Bruker-161582 Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Hei, har importert en del fake klær. Som f.eks fotballtrøyer, polo gensere, skjorter og bukser. Og solgt til kompiser. Men nå har jeg tenkt å legge litt ut på nettet også. Finn, qxl osv. Er det lovlig å selge fake? Jeg skal selfølgelig gjøre de oppmersome på at det ikke er ekte vare. Lenke til kommentar
Drunk_Panda Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 jeg er rimelig sikker på at det ikke er lov å selge fake klær, men hvis du gjør kunden klar over at dette IKKE er ekte vare, så tror jeg da det er lovlig... Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 http://lovdata.no/all/hl-20071221-119.html#map022 Opptil 6måneders fengsel. Kos deg. Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Til eget bruk er lov, men ikke for salg. Så du bør håpe at ingen kompiser anmelder deg. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Dette er jo akkurat det samme som piratkopiering av filmer/spill/musikk, bare med klær. Du selger en kopi av en registrert merkevare og bryter dermed den norske loven. Italia slår virkelig hardt ned på lovbrudd av denne typen! Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 (endret) Hvis du utvilket et produkt/merkenavn ville du da likt at noen kopierte dette og solgte det videre med god fortjeneste? I tillegg kan man nevne konsekvenser dette kan få for deg som originalutvikler: Mindre salg av originalproduktet og at originalproduktet får et negativt "rykte" pga. dårlig kvalitet på kopien. Svært svært få liker dette, og straffeforfølger de som kopierer og selger. Endret 11. april 2009 av Ninjahamster Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Tror du først som sist bør slutte å importere med tanke på salg til kompiser også. Mener jeg har hørt om folk som har blitt anmeldt for å importere små mengder piratprodukter (som fake merkeklær) selv til eget bruk. Dette har blitt oppdaget ved rene rutinekontroller hos Tollvesenet, eller ved at de blir mistenksomme ut fra dokumenter vedlagt pakken. Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Tror du først som sist bør slutte å importere med tanke på salg til kompiser også. Mener jeg har hørt om folk som har blitt anmeldt for å importere små mengder piratprodukter (som fake merkeklær) selv til eget bruk. Dette har blitt oppdaget ved rene rutinekontroller hos Tollvesenet, eller ved at de blir mistenksomme ut fra dokumenter vedlagt pakken. Det er dommer der folk blir frikjent for piratimport der det er ikke sannsynliggjort at "importøren" har ment å selge klærne videre. Skal se om jeg ikke finner referanser til sakene. Lenke til kommentar
trillebår Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Hva om varen ikke bruker originalproduktets varemerke? Slik som her. Jeg regner med bestemmelsene er de samme enten det gjelder harde eller myke pakker... Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Nå har forsåvidt Apple patentregistrert designen også så jeg tror nok denne kopien ville hatt et problem i en amerikansk rettssak. Problemet er vel heller at det ikke foreligger noen dom på akkurat dette i Norge, og man kan derfor ikke si noe om lovligheten av dette. Men det virker for meg som et relativt klart brudd på patentrettighetene. Som tidligere nevnt så har Italia en streng lovgivning på brudd av disse rettighetene siden store interesser i landet har investert i merkevarer. De opererer med store bøter for i det hele tatt å være i besittelse av falske merkevarer, privat bruk eller ei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå