Gå til innhold

Har størrelsen på bildet noe å si for kvaliteten?

Anbefalte innlegg

Når jeg tar .raw-filer med mitt Nikon D40 så tar jo disse mye plass. Jeg fremkaller kun i vanlig 10x15cm format og har ikke behov for så store filer som jeg nå får når jeg knipser. Men om jeg setter ned antall mp så vil ikke dette ha noe å si for selve kvaliteten på bildet iom at jeg kun fremkaller i såpass lite format? For antall mp har vel bare med hvor mye man kan forstørre opp uten at det går utover kvaliteten?

Tror jeg har rett her, men er greit å høre med dere som har litt mer erfaring. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan fremkalle bilder i A4 størrelse med 6mp,så hvis du ikke skal ha større en det du antyder skulle det ikke by på problemer og gå ned litt i kvalitet.

Men ville heller ha tatt bilder i beste kvalitet "raw" med tanke på etterbehandling og eventuelt senere bruk,tenk hvis du virkelig får til det blinkskuddet og vil ha det på veggen som kjempebilde.

Lagringsmedier koster jo ikke allverden i dag,så kjøp deg heller et par minnekort til.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Raw-filer gir større rom for etterbehanding av bildene. Nyttig på mange måter, og for mitt vedkommende særlig når jeg ikke har truffet helt på eksponering eller hviteballanse. Raw-filene trenger ofte også litt oppjustering av kontrast og fargemetning, samt oppskarping.

Hvis du skriver ut bilder mer eller mindre rett fra kameraet, vil jeg heller anbefale at du tar bilder i jpg i beste kvalitet.

boos

Endret av boos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...