Yngve22 Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Hei, jeg er ny på pc bygging. Jeg skal skifte hovedkort, cpu osv, men beholde harddisken. Er det slik at xp lisensen ikke godtar det? blir liksom som en ny pc for den? Jeg skal bruke harddisken med xp på, ikke formatere og legge inn på nytt. Noen andre prob jeg kan møte evt? Takker for eventuelle svar. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 (endret) Hei, jeg er ny på pc bygging. Jeg skal skifte hovedkort, cpu osv, men beholde harddisken. Er det slik at xp lisensen ikke godtar det? blir liksom som en ny pc for den? Jeg skal bruke harddisken med xp på, ikke formatere og legge inn på nytt. Noen andre prob jeg kan møte evt? Takker for eventuelle svar. Ring til microsoft og be om å få registrere XP med det nye hovedkortet. De vil sikkert godta det, om ikke XP vil starte med det nye HK og du må installere på nytt. Endret 11. april 2009 av ronron25 Lenke til kommentar
knegg Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 å byte ut pc delar skal ikkje ha noko å seie på lisensen. Einaste man trenger er nye drivere, kan vere lurt å slette dei gamle driverane for HK. Einaste eg kan tenke meg Lenke til kommentar
maN1C Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Hei, jeg er ny på pc bygging. Jeg skal skifte hovedkort, cpu osv, men beholde harddisken. Er det slik at xp lisensen ikke godtar det? blir liksom som en ny pc for den? Jeg skal bruke harddisken med xp på, ikke formatere og legge inn på nytt. Noen andre prob jeg kan møte evt? Takker for eventuelle svar. Ring til microsoft og be om å få registrere XP med det nye hovedkortet. De vil sikkert godta det, om ikke XP vil starte med det nye HK og du må installere på nytt. Skal du følge lisensreglene, er dette det du må forholde deg til: -Har du en fullversjon av XP kan du bytte komponenter til krampa tar deg, bare du ikke har mer enn en installasjon i drift om gangen. -Har du en OEM-versjon (dvs en lisens som fulgte med en datamaskin) av XP, så følger denne lisensen hovedkortet. Iflg lisensreglene kan du bare bytte til et nytt hovedkort av samme type som det opprinnelige og bare bytte hovedkort hvis det du har blir ødelagt. Hvis dette ikke produseres lengre, skal hovedkort som har erstattet det opprinnelige, fra samme produsent, benyttes ved hovedkortbytte. Det som vil skje når du prøver å aktivere den nye Windows-installasjonen, er at det kommer en feilmelding som ber deg kontakte Microsoft pr tlf. Du ringer da dit, oppgir de kodene de spør etter og de tillater ny aktivering av din lisens ved å gi deg en kode. Selv har jeg aldri opplevd at de har vært uvillig til å tillate hovedkortbytte, selv om det har vært byttet både til annen utgave og produsent. Eneste jeg er litt usikker på, er hvordan det vil slå ut for aktiviseringen at XP ikke lengre gis gratis support fra Microsoft. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Og dessuten bør du formatere, og legge inn xp på nytt, siden du bytter hovedkort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå