Ringo Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Jeg lurer på om det går an å ha en debatt om hvorvidt jeg skal kjøpe PC eller MAC? Jeg skal prøve å belyse objektive og subjektive vurderinger, og forhåpentligvis blir vi klokere. Og forhåpentligvis blir jeg klok nok til å gjøre et kjøp. Jeg har fått råd til å bruke endel penger på bærbar, etter å lenge ha sett på "billig-bærbar" segmentet til under 10.000 kr. Og da dukker plutselig tanken opp: HVA MED MAC? Mye av grunnen til det er at jeg ikke orker se meg om i et virvar av forskjellige merker. Fujitsu Siemens, Dell, Acer, ASUS, HP, Multicom osv. Dessuten er de store og klumpete med alt for mye MULTIMEDIA knapper og forstyrrende blå lys. Så hva med IBM? Som MAC er IBM overpriset, dvs. de har lite specs for penga men et "godt rykte". Nå kom nylig Apple best ut og Lenovo dårligst ut i en undersøkelse gjort om fornøyde kunder. Jeg vil for det meste jobbe med Adobepakka, kanskje noe 3D, litt spill. Men OK, MAC vs IBM. Semi-flaggskip. Apple MacBook Pro Core 2 Duo 2.66 GHz - 15.4" TFT - 20.500 kr (Komplett) HER -Lett (2,5 kg) og lekker maskin. Enkel og fin og ta med seg. God skjerm (1440 x 900), men mindre oppløsning enn W500. NVIDIA GeForce 9600M GT / GeForce 9400M - 512 MB er et bra skjermkort, synd det ikke er fler spill til MAC... kanskje man skal kjøre bootcamp? Så er det OSX da. Jeg kjenner det ikke så godt, har vært Windows-bruker hele livet. Men det er jo en tilvenningssak. Deilig å slippe virusprogrammer og spyware. PC'er har en tendens til å bli veldig seige etter en stund. Har intrykk at Mac går litt smoothere. LENOVO THINKPAD W500 C2D/ T9400-2.53G 200GB 4GB 15.4 - 17.500 kr (Amentio) HER -Ikke så lett (2,6 kg og 1 cm høyere), men lekker på en mandig og proff måte. God og ta med seg ettersom den er bygd som en tanks. Bedre skjerm enn MBP. Hele 1920x1200. ATI Mobility Radeon FireGL V570 512. Dette kortet vet jeg ikke så mye om, hørt det er bra på 3D arbeid men ikke så bra på spill. Det gjør ikke meg så mye bare det går an å spille litt av hvert. 2.53Mhz er mindre enn 2.66Mhz som MBP har. Men det sitter en 7200 RPM HD i kassa, og det er bedre enn 5200 i MBP. Hovedpoenget her er vel at den koster 3000 kr mindre. Og Windows 7, skal jeg virkelig gå glipp av en GOD Windows?? Ingen av de ser ut til å ha HDMI ut, noe som virker rart i PC verden. Beklager laaaang post. Har påskeferie og bruker mye tid på å lete etter den perfekte bærbare for meg. Hvis noen kan legge et påskeegg av informasjon igjen til meg, så kommer de til HIMMELEN! Hva skal jeg kjøpe syntes DU??? Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Jeg ville ikke engang vurdert å kjøpe den MacBooken, da WXGA rett og slett ikke duger til billedarbeid. Lenke til kommentar
Noobsy Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Jeg lurer på om det går an å ha en debatt om hvorvidt jeg skal kjøpe PC eller MAC?Jeg skal prøve å belyse objektive og subjektive vurderinger, og forhåpentligvis blir vi klokere. Og forhåpentligvis blir jeg klok nok til å gjøre et kjøp. Jeg har fått råd til å bruke endel penger på bærbar, etter å lenge ha sett på "billig-bærbar" segmentet til under 10.000 kr. Og da dukker plutselig tanken opp: HVA MED MAC? Mye av grunnen til det er at jeg ikke orker se meg om i et virvar av forskjellige merker. Fujitsu Siemens, Dell, Acer, ASUS, HP, Multicom osv. Dessuten er de store og klumpete med alt for mye MULTIMEDIA knapper og forstyrrende blå lys. Så hva med IBM? Som MAC er IBM overpriset, dvs. de har lite specs for penga men et "godt rykte". Nå kom nylig Apple best ut og Lenovo dårligst ut i en undersøkelse gjort om fornøyde kunder. Jeg vil for det meste jobbe med Adobepakka, kanskje noe 3D, litt spill. Men OK, MAC vs IBM. Semi-flaggskip. Apple MacBook Pro Core 2 Duo 2.66 GHz - 15.4" TFT - 20.500 kr (Komplett) HER -Lett (2,5 kg) og lekker maskin. Enkel og fin og ta med seg. God skjerm (1440 x 900), men mindre oppløsning enn W500. NVIDIA GeForce 9600M GT / GeForce 9400M - 512 MB er et bra skjermkort, synd det ikke er fler spill til MAC... kanskje man skal kjøre bootcamp? Så er det OSX da. Jeg kjenner det ikke så godt, har vært Windows-bruker hele livet. Men det er jo en tilvenningssak. Deilig å slippe virusprogrammer og spyware. PC'er har en tendens til å bli veldig seige etter en stund. Har intrykk at Mac går litt smoothere. LENOVO THINKPAD W500 C2D/ T9400-2.53G 200GB 4GB 15.4 - 17.500 kr (Amentio) HER -Ikke så lett (2,6 kg og 1 cm høyere), men lekker på en mandig og proff måte. God og ta med seg ettersom den er bygd som en tanks. Bedre skjerm enn MBP. Hele 1920x1200. ATI Mobility Radeon FireGL V570 512. Dette kortet vet jeg ikke så mye om, hørt det er bra på 3D arbeid men ikke så bra på spill. Det gjør ikke meg så mye bare det går an å spille litt av hvert. 2.53Mhz er mindre enn 2.66Mhz som MBP har. Men det sitter en 7200 RPM HD i kassa, og det er bedre enn 5200 i MBP. Hovedpoenget her er vel at den koster 3000 kr mindre. Og Windows 7, skal jeg virkelig gå glipp av en GOD Windows?? Ingen av de ser ut til å ha HDMI ut, noe som virker rart i PC verden. Beklager laaaang post. Har påskeferie og bruker mye tid på å lete etter den perfekte bærbare for meg. Hvis noen kan legge et påskeegg av informasjon igjen til meg, så kommer de til HIMMELEN! Hva skal jeg kjøpe syntes DU??? Ville det ikke hvert lurt å kjøpe fra applestore? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå