pc'n fra komplett med en vanlig "lagringsdisk" dvs stor vanlig hdd. Og så legg inn operativsystemet på ssd'n etterpå. evt om du vill kan du høre om de er villige til å bygge pc'n med ssd. Om jeg velger Velociraptor som Harddisk 1, vil de sette inn OS på denne da tror du? Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Vet ikke hva du mener med "vanlig SSD", men jo det er en del forskjell på dette og Velociraptor - særlig i lesehastighet. Men levetiden på SSD'er ligger fortsatt noe lavere enn på HDD'er. Vil anta de legger OS inn på Harddisk 1 ja, men igjen så er det nok en god idé å ta kontakt med dem for å være sikker på at ting blir gjort slik du vil. Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Komplett sender IKKE med deg en DVD med Windows på. De bare inntalerer! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå