Gå til innhold

Bytte bremser på sykkel?


phax

Anbefalte innlegg

Har en Trek etellerannet terrengsykkel, husker ikke navnet i farta, der jeg synes bak bremsa aldri har vært særlig god. Prøvd å justere etter beste evne men det nytter ikke. Så da har jeg kommet på tanken å bare bytte bremsa bak.

 

Aldri gjort slikt før så har noen nybegynnerspørsmål! Kan jeg velge hvilken som helst bremse eller må det være tilpasset akkurat min sykkel? Og trengs det noen spesial verktøy, eller klarer hvem som helst med en fyldig verktøykasse denne jobben?

 

Tittet f.eks på denne, som sikkert er en bra sak utifra prisen. :p Må eller bør jeg da kjøpe noen andre deler også, eller er det alt jeg trenger?

 

Og til sist, noen tips til gode bremser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vurderer du V-bremser så kan du likså greit kjøpe XT v-bremser

 

Men skulle gjerne visst hvilke bremser du har fra før som ikke går an å stille inn slik at de blir bra?

 

Bilde kanskje?

 

 

Å bytte bremsene er ikke vanskelig. Men du må huske at hvis du ikke har v-bremser fra før så må du ha nye bremsehendler også, da v-bremser skal trekkes logaritmisk eller noe slik.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
XTR er vell toppmodellen sirka til Shimano sitt offroad oplegg .

Men har du altså prøvd og stramme vaieren på bremsa og sett at bremseklossen ikke er slitt ut? :)

 

Ja har strammet og justert det jeg klarer, men får ikke noe bra resultat. Ender bare opp med at jeg må klemme veldig hardt for at bremsene skal ta ordentlig. Forbremsen har en helt annen respons. Og det er ikke klossene som er slitt, dette har egentlig vært sånn siden dag 1, og jeg burde naturligvis tatt det opp med forhandler. Men ble aldri til at jeg gjorde det og nå har jeg flyttet fra byen der jeg kjøpte sykkelen uansett.

 

 

Vurderer du V-bremser så kan du likså greit kjøpe XT v-bremser

 

Men skulle gjerne visst hvilke bremser du har fra før som ikke går an å stille inn slik at de blir bra?

 

Bilde kanskje?

 

 

Å bytte bremsene er ikke vanskelig. Men du må huske at hvis du ikke har v-bremser fra før så må du ha nye bremsehendler også, da v-bremser skal trekkes logaritmisk eller noe slik.

 

Hvilke andre alternativer enn V-brems finnes det? Jeg har som sagt ikke peiling på det her. :fun: Men det ser hvertfall likt ut som på bildene av disse V-bremsene. Tektro står det på bremsene, men jeg klarte ikke se noe modellnummer.

 

Hva er best av XT BR-M770 og XT BR-M760?

 

Er det ytelsesforskjell på selve hendleren også, ser det var voldsomme prisforskjeller hvertfall. :wee:

 

Full pakke:

Shimano bremsewiresett XTR

Shimano Deore XT BR-M770 (foran/bak)

Shimano XT BLM-771 bremsehåndtak

 

1200,- inkl porto. Duger noe slikt?

Endret av phax
Lenke til kommentar

Man har jo skivebremser, men det blir en del mer mikk med.

 

Ville prøvd bare å bytte klossene på de bremsene du har. Kan virke som om de er for harde og det er derfor du får dårlig bremsekraft.

 

Har du V-bremser fra før ser eg ikke poenget med å kjøpe nye.

Lenke til kommentar

Såkalte "ikke v-bremser" ;)

 

http://recklesscognition.files.wordpress.c...or550brake2.jpg

 

Vanlige v-bremser som eg tror du har?

 

http://www.sheldonbrown.com/images/vbrake-overall.jpg

 

Xt-vbremser:

 

http://www.nexternal.com/icycles/images/m760vbrake.jpg

 

Forskjellen på XT og "vanlige" v-bremser er at på vanlige så går klossene i bue inn mot felgen, mens på XT og XTR går klossene flatt horisontalt inn på felgen, noe som gir mer kraft og mindre justering av klossene etterhvert som bremsene blir slitte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...