Badger Skrevet 21. januar 2002 Del Skrevet 21. januar 2002 Hei, Nikon Coolpix 885 har etterhvert ganske pen pris (6540,- hos itbutikken), så jeg vurderer sterkt å kjøpe. Har lest en del om kameraet, men er likevel interessert i å høre 'vanlige' brukeres erfaringer. Har selv brukt speilrefleks i flere år, dette blir første digitalkamera. Lenke til kommentar
Gjest mafister Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Kjøpte nylig et Nikon CoolPix 885, her er foreløpige erfaringer: 1. Høy 'Cool gadget' faktor. Ser bra ut. 2. Det ferdigsydde 'Scene' programmet der man velger snø, strand, innendørs osv. virket umiddelbart dårlig: alle bilder fikk et sterkt rødskjær! Ved å justere Whitebalance ble det imidlertid bedre. 3. Bildene som tas med full Autofokus blir meget bra. 4. MEGET treg respons på kameraet. Tar lang tid fra du slår det på til det er klart (ok, ikke så ille). Tar lang tid fra du trykker utløserknapp til bildet er tatt (ille!). Dette varierer litt med modus du bruker, men generelt tar det for lang tid. Mitt halvannet år gamle barn rekker ofte å forsvinne før bildet er tatt. Vanskelig å knipse 'gullkorn' shots. 5. Treg responstid MELLOM bildene, dvs. fra du har tatt et bilde til det er klart igjen. Vi snakker om mange sekunder (meget ille!). Kameraet kan imidlertid ta en rask billedserie, feks. fem bilder i rask rekkefølge. Kan da også automatisk velge beste i serien. 6. Tregheten er også ille mht. når du har tatt en slik serie, og kameraet må skrive det til minnekortet (Igjen: ille!) 7. Tregheten ble EKSTRA ILLE når jeg satte i et Apacer 128mb CompactFlash minnekort. Nå er jeg selv bare vant med vanlige kameraer fra før, og har mest brukt speilrefleks. Så da var overgangen til et digitalt kamera ille. OK, MEN HVA DA? Jeg har nå fått til endel gode bilder med Coolpix 885'en, så spørsmålet er om jeg orker å leve med tregheten. Jeg er litt usikker. 885'en får generelt gode anmeldelser og har vunnet endel sammenligningstester. Det finnes endel andre kameraer jeg har mer lyst på og som ser ut til å ha mange interessante features. Feks. Olympus C-40 og Fujifilm FinePix 6800. Problemet er at det alltid er en hake ved andre kameraer også. Enten blir de for dyre (særlig når oppladbare batterier, batterilader, ol. ikke følger med eller de bruker dyrere SmartMedia), eller så har de dårlig batteritid eller det er noe annet. Jeg tror det er derfor CoolPix 885 generelt får gode anmeldelser: i sin prisklasse er den en vinner. Du får med batterilader, minne, god manual, etc. Kamerat har mange features, er lite og nett, er meget god på måling, tilbyr god manuell kontroll, osv. osv. og til den prisen blir det ofte bedre enn konkurrentene. Merk: dette er også grunnen til at pris-guiden kan være litt misvisende. Du kan søke etter kameraer sortert på prisklasse, men når du da finner endel kameraer i prisklassen 6-7000 kroner er det stor forskjell. På noen kameraer må du kjøpe utstyr i tillegg som hever prisen adskillig (feks. lader, ekstra batteri).. R. Lenke til kommentar
Badger Skrevet 23. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2002 Takk for *meget* detaljert og godt svar! CP885 har nok en del ulemper, ja, og dine negative erfaringer stemmer overens med det jeg har lest andre plasser på nettet. Som mange andre vurderer jeg CP5000 som et (dyrere) alternativ, men nå viser det seg at også dét ikke er helt 100% til å like. Kanskje best å kjøpe diasscanner til speilreflex'n og vente på 10-megapixelkameraene? Lenke til kommentar
Gjest mafister Skrevet 24. januar 2002 Del Skrevet 24. januar 2002 Quote: 4. MEGET treg respons på kameraet. Tar lang tid fra du slår det på til det er klart (ok, ikke så ille). Tar lang tid fra du trykker utløserknapp til bildet er tatt (ille!). Dette varierer litt med modus du bruker, men generelt tar det for lang tid. Mitt halvannet år gamle barn rekker ofte å forsvinne før bildet er tatt. Vanskelig å knipse 'gullkorn' shots. 5. Treg responstid MELLOM bildene, dvs. fra du har tatt et bilde til det er klart igjen. Vi snakker om mange sekunder (meget ille!). Kameraet kan imidlertid ta en rask billedserie, feks. fem bilder i rask rekkefølge. Kan da også automatisk velge beste i serien. 6. Tregheten er også ille mht. når du har tatt en slik serie, og kameraet må skrive det til minnekortet (Igjen: ille!) 7. Tregheten ble EKSTRA ILLE når jeg satte i et Apacer 128mb CompactFlash minnekort. Nå er jeg selv bare vant med vanlige kameraer fra før, og har mest brukt speilrefleks. Så da var overgangen til et digitalt kamera ille. Her gjelder det vel først og fremst å skaffe seg et bra CF kort. Jeg kjører Lexar 48MB 4x kort, og opplever ikke noe problemer med dette. Vurderer å kjøpe større til ferie, men er VELDIG tvilsom til mindre bra eller noname produsenter. F.eks. tilbyr komplett.no (som importør) nomame kort laget av Twinmos, men klarer ikke å få oppgitt skrivehastighet! Dette finnes det heller ingen informasjon om på Twinmos sin hjemmeside. Cluet må være å legge mye penger også i kortet, ettersom det er der flaskehalsen er...men det koster også deretter. F.eks. skulle min lokale fotosjappe ha 1500 kroner for en 128MB 8x Lexar (på salg!), der en noname (uten oppgitt hastighet) lett koster 500 eller mindre på nettet. Lenke til kommentar
Gjest mafister Skrevet 25. januar 2002 Del Skrevet 25. januar 2002 Ok, jeg kjøper at Lexar er raskere enn noname. Jeg bruker selv Apacer men synes de er trege. Men her er problemet: Handle minnekort på Internett? Mange nettbutikker oppgir ikke merke, bare '128mb CompactFlash'. Og ihvertfall ikke skrivehastighet. Så spørsmålet blir: hvor får man kjøpt Lexar kort på nettet? Evt. Kingston som jeg hører også er ganske raske.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå