ironduke Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Jeg tror tiden nå er inne for å binde studielånsrenta , men er usikker på om jeg skal binde den i 3, 5 eller 10 år. Noen som har formeninger på hva som er lurt? Lenke til kommentar
toretang5 Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Jeg bandt meg for 5 år til 4,0 prosent nå. Jeg tror at forskjellen mellom flytende over de neste 3 år, og fast, er minimal. 10 år blir for lang tidshorisont å spå over. På 5 år tror jeg det er mulighet for å få en liten "gevinst" i forhold til flytende. Dette tror jeg med utgangspunkt i konjunkturene i foliorenten fra 2000, og NIBOR renten, frem til i dag. Markedet er fremdeles veldig usikkert, men jeg tror personlig at renten vil holdes som nå, eller lavere, i hele 2009 og 2010. Jeg tror deretter vi får en begynnende stigning i 2011, og en mer kraftig stigning i 2012 og 2013. Dette tror jeg fordi forbrukerenes hukommelse er kortsiktig, og fordi forbrukerne i dag er vant til høyt konsum, og i realiteten ønsker å gå tilbake til høyt konsum så hurtig som mulig. Selv om mange nå har blitt litt skremt, tror jeg at et relativt høyt konsum vil realisere seg i 2011, 2012 og 2013. Vi har allerede sett positive indikatorer i form av nytt høyt oppmøte på enkelte meglervisninger, og jeg mener også at julehandelen i desember var høyere enn forrige år selv om vi var i en krise. Jeg tror, som man sier på engelsk, at "individuals are still prone to high levels of consumption" Når det høye forbruket igjen begynner å vise seg, tror jeg at renten settes opp igjen for å hindre overstimulering og økning av gjeldsgrad, og da vil man kunne hente inn en gevinst i 2011-2013 vis a vis den flytende renten. Just my opinion......... Lenke til kommentar
ironduke Skrevet 9. april 2009 Forfatter Del Skrevet 9. april 2009 Jeg bandt meg for 5 år til 4,0 prosent nå. Jeg tror at forskjellen mellom flytende over de neste 3 år, og fast, er minimal. 10 år blir for lang tidshorisont å spå over. På 5 år tror jeg det er mulighet for å få en liten "gevinst" i forhold til flytende. Dette tror jeg med utgangspunkt i konjunkturene i foliorenten fra 2000, og NIBOR renten, frem til i dag. Markedet er fremdeles veldig usikkert, men jeg tror personlig at renten vil holdes som nå, eller lavere, i hele 2009 og 2010. Jeg tror deretter vi får en begynnende stigning i 2011, og en mer kraftig stigning i 2012 og 2013. Dette tror jeg fordi forbrukerenes hukommelse er kortsiktig, og fordi forbrukerne i dag er vant til høyt konsum, og i realiteten ønsker å gå tilbake til høyt konsum så hurtig som mulig. Selv om mange nå har blitt litt skremt, tror jeg at et relativt høyt konsum vil realisere seg i 2011, 2012 og 2013. Vi har allerede sett positive indikatorer i form av nytt høyt oppmøte på enkelte meglervisninger, og jeg mener også at julehandelen i desember var høyere enn forrige år selv om vi var i en krise. Jeg tror, som man sier på engelsk, at "individuals are still prone to high levels of consumption" Når det høye forbruket igjen begynner å vise seg, tror jeg at renten settes opp igjen for å hindre overstimulering og økning av gjeldsgrad, og da vil man kunne hente inn en gevinst i 2011-2013 vis a vis den flytende renten. Just my opinion......... God analyse! Takk for din mening :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå