Gå til innhold

Moules Frites i Oslo?

Anbefalte innlegg

Etter noen ferier til Frankrike, der jeg etterhvert har tatt sjansen på å bestille Moules Frites (skjell kokt i en liten gryte, servert med pommes frites), har jeg blitt veldig glad i denne retten. Jeg får av og til en plutselig trang til å gafle i meg Moules Frites, men problemet er at jeg ikke vet om noen steder der de selger det. Jeg kunne sikkert ha sjekket noen fiskerestauranter, men jeg vil tro at det blir veldig dyrt, og helt sikkert mer fancy enn den enkle retten jeg liker, som de selger "over alt" i Frankrike til en knapp hundrings pr. snute.

Her er et eksempelbilde for dem som lurer på hvordan denne retten ser ut:

moulesfrites.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke så vanskelig å lage selv? Du får kjøpt levende blåskjell i de fleste fiskedisker, det er ganske billig også (ca 30 kr for en pose, nok til en stor porsjon).

Kast først de åpne skjellene. Hakk litt hvitløk og sjalottløk og stek raskt i en kjele med litt smør. Ha i blåskjell og litt væske, f.eks øl eller vin. Damp under lokk til skjellene åpner seg (5-6 minutter). Sil av kraften og lag evt. saus av den. Kast de skjellene som ikke har åpnet seg. Vend inn urter, tomat etc etter ønske, og retten er klar.

Lenke til kommentar

Blåskjell er kjempeenkelt å lage ja! Kan jo tilsette nesten hva som helst av smaker. Jeg pleier også å frese litt chili sammen med løk og hvitløk og ha oppi litt timian mens det damper. Det blir kjempegodt! Pleier å tilsette litt fløte i kraften også. Pommes frites kan man da enten gjøre enkelt eller litt mer komplisert, kommer an på om man har en frityrgryte eller ei.

Mitt tips, lag det hjemme! Mye billigere og kanskje bedre også til og med!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...