King-Nothing Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Når jeg tar .raw-filer med mitt Nikon D40 så tar jo disse mye plass. Jeg fremkaller kun i vanlig 10x15cm format og har ikke behov for så store filer som jeg nå får når jeg knipser. Men om jeg setter ned antall mp så vil ikke dette ha noe å si for selve kvaliteten på bildet iom at jeg kun fremkaller i såpass lite format? For antall mp har vel bare med hvor mye man kan forstørre opp uten at det går utover kvaliteten? Tror jeg har rett her, men er greit å høre med dere som har litt mer erfaring. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 (endret) Du kan fremkalle bilder i A4 størrelse med 6mp,så hvis du ikke skal ha større en det du antyder skulle det ikke by på problemer og gå ned litt i kvalitet. Men ville heller ha tatt bilder i beste kvalitet "raw" med tanke på etterbehandling og eventuelt senere bruk,tenk hvis du virkelig får til det blinkskuddet og vil ha det på veggen som kjempebilde. Lagringsmedier koster jo ikke allverden i dag,så kjøp deg heller et par minnekort til. Endret 9. april 2009 av Nautica Lenke til kommentar
boos Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 (endret) Raw-filer gir større rom for etterbehanding av bildene. Nyttig på mange måter, og for mitt vedkommende særlig når jeg ikke har truffet helt på eksponering eller hviteballanse. Raw-filene trenger ofte også litt oppjustering av kontrast og fargemetning, samt oppskarping. Hvis du skriver ut bilder mer eller mindre rett fra kameraet, vil jeg heller anbefale at du tar bilder i jpg i beste kvalitet. boos Endret 9. april 2009 av boos Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 9. april 2009 Forfatter Del Skrevet 9. april 2009 Jeg syntes det er greit å skyte i raw pga mulighetene etterpå, så tror nok jeg holder meg til det. Men da ser det ut til at jeg må kjøpe meg en ekstra ekstern hdd å lagre bilder på etterhvert. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Kjent problemstilling, tar heller sjansen på RAW og mer HD plass selv enn å sitte å angre i etterkant på at gikk ned på kvaliteten. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Men .raw-bildene kan du vel ikke justere størrelsen på i kameraet? Om du setter ned størrelsen påvirker vel det bare jpg-versjonene? Lenke til kommentar
ablokhus Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Men .raw-bildene kan du vel ikke justere størrelsen på i kameraet? Om du setter ned størrelsen påvirker vel det bare jpg-versjonene? Kommer vel an på kamera? Med EOS 5D Mark II er det 3 ulike størrelser på RAW-filene å velge i. Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Du bør vurdere å ha to harddisker, så du kan ha en sikkerhetskopi et annet sted. Eventuelt tre, så du kan rotere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå