Quasir Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 (endret) Hei, jeg lurar på om ein kan ta ein utdanning i språk i forsvaret? Eg har ein sterk lidenskap for språk og vil vite muligheitene mine. Det er enda ei stund til eg skal velgje ein utdanning, men eg vil få vite mest mulig om moglegheitene der ute Takk på førehand! Endret 9. april 2009 av Quasir Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Du kan ta Befalsskolen for Etterretning og Språk (BSES). Da kan du, såvidt jeg husker, lære deg arabisk, russisk, pashto eller dari (A.K.A afghansk persisk), samtidig som du får befalsutdanning. Link. Lenke til kommentar
Quasir Skrevet 9. april 2009 Forfatter Del Skrevet 9. april 2009 Du kan ta Befalsskolen for Etterretning og Språk (BSES). Da kan du, såvidt jeg husker, lære deg arabisk, russisk, pashto eller dari (A.K.A afghansk persisk), samtidig som du får befalsutdanning. Link. Det er mogleg eg spør teit no, men kva meines med befalsutdanning? Lenke til kommentar
mau5trap Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Da blir du befal, rett og slett . Det er en to-årig tjeneste, der du først går på befalskole et år, før du tjenestegjør et år som sersjant Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 BSES er to år skole og to år praksis... Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 (endret) Vil det å være sersjant som yrke ALLTID bety å stå og brøle til rekrutter "JENSEN, ROMMET DERES ER SKITTENT!!!!!! FÅ VEKK DETTE STØVKORNET UMIDDELBART!!!!!!" ? For enkelte sånne befaler virker som om de bare er brøleaper med lav selvtillit som liker å skrike til folk fordi de ble mobbet på barneskolen. Finnes det yrkesmilitære som ikke er befal av et eller annet slag? Menig er vel ingen jobbstilling. Og er befalets jobb å være idiot mot rekrutter eller noe mere interessant? Endret 9. april 2009 av Bytex Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Noen mistrives veldig i militæret ser jeg Lenke til kommentar
thermos Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Det var da ikke alle sersjantene som var slike hyleidioter da jeg var inne. Bare de ukene under rekrutten sto dem å hylte. Etter rekrutten ble det mye mer lax og kompisaktig mellom menige og befal... Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Tror Forsvaret har bedre ting å bruke nyutdannene sersjanter fra BSES på enn å sende de til en random rekruttskole for å kjefte på ferskinger. Lenke til kommentar
Kenny_NOR Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 De utdannes for å være tolker, oversettere eller diverse stillinger innen etterretning. Under utdanningen får de både opplæring i språk og etterretning så det er en høyst respektabel utdanning. Lenke til kommentar
Quasir Skrevet 9. april 2009 Forfatter Del Skrevet 9. april 2009 Er det eit krav å ha framifrå syn? For det har eg ikkje... (eg bruker -8 i briller "host") Lenke til kommentar
xSamuraix Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 For å komme inn på BSES må du igjennom Fellesopptak og Seleksjon, så vidt jeg forstod riktig. Der vil syn og andre fysiske tester blir gjennomgått. Jeg har selv -1.75 men ble innkalt til fgtj., hvorvidt det er nok for å komme inn på BSES er noe annet. Kommer til å søke neste gang russisk er et valg. Det er vel annenhvert år, tror jeg. Hvilket språk er du interessert i? Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Jeg snakker nesten flytende russisk. Har det noen fordeler under vanlig førstegangstjeneste i Sjøforsvaret? De visste dte under sesjon. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Det finnes muligens noen tjenester i førstegangstjenesten hvor du får bruk for russisk. Prøv å spørre befalet på madla. Hvis du emner opp i en eller annen vanlig tjenestestilling får du nok ikke bruk for det. Hadde nok vært noe annet for 20 år siden. I dag er det mulig du bør ha befalsutdanning for å få brukt russisken. Lenke til kommentar
Quasir Skrevet 10. april 2009 Forfatter Del Skrevet 10. april 2009 For å komme inn på BSES må du igjennom Fellesopptak og Seleksjon, så vidt jeg forstod riktig. Der vil syn og andre fysiske tester blir gjennomgått. Jeg har selv -1.75 men ble innkalt til fgtj., hvorvidt det er nok for å komme inn på BSES er noe annet. Kommer til å søke neste gang russisk er et valg. Det er vel annenhvert år, tror jeg. Hvilket språk er du interessert i? Eg er mest interresert i enten å ta russisk eller Pashto. Lenke til kommentar
3raz3r Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Hvordan er arbeidsmengden i pliktårene? Tenker på muligheten til å fullføre bachelor ved UiO. Det skal vel godt gjøres å fullføre sivil studie ved siden av jobb i pliktårene? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Det kommer an på hvilken jobb du får i plikttjenesten, men det skal visstnok legges opp til det. 80 studiepoeng på to år skal ikke være helt umulig... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå