svennand Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Har nettopp solgt ett Nikon D40 med masse utstyr. Noen som har noe tips til hvilke kamera jeg bør kjøpe meg? hadde tenkt å kjøpe meg ett Canon EOS450D men etter å ha snakket med en som tydeligvis hadde peiling, så var ikke dette kameraet å anbefale? 50D var mye bedre visstnok, men prisen er jo også deretter... Noen som har noe tips til Speilrefleks kamera i prisklassen 5-6k? også ett godt allaround objektiv (18-55?) til ikke en alt for ille pris? Jeg er og forblir en liksom/amatør fotograf, men liker å kunne ta skarpe og flotte bilder for det=P Lenke til kommentar
Spook Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Jeg skylle til å anbefale Nikon D40, men så ser jeg jo at du nettopp solgte ett. Hvorfor i all verden gjorde du det spør jeg meg selv, når du nå kommer og ber om råd for å anskaffe et nytt kamera i samme klasse. Ethvert DSLR kamera i innstegsklassen vil kunne dekke behovet du beskriver, men jeg kommer liksom ikke over at du nettopp solgte ett og får da litt problemer med å anbefale noe som helst.... Forøvrig så er Canon EOS 450D ett like godt alternativ som noe annet og det blir ikke noe dårlig kamera selv om eksempelvis EOS 50D er bedre, og som du selv påpeker mye dyrere. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Er du opphengt i Canon ? Og grunnen for bytte er ? Det er problematisk og anbefale et konkret kamera nå grunnen til bytte ikke er nevnt,er D40 for lite eller trenger du mer skuddtakt,bedre iso egenskaper eller er det bare det at bildene blir ikke gode nok. Lenke til kommentar
Tåkelys Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 (endret) Hva med Panasonic Lumix DMC-G1? Det tar utrolig bra bilder på auto, og har i følge flere tester, et veldig bra kitobjektiv. Endret 9. april 2009 av DaWiEn Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 For å kunne anbefale noe kan det være greit å få høre hva du ikke likte ved D40? Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Vil ikke 450D være en oppgradering fra D40, om så bare en liten en da? Endel flere funksjoner har det vel, som flere fokuspunkter,Autofokus i hus og Live View. Spørsmålet er vel om disse oppgraderingene er store nok til å forsvare såpass mye mer i pris enn D40 ligger på i dag. Som gryende kamerakjøper blir jeg ikke enig med meg selv om akkurat dette, men spennende tråd å følge med på Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 (endret) Vil ikke 450D være en oppgradering fra D40, om så bare en liten en da?Endel flere funksjoner har det vel, som flere fokuspunkter,Autofokus i hus og Live View. Spørsmålet er vel om disse oppgraderingene er store nok til å forsvare såpass mye mer i pris enn D40 ligger på i dag. Som gryende kamerakjøper blir jeg ikke enig med meg selv om akkurat dette, men spennende tråd å følge med på Canon sine eos-kameraer har ikke autofokusmotor i husene,men når Canon begynte med produksjon "siden 80 tallet ?" av fotoproduktet eos fikk alle objektiver innebygget autofokusmotor med noen få unntak. Når det gjelder hvordan autofokus blir registrert og oppnådd,skjer det i kamerahuset noe som forøvrig alle speilrefleksprodusentene gjør. Edit:noe omformulering. Endret 9. april 2009 av Nautica Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Som sagt er jeg en gryende kamerakjøper, og når man leser om D40 er det jo autofokus motoren som dukker opp igjen og igjen som det negative man må være obs på. Samme forsåvidt med at det "kun" er 3 fokuspunkter. Som jeg har skjønt har ikke 450D disse ulempene, men var en type objektiver som ikke fungerte eller noe i den duren. Ja jeg vet jeg snakker om ting jeg egentlig har fryktelig lite peiling på Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 (endret) Hvis du er villig til og lære deg mysteriene rundt det og bli en god fotograf ville jeg sett mer på semiproffkamerahus "D90,40D,50D ovs." men hvis du kun tar bilder i automoduser er D40 et av de beste fullautokameraene. Du burde lære deg kameraet ditt "ut og inn" først,og når du finner fotografiske begrensinger med det kan oppgradering til et mer profft kamera være fornuftig. Det at D40 ikke har autofokus i huset er ikke noe problem da Nikkon har produsert endel objektiver med dette innebygget og flere er på gang,også tredjeparts produsenter av objektiver har flere gode objektiver som har inne bygget motor. Men hvis du trenger noen dedikerte objektiver vil nok D40/60 sette sine begrensinger grunnet mangel på fokusmotor i huset. Endret 9. april 2009 av Nautica Lenke til kommentar
Det Skumle Fjellet Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Jeg skjønner ikke hvorfor du solgte D40en, og for 5-6000 vil du uansett ikke finne noe som virkelig knuser den. Kjøp hva som helst. Alle nye speilreflekser er bra nok. Lenke til kommentar
svennand Skrevet 10. april 2009 Forfatter Del Skrevet 10. april 2009 (endret) var ganske fornøyd med D40 kameraet, solgte det uten å tape noe på prisen.. Hovedpunktene til jeg solgte det: *Kunne tenkt meg høyere oppløsning (resten av familien har Canon 400 og 450). *Synes bildene ble bedre på disse kameraene. *Den live view saken er gull verdt for meg. *irriterende at autofokusen ligger i linsene... *Prøve noe nytt=P skjønner det at det ikke er det største hoppet til EOS 450. Men tenkte kanskje å kjøpe ett speilrefleks kamera med høyere oppløsning og legge pengene i ett bra objektiv ville være en bedre løsning en å ha ett D40 med masse linser og dilldall... Ønsker å ha ett kamera med ETT objektiv (da jeg ikke er typen til å bære rundt på ørten forskjellig=) ) Endret 10. april 2009 av svennand Lenke til kommentar
H80 Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 *irriterende at autofokusen ligger i linsene... Hva mener du med at dette er irriterende? Det er jo ikke så veldig mange andre muligheter, fokusering må nødvendigvis foregå "i linsene". Lenke til kommentar
TGB Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 (endret) Hvorfor er det irriterende at autofokus ligger i objektivet? Dette argumentet faller på sin egen urimelighet da alle Canon objektiver har nettopp dette. Dette er i utgangspunktet et ikke eksisterende problem da alle nye objektiver har innbygd fokusmotor i objektivet og vil gi autofokus på D40/D60. Fordelen med AF-D uten fokusmotor innebygd er lettere vekt, forøvrig gjelder dette kun gammel fastoptikk, som 99% av D40/D60 brukere ikke vil kjøpe uansett. Ønsker man å få AF på disse objektivene så kjøper man D70, D80 eller D90 (eller bedre). Skal også legges til at ingen AF-D objektiver vil bli lansert fra Nikon fremover. Alle vil være AF-S (med innbygd fokusmotor). I dag har alle zoom-objektiver AF-S samt fastoptikk som AF-S 50mm f/1.4, AF-S 105mm f/2.8 VR micro, AF-S 35mm f/1.8 DX samt all fastopptikk f.o.m. 200mm og oppover. Flere kommer. Eneste som mangler er 85mm. Storm i vannglass er vel beste beskrivelsen på denne kritikken Endret 10. april 2009 av TGB Lenke til kommentar
svennand Skrevet 10. april 2009 Forfatter Del Skrevet 10. april 2009 *irriterende at autofokusen ligger i linsene... Hva mener du med at dette er irriterende? Det er jo ikke så veldig mange andre muligheter, fokusering må nødvendigvis foregå "i linsene". feilforklart, mente focus motoren. Spør du meg så gjør dette at linsene blir unødvendig dyrere? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 (endret) *irriterende at autofokusen ligger i linsene... Hva mener du med at dette er irriterende? Det er jo ikke så veldig mange andre muligheter, fokusering må nødvendigvis foregå "i linsene". feilforklart, mente focus motoren. Spør du meg så gjør dette at linsene blir unødvendig dyrere? Vi snakker her om maks 100,-. Tror ikke du skal overdrive kost av fokusmotor for en stor fabrikk. Fordelen med å ha fokusmotor i objektivet er redusert støy som man får ved fokusmotor i kamerahuset... Samt motoren kan tilpasses det enkelte objektiv. Om du synes argumentet ditt var bra bør du sky Canon som pesten Endret 10. april 2009 av TGB Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Skal man tolke det på svarene her at så lenge du skal ha et nybegynner speilrefleks, så er alt annet enn D40 og 1000D egentlig bortkastede penger, for ingen kan forsvare å koste 2000+ mer enn dette gjør i dag som f,eks 450D? Først når man kommer over i entusiast modellene at det er verdt å legge i ekstra kroner i huset? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 (endret) Skal man tolke det på svarene her at så lenge du skal ha et nybegynner speilrefleks, så er alt annet enn D40 og 1000D egentlig bortkastede penger, for ingen kan forsvare å koste 2000+ mer enn dette gjør i dag som f,eks 450D? Først når man kommer over i entusiast modellene at det er verdt å legge i ekstra kroner i huset? La meg omformulere, man får ikke noe bedre bilder med 450D vs 1000D. Man får litt bedre byggekvalitet. At det er verdt noen 1000 lapper, neppe. Skal forøvrig aldri glemme verdien av "det nye og kule"... forøvrig er det nye og kule ikke 450D lengre, mend 500D Endret 10. april 2009 av TGB Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Hehe, ja den som hadde råd til å være kul nå om dagen Personlig heller jeg mot bruktmarkede og da står det mest mellom Canon 40D og Nikon D80. Forestiller meg man får mer for pengene der om man bare har litt is i magen og venter på fornuftige tilbud. Lenke til kommentar
svennand Skrevet 10. april 2009 Forfatter Del Skrevet 10. april 2009 føler tråden sporer litt av. gjort er gjort og spist er spist. Nikon D40 med alt utstyret er solgt. Solgte det for en grei pris. Dvs tapte ikke noe på handelen i forhold til det jeg kjøpte det for... Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Jeg må si meg enig i at det virker som en noe merkelig beslutning å selge, men men. Med mindre du faktisk har bestemt optikk du ønsker deg som ikke er AF-S eller tilsvarende, så har det svært lite å si at D40 (og etterfølgeren D60) ikke har fokusmotor i huset. Og hvis du ikke vil ha fokusmotoren i optikken, vel da er hele Canon EOS-systemet og ganske mye kremoptikk til de andre systemene uaktuelt. For det er det som er fremtiden. Til 5-6000, så får du vel for tiden Nikon D60 (men da må du som sagt handle AF-S-optikk), muligens D80 med 18-55 VR, Pentax K200D (solid liten jævel), Pentax K-m (tilsvarer vel omtrent D60), Canon EOS 450D, 40D ligger vel kanskje i det området også nå om dagen. Olympus har E-420 og 520 som er ganske rimelige nå om dagen. E-450 og -620 er nyere modeller, vet ikke helt hvordan de ligger prismessig. Panasonic og Samsung har jeg mistet litt oversikten over, men førstnevnte bruker samme FourThirds-fatning som Olympus (og har derfor kompatibel optikk) mens sistnevnte bruker samme fatning som Pentax. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå