svennand Skrevet 11. april 2009 Forfatter Del Skrevet 11. april 2009 Dersom trådstarter har familie/venner med Canon kan man jo gå ut fra at han har mye å tjene på å gå over i Canon- leiren. Kanskje har de et lass av linser som han kan låne? Men dersom dette ikke er tilfelle, blir saken en annen. Jeg har selv både Canon EOS 450D og Nikon D 40. Til tross for at jeg har 17-85 mm + 50 mm f 1.8 + Speedlite 430 EX II til Canon, forblir Nikonen mitt foretrukne valg til allroundbilder. Og da snakker vi om D40 med standard kitlinse uten ekstern blits. Spør du meg er Nikon D40 det beste budsjettkamera. Det tar fantastiske bilder til og med på automatikk. Så om trådstarter trenger nytt busjettkamera vil jeg anbefale D40 + en forbedret linse enn kitlinsa. Edit: Det at kameraet ikke har innebygd fokusmotor er vel strengt tatt ikke noe problem i dag. Kjøp rett type linse! howdy, om du leser i tråden så endte jeg på Canon 40D. Joda ligger litt i at både søstern og fattern har Canon kameraer, da det er litt lettere å låne linser samt utveksle "tips" mellom hverandre Spesielt siden søstern kan en del om fotograferin/canon, noe jeg og fattern ikke kan=) Jeg kan se at Nikon D40 kan være å foretrekke som ett allaround kamera kontra Canon 40D, Men da basert på at Nikon er så snertent (veier ca halvparten av 40D?), samt er fysisk mindre. Nikon er også ett mye billigere kamera, noe som gjør at man kanskje "tørr" å bruke det litt mer? Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Dersom trådstarter har familie/venner med Canon kan man jo gå ut fra at han har mye å tjene på å gå over i Canon- leiren. Kanskje har de et lass av linser som han kan låne? Men dersom dette ikke er tilfelle, blir saken en annen. Jeg har selv både Canon EOS 450D og Nikon D 40. Til tross for at jeg har 17-85 mm + 50 mm f 1.8 + Speedlite 430 EX II til Canon, forblir Nikonen mitt foretrukne valg til allroundbilder. Og da snakker vi om D40 med standard kitlinse uten ekstern blits. Spør du meg er Nikon D40 det beste budsjettkamera. Det tar fantastiske bilder til og med på automatikk. Så om trådstarter trenger nytt busjettkamera vil jeg anbefale D40 + en forbedret linse enn kitlinsa. Edit: Det at kameraet ikke har innebygd fokusmotor er vel strengt tatt ikke noe problem i dag. Kjøp rett type linse! howdy, om du leser i tråden så endte jeg på Canon 40D. Joda ligger litt i at både søstern og fattern har Canon kameraer, da det er litt lettere å låne linser samt utveksle "tips" mellom hverandre Spesielt siden søstern kan en del om fotograferin/canon, noe jeg og fattern ikke kan=) Jeg kan se at Nikon D40 kan være å foretrekke som ett allaround kamera kontra Canon 40D, Men da basert på at Nikon er så snertent (veier ca halvparten av 40D?), samt er fysisk mindre. Nikon er også ett mye billigere kamera, noe som gjør at man kanskje "tørr" å bruke det litt mer? Ahh, nettopp, sorry. Grattis med valget! Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 (endret) Trådstarter er ute etter en kamerahus med mulighet for litt cropping, samt et kjekt allround-objektiv. En løsning som uansett vil slå alskens superzoomkamera. Her er det bare å plukke frem innstegsmodellene til de forskjellige produsentene (bortsett fra Nikon D40), lese tester av forskjellige 18-2x0-zoomer til man blir grå, og gå for det man tror slår best an. Var jeg trådstarter ville jeg spesielt sett på Tamron 18-270mm VC. Koster dog bortimot 5000 kr, men sies å være blant de bedre superzoomene. Når du til gjengjeld får et zoomområde som blåser Nikons, Canons og de andre fabrikantenes egne superzoomobjektiver av banen, ja, da bør det virkelig tas opp til vurdering. Med Canon EOS 1000D eller Nikon D60 e.l. blir dette en god allroundpakke, for den som ønsker denslags. På sikt vil jeg sikkert vurdere dette objektivet selv. Endret 12. april 2009 av Andreasfe Lenke til kommentar
svennand Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 Trådstarter er ute etter en kamerahus med mulighet for litt cropping, samt et kjekt allround-objektiv. En løsning som uansett vil slå alskens superzoomkamera. Her er det bare å plukke frem innstegsmodellene til de forskjellige produsentene (bortsett fra Nikon D40), lese tester av forskjellige 18-2x0-zoomer til man blir grå, og gå for det man tror slår best an. Var jeg trådstarter ville jeg spesielt sett på Tamron 18-270mm VC. Koster dog bortimot 5000 kr, men sies å være blant de bedre superzoomene. Når du til gjengjeld får et zoomområde som blåser Nikons, Canons og de andre fabrikantenes egne superzoomobjektiver av banen, ja, da bør det virkelig tas opp til vurdering. Med Canon EOS 1000D eller Nikon D60 e.l. blir dette en god allroundpakke, for den som ønsker denslags. På sikt vil jeg sikkert vurdere dette objektivet selv. Har aldri følt behov for en voldsom zoom range, dvs den linsen jeg hadde (75-200 eller no sånt) ble nesten aldri brukt. Det jeg dog kunne tenke meg er å ha ei god vidlinse for å ta bilde av rom osv. tror den linsen jeg fikk med vil dekke mine dagligdagse behov. Men kunne tenkt meg ett skikkelig vidvinkel objektiv Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Mange gode vidvinkelobjektiver og få tak på,det du må passe på er at det du kjøper er retttegnede dvs. ikke er av typen "fisheye".Da slipper du og få motiver som er buede "cromatiske abrasjoner". Canon sitt 10-22 er veldig bra men koster endel,du har også Sigma 10-20 som mange her har kjøpt,er vel det rimeligste som er retttegnende.Jeg har selv Tokina 11-16 som er et mer lyssterk objektiv men koster litt mer og du mister en mm. i vidvinkelenden,det er der du merker brennviddeforskjeller størst. Lenke til kommentar
svennand Skrevet 13. april 2009 Forfatter Del Skrevet 13. april 2009 Mange gode vidvinkelobjektiver og få tak på,det du må passe på er at det du kjøper er retttegnede dvs. ikke er av typen "fisheye".Da slipper du og få motiver som er buede "cromatiske abrasjoner". Canon sitt 10-22 er veldig bra men koster endel,du har også Sigma 10-20 som mange her har kjøpt,er vel det rimeligste som er retttegnende.Jeg har selv Tokina 11-16 som er et mer lyssterk objektiv men koster litt mer og du mister en mm. i vidvinkelenden,det er der du merker brennviddeforskjeller størst. skal sjekke ut, glemte å nevne at vidvinkel linsa eventuelt skal brukes i rom med "dempet" stemningslys... vet ikke om dette er relevant for hvilken linse jeg bør kjøpe. Alle tips mottas med takk da jeg ikke har peiling=) Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Gratulerer med nytt utstyr. Får håpe du klarer deg med usle 10 megapiksler hehe var den ironisk? Den var ironisk ja Jeg har selv printet plakater og 50x75-utskrifter fra 10 MP (Nikon D200) som så supre ut, og større enn det kommer jeg nok aldri til å gå. Min erfaring er at optikken har vanvittig mye mer å si. Lenke til kommentar
svennand Skrevet 14. april 2009 Forfatter Del Skrevet 14. april 2009 Gratulerer med nytt utstyr. Får håpe du klarer deg med usle 10 megapiksler hehe var den ironisk? Den var ironisk ja Jeg har selv printet plakater og 50x75-utskrifter fra 10 MP (Nikon D200) som så supre ut, og større enn det kommer jeg nok aldri til å gå. Min erfaring er at optikken har vanvittig mye mer å si. er 100% enig i at optikken har svært mye å si. Derfor jeg ikke gidder å kjøpe de kjipeste linsene=) Men klart å kjøpe ei linse til 15-20k er litt "out of my league", Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå