Gå til innhold

Hvordan få digital lyd ut på GNU/Linux

Anbefalte innlegg

Heisann,

jeg har en maskin koblet til forsterker med både digital og analog kabel. Analog fordi med mindre jeg spiller av en lydkilde med DD/DTS sendes ikke lyd over den digitale kabelen. Det gjør derimot alle lydkort jeg har hatt tidligere under Windows, så jeg regner med det bør være mulig å få til under GNU/Linux også. Det jeg altså ønsker er digital stereo PCM over digitalkabelen ut av all lyd sendt gjennom lydmotoren. For øyeblikket er det ALSA.

Lydkortet jeg har er det inkludert i sørbrua på mitt P45-baserte hovedkort.

00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801JI (ICH10 Family) HD Audio Controller

Er det jeg ønsker mulig og i så fall, hvordan?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Good news everyone. :)

Jeg flikket rundt med prioritering av utgangsenheter og deaktiverte bla. mixer for et par enheter. Så skulle spotify kjøres og volumet var voldsomt lavt, og jeg tok i full fart å omgjorde et par av endringene og oppdaget så neste dag at all lyd plutselig ble overført digital.

Det er desverre akkurat samme historie som forige gang jeg fikk dette til å fungere på forige maskin med 8.04. Jeg rotet det til og så fikset jeg det ved en tilfeldighet når jeg prøvde å omgjøre rotet.

Lenke til kommentar

Har vært borte i samme suppa selv. Har alltid fått det til å virke på et vis, men det har vært via innstillinger som ikke akkurat har vært selvforklarende. Noe av grunnen er nok at flere lyddrivere i linux er ganske "generiske", dvs, de dekker en viss chip/familie av chips, men som det finnes mange varianter av, og man er dermed ikke garantert at lyddriveren virker på samme måte i alle tilfeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...