Gjest Slettet-yJ8TyiQ9 Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 (endret) . Endret 6. januar 2011 av Slettet-yJ8TyiQ9 Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Enkleste er vell å begynne med f.eks Ubuntu. Hvilken distro er det dere bruker på skolen? Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Prøv XUBUNTU... Det ville jeg ha prøvd med den maskinvaren. Lenke til kommentar
Thyristor Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Om du skaffer litt mer ram (256mb til f.eks.) kan du emulere linux i et vindu i windows. Mulig du vil få det til med 248mb men i såfall bør du nok kjøre veldig få programmer i bakgrunnen i windows og prøve en veldig nedstrippet version av linux. Emuleringssoftware finner du HER. Forumet dems er også meget utbredt og har mange gode tips og triks for hvordan du kan optimalisere installasjonen og finne ut av eventuelle problemer under veis. Når det kommer til hvilken distro av linux du bør bruke vil jeg anbefale deg å ta en titt på Ubuntu. Bruker ikke veldig mye ram ved nyinstallert distro og har høy brukervennlighet, utbredt hjelp via forum o.l. på nettet og er kompitabel med det meste av maskinvare. Ubuntu kan forresten også kjøres direkte fra CD om du bare vil prøve det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yJ8TyiQ9 Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 (endret) . Endret 6. januar 2011 av Slettet-yJ8TyiQ9 Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Tror kanskje Ubuntu blir litt for tungt med 248 MB ram, tror nokk Xubuntu passer bedre som Marsan sier Lenke til kommentar
Thyristor Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Tror kanskje Ubuntu blir litt for tungt med 248 MB ram, tror nokk Xubuntu passer bedre som Marsan sier Kjører Ubuntu i virtualbox her nå og det bruker 160mb ram rett etter oppstart. Om du kun skal surfe og lære deg linux osv holder 248mb ram i massevis. Om du skal prøve å kjøre tyngre applikasjoner etter hvert osv ville jeg nok gått for en litt mer nedstrippet version som f.eks. Xubuntu ja. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 8.10 er en nyere versjon, men 9.04 slippes i løpet av måneden om jeg ikke tar feil. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Last ned og test ut Xubuntu 9.04 du Etter min mening et meget godt valg. Dette er dog en beta, men en meget stabil sådan. Jeg har vært meget fornøyd med alphaen siden februar. Å kjøre et OS gjennom XP som en virtuell maskin er nok ingen god ide da dette krever mye mer enn å kjøre det rett på hardwaren. Ville heller gjort omvendt men xubuntu i bunnen og wine/virtualbox oppå det hvis du trenger windows programmer. (virtualbox vil uansett kreve en del mer ram.) Om du venter noen dager (kommer den 26.?) på lanseringen eller bruker betaen har liten praktisk betydning. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Av ren nysgjerrighet, hvilken skole går du på og hva kjører dere av Linux der? Lenke til kommentar
Smif Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Admin kalles root, og er helt riktig p ikke gi dere root-tilgang, det ville vært en dramatisk bommert!!! Sensurering er en skam, men dessverre helt nødvendig som argument for å "selge" inn data/linux til skoler. Lenke til kommentar
h3st Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Admin kalles root, og er helt riktig p ikke gi dere root-tilgang, det ville vært en dramatisk bommert!!! De skulle hatt RMS/GNU, da hadde alle hatt root-tilgang. ;-) Med mindre RMS har latt andre overstyre ham på spørsmålet om passord og sånt. Kan ikke se for meg at han på noen måte er positiv til å ta fra brukerne muligheten til å ha kontroll på systemet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yJ8TyiQ9 Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 (endret) . Endret 6. januar 2011 av Slettet-yJ8TyiQ9 Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Du bør boote fra cd'en for å få en fullverdig innstalasjon, og ikke Wubi som det høres ut som du har brukt (innstalasjon fra Windows). Sannsynligvis må du gå inn i BIOS og sette at pcen skal boote fra cdrom for å få dette til. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yJ8TyiQ9 Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 (endret) . Endret 6. januar 2011 av Slettet-yJ8TyiQ9 Lenke til kommentar
Smif Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Hmm.. rart, kan være X som tryner. Prøv om Crtl+Atl+Backspace fungerer når det henger seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå