Gå til innhold

vr briller??..er det noe å ha?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du tenker vel på de rimelige utgavene, lignende de som følger med Asus skjermkort og slikt..? De tynne små søte...

De er kule å kikke i på noe som støtter dem, men så langt er det vel bare noen bilder spesielt laga for dem.

Ellers finnes det andre VR-briller man kan spille med, som genererer to skjermbilder, et for hvert øye og som kan styres med hodebevegelser mm...

Har ikke testet dette selv på noen år nå, så kan ikke uttale meg om kvalitet og pris. Men allerede den gang kunne de gi en bra feeling i spill som Heretic o.l. Og den gang kosta de ca 7000,-

:smile:

-P-

Lenke til kommentar

brillene som følger med asus er artige nok de. riktignok er de tilpasset hodet til en eller annen deformert person, for de er ikke noe behagelige å bruke. du bør ha en skjerm som takler høy refreshrate , minimum 100Hz på den oppløsningen du skal bruke, helst mer.

dette pga. hvordan brillene fungerer, har du 100Hz blir det 50Hz i VR mode.

brillene lurer øynene dine til å tro at det er 3d. uten briller kan du se at bildet er dobbelt opp. det er en lignende effekt som med briller laget i cellofan med en blå/grønn bit for det ene øyet, og en rød for det andre hvor du kan se på bilder som er lagt oppå hverandre litt forskjøvet. VR brillene har selvfølgelig ikke forskjellig farge, det er bare klar plastikk. VR brillene lukker for et øye om gangen i høy hastighet, effekten blir et bilde, eller spill som ser ut som det er ekte 3d. Ting spretter bokstavelig talt ut av skjermen. Dette kalles en stereoskopisk effekt (derav blir VR briller også kalt for stereoscopic glases).

Prøvde dette med en av 3dmark demo'ene (husker ikke hvilken) hvor du går fra verdensrommet ned gjennom atmosfæren til jorden. Det så virkelig ut som om jeg føk gjennom og forbi skyene, mye ville ikke vises riktig ellers i demo'en men akkurat det var genialt =].

[ Denne Melding var redigert av: ilex på 2002-01-21 21:17 ]

Lenke til kommentar

Brillene fra Elsa er egentlig ganske bra (har et par selv, som ligger i hylla her:p). Trådløse og greier...koster jo 1000kr nye. Spesielt spill som har store områder. F.eks flight sim2000/2 blir skikkelig fete med brillene. Men det krever sin skjerm som sagt. helst 120hz i 1024x768. eller 100hz i 1280x1024.

Jeg var så dum å vise di brillene til faren min engang, så ikke han på over 3 timer :grin: (fakta.) Så det har sin effekt, blir ganske hekta...nfs5 var også ganske gøy med de brillene fikk en slags "dybde" virkning. Jeg blei ganske hekta selv faktisk...men hakke brukt de på en stund nå da..

Lenke til kommentar

ok..har veldig lyst på di elsa brillene..men jeg har ett hercules prophet 4500, må jeg ha et elsa kort?

er der egen port for briller generelt?

og hvordan blir det i cs,ut,quake?

hadde vært kult å prøvt slikt i ballistics =)

Lenke til kommentar

For å bruke elsa sine briller er det nok å ha et hvilkensomhelst nvidia basert skjermkort, men du må bruke elsa sine drivere... Har et par Elsa briller liggende, har ikke brukt dom på en stund fordi jeg ikke har giddi å lasta ned drivere (samt at det fulgte med et nytt par med mitt Asus Geforce 3). Jeg synes egentlig at Elsa sine er best, dom sitter bra og er lettere, men men... Kult å bruke, men man blir lett sliten i huet.... :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...