Gå til innhold

BSD/UnixZFS kontra sw-RAID/LVM/ext3

Anbefalte innlegg

Ellers er det en sannhet med modifikasjoner at man kan bruke hvlken som helst kontroller med solaris, driverstøtten er ikke all verdens. Jeg har litt samme erferinger som deg, zfs er gull, opensolaris er tungvint og stress å få til å funke på endel ting. ZFS er en mye sikrere og bedre løsning en hardware-kontroller på alle fronter, utenom evt hastighet.

AtW

Joda, driverstøtten har blitt bedre, særlig etter at Solaris 10 fikk inn støtte for AHCI. Det hjelper veldig, i det minste på SATA-kontrollere.

Mulig den er bedre, og min gode kontroller støttes jo, men litt av sjarmen med zfs er jo å bruke litt oppsop-kontrollere av billig sort, jeg tror ikke jeg har fått noen av billigkontrollerene mine til å funke. (typis sil3114-basert eller promise IDE-kontrollere osv), så selv om det er bedre, så vil jeg ikke si det er bra nok. (det var et ganske så vesentlig stress å installere drivere til nettverkskortet mitt første gangen jeg prøvde det). Det er litt synd, for ZFS er som nevnt virkelig gull.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mulig den er bedre, og min gode kontroller støttes jo, men litt av sjarmen med zfs er jo å bruke litt oppsop-kontrollere av billig sort, jeg tror ikke jeg har fått noen av billigkontrollerene mine til å funke. (typis sil3114-basert eller promise IDE-kontrollere osv), så selv om det er bedre, så vil jeg ikke si det er bra nok. (det var et ganske så vesentlig stress å installere drivere til nettverkskortet mitt første gangen jeg prøvde det). Det er litt synd, for ZFS er som nevnt virkelig gull.

AtW

Tror? Har du prøvd? Det er jo håp, skal vi tro denne siden. Så last ned siste release av Solaris 10 og gi det et forsøk.

Lenke til kommentar

AtW

Tror? Har du prøvd? Det er jo håp, skal vi tro denne siden. Så last ned siste release av Solaris 10 og gi det et forsøk.

Ja, jeg har prøvd, men så mye stres det var å få feks nettverkskontrolleren til å fungere, så utelukker jeg ikke at det er mulig å få til selv om jeg personlig ikke har fått det til. Sist jeg prøvde var ihvertfall alle tre billig-kontrollerkortene jeg prøvde satt opp som uten drivere med sun sin tool for å sjekke kompabilitet. Ellers takk for lenken, skal se om jeg får til noe.

AtW

Lenke til kommentar

Til opplysning så s10u7 (5/09) siste release av Solaris 10. Den skulle ha det siste av driveroppdateringer. Men hva slags nettverkskort er det snakk om? Hvis nettverkskortet ditt er dårlig kan det lønne seg å kjøpe et Intel PRO/1000 PT nettverkskort. De er garantert støttet i Solaris 10. De ligger på ca 200-400 kr, noe som er ganske billig, etter min mening, med tanke på hva du får av kvalitet.

Lenke til kommentar
Til opplysning så s10u7 (5/09) siste release av Solaris 10. Den skulle ha det siste av driveroppdateringer. Men hva slags nettverkskort er det snakk om? Hvis nettverkskortet ditt er dårlig kan det lønne seg å kjøpe et Intel PRO/1000 PT nettverkskort. De er garantert støttet i Solaris 10. De ligger på ca 200-400 kr, noe som er ganske billig, etter min mening, med tanke på hva du får av kvalitet.

Greit nok at man kan kjøre bedre nettkort, men mangelen på software gjør i mine øyne solaris mest aktuelt til backup-serveren, da ønsker jeg ikke å bruke penger på bra utstyr om jeg ikke må :) Kortet var en marvell, drivere fantes, men de hadde en feil i koden som gjprde at en eller annen operasjon med driverene ikke ble foretatt. Denne måtte foretas manuelt med en spesiell kommando. Det tok endel timer å finne ut av det, for det var noe greier jeg måtte gjøre i tilegg til denne kommandoen også.

AtW

Lenke til kommentar
Greit nok at man kan kjøre bedre nettkort, men mangelen på software gjør i mine øyne solaris mest aktuelt til backup-serveren, da ønsker jeg ikke å bruke penger på bra utstyr om jeg ikke må :) Kortet var en marvell, drivere fantes, men de hadde en feil i koden som gjprde at en eller annen operasjon med driverene ikke ble foretatt. Denne måtte foretas manuelt med en spesiell kommando. Det tok endel timer å finne ut av det, for det var noe greier jeg måtte gjøre i tilegg til denne kommandoen også.

AtW

Noe av grunnen til at jeg alltid har vært nøye på at hovedkort jeg skal kjøpe har integrert NIC fra Intel eller Broadcom. Da slipper jeg slike problemer. Og jeg vil ikke si at å bruke et par-tre hundrelapper på et Intel NIC hvis nødvendig er så mye penger.

Lenke til kommentar
Sil3114 kontrollere fungerer fint så lenge man flasher dem med non-raid firmwaren.

Rikitg, det har jeg også lest, men jeg har faktisk ikke fått det til. Hentet ned en sånn sak for å flashe, men den klarte ikke å detektere chippen, og måtte isåfall hatt manuell input på masse parametre jeg ikke kjenner. Har du en lenke til en grei guide (ja, jeg vet, jeg kan google det, men det er googling og forsøket eteter dette som gikk i dass).

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For det det er verdt:

zfs v13 er i FreeBSD 7.2-stable. Fra /usr/src/UPDATING:

20090520:

Update ZFS to version 13. ZFS users will need to re-build

and install both kernel and world simultaneously in order

for the ZFS tools to work. Existing pools will continue to work

without upgrade. If a pool is upgraded it will no longer be

usable by older kernel revs. ZFS send / recv between

pool version 6 and pool version 13 is not supported.

Lenke til kommentar

for the ZFS tools to work.

Erm, så hvordan gjør man dette? Jeg har installert 7.2 etter 20.05, men kjører sikkert gammel kernel. Har oppdatert ports jevnlig med csup + portupgrade, men regner med at dette ikke oppdaterer kjernen? Men oppdaterer det "world", som så vidt jeg har forstått er basic userland elns?
Lenke til kommentar
For det det er verdt:

zfs v13 er i FreeBSD 7.2-stable. Fra /usr/src/UPDATING:

20090520:

for the ZFS tools to work. Existing pools will continue to work

without upgrade. If a pool is upgraded it will no longer be

usable by older kernel revs. ZFS send / recv between

pool version 6 and pool version 13 is not supported.

Hvordan er ytelsen og funksjonaliteten for ZFS i freebsd nå, kontra solaris?

AtW

Lenke til kommentar
Erm, så hvordan gjør man dette? Jeg har installert 7.2 etter 20.05, men kjører sikkert gammel kernel. Har oppdatert ports jevnlig med csup + portupgrade, men regner med at dette ikke oppdaterer kjernen? Men oppdaterer det "world", som så vidt jeg har forstått er basic userland elns?

Ikke blande ports inn i dette - ports er separat. Oppgradering av ports oppdaterer ikke world, og dermed ikke kjernen.

Du kjører (som regel) en egen csup for /usr/src (selve operativsystemet)

Vel, "make world" består blant annet av følgende step (forenklet):

make buildworld

make kernel ....

Så hvis du har fulgt den, så har du oppdatert kjernen også.

Med andre ord - ikke noe problem.

Du kan sjekke med

uname -a

hvilken kjerne du kjører.

Lenke til kommentar

uname -a
FreeBSD osserver 7.2-RELEASE-p2 FreeBSD 7.2-RELEASE-p2 #0: Wed Jun 24 00:14:35 UTC 2009     [email protected]:/usr/obj/usr/src/sys/GENERIC  amd64

csup-filen min ser slik ut:

*default host=cvsup.no.FreeBSD.org
*default base=/var/db
*default prefix=/usr
*default release=cvs tag=RELENG_7_2
*default delete use-rel-suffix
*default compress
src-all
ports-all tag=.

så jeg regner med at den henter ned hele soruce-tree skiten. Prøvde å lese litt i håndboken, men for det første var det der beskrevet en insides tungvindt prosess, og for det andre virket det som om dokumentasjonen først og fremst gjaldt for 5.X og 6.X - de var i hvert fall nevnt flere steder.

Kan jeg gjøre det enkelt med freebsd-update?

Lenke til kommentar

Jeg har brukt freebsd-update for å relativt raskt og fullstendig smertefritt oppgradere fra FreeBSD 7.1 til 7.2. Ingen kompilering nødvendig (så sant du bruker GENERIC-kernel og ikke har bygd en egen en tidligere).

Edit: Forøvrig står det jo "Wed Jun 24 00:14:35 UTC 2009" i uname-stringen din, så du har nok ny kernel.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

@NgZ: du kjører 7.2-RELEASE, ikke 7.2-stable. Kjernen din er fra Juni i år.

Du har nok ikke kjørt 'make world' fra håndboka nei.

PS. du kan enkelt sjekke om /usr/src blir oppdatert, sjekke dato og tid på fila /usr/src/UPDATING, denne blir som regel oppdatert hver gang du kjører csup.

freebsd-update er en enkel måte å oppdatere på ja.

Lenke til kommentar
freebsd-update er en enkel måte å oppdatere på ja.
root@osserver ~]# uname -a

FreeBSD osserver 7.2-RELEASE-p4 FreeBSD 7.2-RELEASE-p4 #0: Fri Oct 2 08:22:32 UTC 2009 [email protected]:/usr/obj/usr/src/sys/GENERIC amd64

etter en freebsd update. Men jeg har får fortsatt "This system is currently running ZFS version 6.", og kan ikke oppgradere zpoolen. Men nå som jeg har nyere kjerne, trenger jeg bare å kjøre make buildworld og make installworld? Det er jo ikke snakk om noen stor versjonsoppgradering her.

Jepp, det stemmer at jeg kjører 7.2-RELEASE og ikke 7-STABLE. Har vurdert å å over til stable, men det er ikke noen nyere versjoner av noe jeg "må ha", så jeg tror ikke det blir noe av med det aller første. Blir eventuelt for morro skyld om en stund. :p

Lenke til kommentar
root@osserver ~]# uname -a

FreeBSD osserver 7.2-RELEASE-p4 FreeBSD 7.2-RELEASE-p4 #0: Fri Oct 2 08:22:32 UTC 2009 [email protected]:/usr/obj/usr/src/sys/GENERIC amd64

etter en freebsd update.

Ok, det ser ut til at freebsd-update ikke kjører på -stable branch, men en egen security-fixes til -release branch. Det står ingenting i man-siden om dette, så her gjetter jeg. Websiden ser ut til å bekrefte mine mistanker:

http://www.daemonology.net/freebsd-update/

Jepp, håndboka bekrefter at freebsd-update bruker -security branch for den release du er på:

http://www.freebsd.org/relnotes/7-STABLE/r...es/upgrade.html

Men jeg har får fortsatt "This system is currently running ZFS version 6.", og kan ikke oppgradere zpoolen.

Vel, siden du kjører på en -security branch, så er de kun sikkerhetsfiksr som kommer med i den, ikke nye "features". Så spørs det hva de regner zfs v13 som...

Men nå som jeg har nyere kjerne, trenger jeg bare å kjøre make buildworld og make installworld? Det er jo ikke snakk om noen stor versjonsoppgradering her.

Kunsten her er jo å få source (kildekoden) i sync med den kjernen du har. Altså: freebsd-update er en binær oppdatering - den oppdaterer ikke source. "make world" prosedyren baserer seg på at du har oppdatert source.

Jepp, det stemmer at jeg kjører 7.2-RELEASE og ikke 7-STABLE. Har vurdert å å over til stable, men det er ikke noen nyere versjoner av noe jeg "må ha", så jeg tror ikke det blir noe av med det aller første. Blir eventuelt for morro skyld om en stund. :p

Vel, zfs v13 er kun i FreeBSD 7.2-stable, ikke i -release (eller security branch), så da er det jo opp til deg å vurdere om du "må ha" det, eller ikke.

Lenke til kommentar

Har jeg bommet helt, jeg da? Trodde det var 7.2-RELEASE, og 7-STABLE, jeg. :p men ZFS v13 er kun i stable? Jaja, jeg får se. I utgangspunktet var det jo ikke planlagt noen backporting av det fra 8-CURRENT i det hele tatt, så man skal vel ikke klage.

Regner med det ikke er alt for mye jobb å gå over til STABLE, men ser for meg at det kan bli litt kluss mtp at en del biblioteker sikkert er i ulike versjoner. Og jeg husker med gru forrige runde med FreeBSD da en python-versjon gikk opp... *grøsse* Nå har jeg lært meg å lese UPDATING da. :p

freebsd-udate kan brukes til å bytte verjsoner og, om jeg ikke husker feil. Men da må man fortelle programmet det.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Jeg er nysgjerrig på om du fikk foretatt en ytelsestest på ZFS fuse.

Ja, det gjorde jeg. Jeg merket ingen vesentlig forskjell fra linux/lvm/raid og konkluderte med at det uansett var disk og kontroller som var flaskehals. Jeg kan finne frem tallene hvis det er interessant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...