Fred7555 Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 (endret) Hei Jeg har bestilt en PC ferdigbygd fra Netshop for ca. 2 måneder siden. Da jeg bestilte hadde jeg tenkt på å velge en annen DVD-brenner, men da måtte jeg ta en telefon og alt det der, noe som jeg ikke gadd den gangen, derfor tok jeg bare dvd-brenner som er IDE med. Men nå har jeg lyst til å rydde opp litt i kabinettet (som er et Antec P182), og har funnet denne på Netshop, som jeg kanskje har tenkt til å skfite til. Men da kommer jeg til spørsmålet. Er det vanskelig å akifte dvd-brenner? Vet hvordan den skal tas ut å koble til en SATA-port på HK'et (Gigabyte GA-X48-DQ6), altås jeg kan teorien, men aldri gjort det. Er det noe mer man skal enn å ta ut den andre dvd-brenneren, koble ut strømmen fra den, fjerne IDE-kabel fra HK'et og brenneren. Så koble strømmen som stod i den gamle, koble den i den nye samt å koble SATA-kabelen inn i et ledig SATA-slot på HK'et? Antar at jeg må laste ned å installere drivere også(?) Og, er det mulig å bare flytte den gamle/nåværende dvd-brenneren et hakk ned, så den andre blir "1.dvd-brenner/leser", men hvordan gjøre det sånn at den blir D:? Eller et det bare enkelst å koble ut begge, sette inn den nye også sette inn den andre gjen? Må jeg skifte noe med slave/master siden den er IDE, eller et det gjort? Er den brenneren jeg valgte helt okay, eller er det mange problemer med den? (kunne ikke finne noen spesielle mange) Beklager lang post og mange spørsmål, men det er første gang jeg gjør det så ville vært fint å klare det uten alt for mange feil. Takker for hjelp Endret 8. april 2009 av Fred7555 Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Den ser helt grei ut den nye brenneren. Hvorfor vil du flytte på den gamle DVD-brenneren? Du kan jo bare putte den nye inn i hakket under, så slipper du å røre den gamle i det hele tatt. Bare putt i den nye, plugg i kabler, installer driver (følger som regel med på CD om det trengs), og den er klar til bruk. Den vil da få neste ledige bokstav, men bryr det deg egentlig? Lenke til kommentar
Fred7555 Skrevet 8. april 2009 Forfatter Del Skrevet 8. april 2009 (endret) Nei, når jeg tenker over det, er det du sa nå mye smartere enn det jeg hadde tenkt på. Har det noe å si hvilken som er D: eller "1.dvd-brenner(?)" og det, eller har det ingeting å si? Når jeg skal koble til strøm, er det en helt lik sånn plugg som er i brenneren, 5 cm fra den på den samme kabelen, bare å koble den til den nye+sata-kabelen? Og, har det noe å si hvilken slot jeg kobler sata-kabelen til? Takker for hjelpen Endret 8. april 2009 av Fred7555 Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Det har ingen ting å si hvilken bokstav enheter får. Det har heller ingen ting å si hvilken sata-slot du kobler brennern i. Det har kun noe å si om du har 2 kontrollere på hovedkortet. noen kort har både intel/nvidia/amd OG marvell/jmicron, da vil du somregel bruke førstnevnte alternativer. Lenke til kommentar
Fred7555 Skrevet 8. april 2009 Forfatter Del Skrevet 8. april 2009 Okai, takk for svar Bare kobler den i den av slotene nær den nåværende står for å være sikker Lenke til kommentar
007CD Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Før i tiden (Les win 98 dagene) og da det var vanlig med 1 enhet for optiske medium og om du skulle bytte så var bokstavene viktig. Dette fordi programmene slet når de så 2 optiske drev og klarte ikke å skille den riktige. Og da ved ett bytte om du la plata du skulle bruke i den nye stasjonen istedet for den gamle, så ble det problemer med at det ikke funket, så da var bokstavene viktig og fjerning av den gamle... Idag derimot er det enda mer tut og kjør eller koble og kjør om du vil. Om du da ikke har ett Nizzen oppsett med harddisker i tillegg som bruker opp alt av bokstaver så går dette knirkefritt. Lenke til kommentar
Fred7555 Skrevet 8. april 2009 Forfatter Del Skrevet 8. april 2009 (endret) Okai, har bare en HDD på sata, så det går nok bra Men kom på en ting nå. Hvis jeg kobler til en DVD-brenner til, og på tastaturet mitt har jeg hurtigtast for å åpne dvd-skuffen, hvilken skuff blir det da? (Kan ikke skifte noen instillinger på det) Det er ikke det største problemet, men bare lurer Takker for den gode hjelpen Edit: Må jeg endre noe med jumpere e.l. hvis det er noen på IDE-brenneren, eller kan jeg bare la den stå som den står nå? Endret 8. april 2009 av Fred7555 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 (endret) Tja du får prøve, vil jeg gjette noe så antar jeg den første DVD stasjonen, altså den som står på IDE... Ellers så åpner du begge to. EDITet svar: Du trenger ikke å gjøre noe som helst med DVD brenneren du har, ikke rør den, ikke se på den... Den sitter på en separat kontroller, skal du koble til enda en enhet på IDE så blir det en annen sak. Endret 8. april 2009 av 007CD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå