Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Trenger hjelp til overklokking! Please ^^

Anbefalte innlegg

post-117234-1239229340_thumb.jpg

Tenkte jeg skulle overklokke CPU'en ett par megahertz, kansje en gigahertz..? Såg endel videoer på YouTube, og leste litt.

Jeg prøvde meg litt fram og kom fram til en løsning jeg tror er rett. Legger ved bilde av det originale BIOS setupet + etter jeg hadde overklokka(?).

Det viste seg til å ikke gå.. multiplieren stod som den skulle men CPU Freq. (mHZ) stilte seg tilbake med en gang jeg starta opp pc'n etter jeg hadde trykt save and exit.. noen tips til hvordan jeg får den til å stå, ikke stille seg tilbake?

Original BIOS settings:

post-117234-1239229473_thumb.jpg

"Overklokka":

post-117234-1239229492_thumb.jpg

CPU-Z, Everest:

post-117234-1239229451_thumb.jpg

Takker på forhånd og håpen noen kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er kun black edition av amd cpu'ene som har ulåst multi. du får heller stille fsb opp. man stiller heller ikke opp fsb fra 200 til 300 og forventer at det bare skal funke.

det er mange ting å ta hensyn til når man skal overklokke.

for å se hvor langt cpu kan strekke seg, må du først stille ramhastigheten ned. (for den går opp når du overklokker cpu) så kan du prøve deg med 10 og 10mhz i fsb , når den kræsjer første gang kan det være chipsett, cpu eller ram. dette finner du ut ved å øke volten til en av dem.

edit: det gjør ikke vondt å liste opp hardware du har heller?

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar
det er kun black edition av amd cpu'ene som har ulåst multi. du får heller stille fsb opp. man stiller heller ikke opp fsb fra 200 til 300 og forventer at det bare skal funke.

det er mange ting å ta hensyn til når man skal overklokke.

for å se hvor langt cpu kan strekke seg, må du først stille ramhastigheten ned. (for den går opp når du overklokker cpu) så kan du prøve deg med 10 og 10mhz i fsb , når den kræsjer første gang kan det være chipsett, cpu eller ram. dette finner du ut ved å øke volten til en av dem.

edit: det gjør ikke vondt å liste opp hardware du har heller?

Kun black edit.? Har ikke det jeg? Multiplieren er stilt opp fra standard (sjekk screenshotet, Everest). Dessuten er det FSB jeg ikke får stilt opp, ikke multiplieren. Uansett om jeg skriver 250 eller 300 osv. tilbakestilles FSB når jeg starter opp igjen etter save and exit uansett.

Edit: "når den kræsjer første gang kan det være chipsett, cpu eller ram."..? Du sier med andre ord at det MÅ gå galt når du overklokker? Første fyr jeg har sett skrevet noe lignende isåfall ^^

Endret av joaksle
Lenke til kommentar
hvis du ikke gidder å gjøre det jeg skrev, får du ikke mere hjelp.

Hehe :) Var det hardware du ville ha? :)

CPU type QuadCore AMD Phenom 9650, 2418 MHz (11.5 x 210)

Hovedkort Gigabyte GA-MA790X-DS4 (2 PCI, 3 PCI-E x1, 2 PCI-E x16, 4 DDR2 DIMM, Audio, Gigabit LAN, IEEE-1394)

Hovedkort chipset AMD 790X, AMD K10

Systemminne 4096 Mb (DDR2-667 DDR2 SDRAM)

DIMM1: Kingston 2 Gb DDR2-667 DDR2 SDRAM (5-5-5-15 @ 333 MHz) (4-4-4-12 @ 266 MHz) (3-3-3-9 @ 200 MHz)

DIMM2: Kingston 2 Gb DDR2-667 DDR2 SDRAM (5-5-5-15 @ 333 MHz) (4-4-4-12 @ 266 MHz) (3-3-3-9 @ 200 MHz)

Skjermkort NVIDIA GeForce 9800 GTX/9800 GTX+ (512 Mb)

Fikk den opp til 2,4 gHZ nå nettopp ved å stille FSB 10 mHZ eller noe sånt, samt stille ned minnehastighet ett hakk.

DRAM:FSB forhold 8:6

Edit* Minnehastighet - Auto.

Endret av joaksle
Lenke til kommentar

flott!

da vet du at den ikke klikker av å bli stilt litt på.. da er det bare å sette den opp litt og litt (ikke sånne monsterhopp du drev med) f.eks 10 og 10, eller 5 og 5mhz. når du har overklokka "forlangt" så vil enten ram, cpu, eller chipsett ikke klare den hastigheten du har satt. da må du heise volten på komponeten som failer. det er ikke bra å reise volten til en komponent som ikke trenger det.

her er komponentene som trenger strøm først i de fleste tilfeller i rekkefølge!

*chipset

*cpu

*ram (om du vet at rammen kjører ganske nært uklokka hastighet er ikke de noe serlig å tenke på enda. ) du må nok heise volten til 2v om du skal nå 800mhz ddr

Lenke til kommentar
flott!

da vet du at den ikke klikker av å bli stilt litt på.. da er det bare å sette den opp litt og litt (ikke sånne monsterhopp du drev med) f.eks 10 og 10, eller 5 og 5mhz. når du har overklokka "forlangt" så vil enten ram, cpu, eller chipsett ikke klare den hastigheten du har satt. da må du heise volten på komponeten som failer. det er ikke bra å reise volten til en komponent som ikke trenger det.

her er komponentene som trenger strøm først i de fleste tilfeller i rekkefølge!

*chipset

*cpu

*ram (om du vet at rammen kjører ganske nært uklokka hastighet er ikke de noe serlig å tenke på enda. ) du må nok heise volten til 2v om du skal nå 800mhz ddr

Så jeg gjør rett ved å stille multiplieren høyest mulig (11,5) + FSB 10 og 10 mhz? :) Fikk den til 2,6 igår etter litt prøving. Er bortreist nå i helgen, men prøver meg vel ett hakk og to til når jeg kommer tilbake. Memory clock lar jeg bare være på auto, slik at mhz blir stilt opp hvis jeg stiller opp FSB, eller er dette feil? Hvertfall det jeg har gjort. Angående volt har jeg ikke gjort noe som helst. Kan sende en pm når jeg kommer hjem, så kan jeg prøve meg frem da heller :) Takker for svar ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...