Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 (endret) Innledning Colorspace UDMA er er poratabel fotobank, bestående i hovedtrekk av en harddisk, lcd skjerm og kortlesere for de fleste typer minnekort. Denne enheten er rett og slett perfekt for lengre turer/ferier ol. for ikke å drasse med seg en haug av minnekort eller egen PC. Etter å ha hatt den forrige modellen, 'Colorspace O', har jeg nå anskaffet siste modell i rekka. Den forrige modellen hadde mange problemer, som jeg vil poengtere under, men mesteparten av disse er heldigvis rettet opp i. Innhold i pakken Enheten min er "casing only" varianten uten harddisk. Da er det bare å kjøpe en 2.5" sata disk av ønsket størrelse og sette inn -Enheten -Etui -Billader -skrujern for å åpne enheten og montere HDD -usb kabel -Ladekabel for europeisk strømnett. -Manual (Jeg er mann, så har selvsagt ikke sett i denne enda) -Ekstra skruer (!) I bruk Enheten støtter 14 forsjellige minnekort typer, så ingen av de vanlige typene kort skulle være noe problem å ta backup av. Jeg bruker et Kingston 266X CompactFlash kort. Det er rett og slett ikke værre enn å sette kortet inn i siden av enheten og velge "Full backup" om du vil kopiere hele innholdet av minnekortet til disken, eller "Incremental" om du bare vil kopiere ekstra bilder siden forrige backup. Ifølge produsenten skal kopieringen også innebære full data verifikasjon på hdd mot minnekortet slik at ingenting er korrupt. Når jeg kopierte over testbilder fra kortet oppgir enheten en hastighet på ca 22MB/s. Produsenten oppgir en hastighet på 40MB/s men vet ikke om dette er i et ideelt tilfelle, eller om bare kortet mitt er tregere. I tillegg var det ikke mer enn en ca 10 bilder, så hastigheten hadde nok ikke stabilisert seg. Det er uansett godkjent hastighet for mitt bruksområde. Menyene er oversiktlige og forståelige og generelt er denne veldig enkel i bruk. For å se gjennom bildene som er lagt inn på disken åpnes en "browser" med vanlig filbrowsing. Hver backup blir lagt til en egen mappe på disken. Eneste jeg har å utsette er en noe treg browsing til tider, samt at det tar unødvendig lang tid å få opp skikkelige previews på bilder. Dette bruker den en 5-6 sekunder på å generere. Dette gjelder jpeg bilder, hvor RAW bilder går en del kjappere. Dog, det er en funksjon for å generere previews hvis man skulle ønske å gå gjennom mange bilder. Kobles enheten til PC med en USB kabel dukker den opp som en vanlig usb harddisk hvor du kan hente ut alle bildene. Produsenten påstår en total backup av 250GB på ett batteri, men etter å ha hatt denne i et par timer nå så får jeg ikke verifisert om dette stemmer enda =) En spesielt god funksjon jeg har lyst å fremheve er muligheten for å gjenopprette sletta bilder fra minnekortet. Dette testa jeg med å ta masse bilder som jeg sletta. Enheten hadde ingen problemer med å hente disse frem igjen. Utrolig praktisk hvis du er langt borte fra en pc med gjenopprettings programmer installert og uhellet er ute. Byggekvalitet I motsetning til sin forgjenger føles denne mye mer solid bygget. 3.2" skjerm er tydelig og fin, selv om man kan diskutere om ikke oppløsningen på skjermen kunne vært noe større. Knappene er bra satt opp, eneste jeg har å utsette på disse er at de virker unødvendig harde å trykke på. Kunne såklart ha ønsket litt mindre dimensjoner, da den akkurat er litt for stor til å passe i lomma, men det er strengt tatt ikke noe problem å ha denne med i fotobagen eller sekken ved siden av. Forbedringer fra forrige modell - Endelig en skikkelig på-knapp på toppen. En skyvebryter som må holdes inne, istedet for tastaturet som på knapp, noe som gjorde at den slo seg på av seg selv i tide og utide. - Skikkelig knappe oppsett med piltaster og ikke de underlige knappene som gjorde at man trykket feil støtt og stadig - Menysystemet er totalrenovert (til det bedre) - Den utrolig irriterende "klikke" lyden som kom når man beveget på enheten (fra Gyroen som senser retning på enheten) er borte - Laderen som følger med passer nå i stikk kontakten =) (selv om den også kan lades fra USB) - SATA ikke PATA Konklusjon Genial boks til det formål å ta backup av minnekort med bilder. En noe treg browsing og noen trege taster trekker litt ned, men ellers er denne uunværlig på min neste ferietur. Du slipper å dra med PC eller en haug av minnekort. Med en pris på USD 249 (uten HDD)er den også mye billigere enn alternativer fra f.eks Canon eller Epson Hepps, det var det. Hvis noen lurer på noe så fyr løs Edit: noen skrivefeil og layout Bildene under kan du se utseende og størrelsen på enheten: Endret 11. april 2009 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå