Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

50'C på Cpu og 60 på hver kjerne. Vanlig?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg klokker prosessoren min nå. Bruker ikke høyre volt en 1.32v, men under testen prime95 stiger temperaturen på prosessoren til 50C, og 60-64C på hver kjerne. Kjøleren er en Thermalright Ultra 120 Extreme. Er dette vanlige temperaturer på overklokkede prosessorer under stresstest? :( Har aldri opplevd at cpuen har vært så varm noen gang.

Endret av ZeroZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
CPU-en belastes litt forskjellig (pga programmer i bakgrunnen o.l.) så slikt pleier å forekomme, men dette kan også skyldes dårlig kontakt mellom CPU og kjøleren. Ikke bruk pc-en mens du primer og se om det fortsatt er såpass temperaturforskjell.

Jeg bruker pcen mens prime95 jobber nå. Så da tar jeg meg en halv times pause fra skjermen, og håper at temperaturene senker seg. Takk for svar!

Lenke til kommentar

Dette skyldes mest sannsynlig dårlig påført "kjølepasta" / veldig dårlig luft sirkulasjon i kabinette.

Hvis du er sikker på at nr 2 ikke stemmer så ta av kjøleren igjen, rengjør den godt med f.eks kondensfjerner og Q-tips. Deretter skal det ikke mere enn en liten dråpe/ert med termisk pasta. ( rengjør både kjøler og cpu )

Ved 3,5GHz så trenger du mest sannsynlig ikke noe mer enn 1,25V. senk spenningen og kjør tester på nytt og når den blir ustabil, så øk spenningen bitte litt igjen ;)

Mvh

Reger

Lenke til kommentar

Det er vanlig, det er ikke noe å bekymre seg for.

Idle temp har ingenting å si.

Disse temperaturene er også i beste fall veiledende, mao mye feilavlesinger.

Lurer du på hvor høy temp prosessor takler under kontinuerlig drift i 10 år sjekk intel spec finder. Du vil da neppe noen gang finne ut akkurat hvor varm din prosessor er så det er like greit å bare satse på under 70 på kjernene eller vente til prosessor trottler og klokk da litt ned.

Er spenningen som dreper, du bør være forholdsvis trygg under 1,326V. Om du er fryktelig bekymret bør du ikke klokke.

Lenke til kommentar
Dette skyldes mest sannsynlig dårlig påført "kjølepasta" / veldig dårlig luft sirkulasjon i kabinette.

Hvis du er sikker på at nr 2 ikke stemmer så ta av kjøleren igjen, rengjør den godt med f.eks kondensfjerner og Q-tips. Deretter skal det ikke mere enn en liten dråpe/ert med termisk pasta. ( rengjør både kjøler og cpu )

Ved 3,5GHz så trenger du mest sannsynlig ikke noe mer enn 1,25V. senk spenningen og kjør tester på nytt og når den blir ustabil, så øk spenningen bitte litt igjen ;)

Mvh

Reger

Ser ikke helt hvordan kondensfjerner fungere til å ta bort kjølepasta.

Lenke til kommentar

Mvh

Reger

Ser ikke helt hvordan kondensfjerner fungere til å ta bort kjølepasta.

srry glemte å nevne: tørk bort det værste med noe slags papir/lignende som ikke røyter for mye og deretter bruke kondensfjerner ( isopropanol ) er suveren til å fjerne alle resterende fett flekker osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...