Gå til innhold

Surroundanlegg eller to høytallere?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Må nesten bare støtte phax her, og anbefale System Audio. Bedre WAF på en gulvhøyttaler får man ikke. ;)

Kjøpte selv SA-10 brukt for en stund siden og angrer ikke et sekund.

Litt OT, men dersom WAF skal være et måleinstrument her må jeg få trekke fram Dali Mentor 5. Madamen var nesten litt trist når de ble levert tilbake. Trikset er "go small or go furniture". ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hva er det som dere ser er bedre en og ha to høytalere i front en og ha surround lyd og en basskasse? Okey kanskje hvis målet dit er og spelle så høy musikk som mulig med en munfull diskant..ok. Men herregud enten du ser på film eller spiller skytespill så er det ingen ting som surround. Lyd settingen blir som og være i selve krigen selv en at 10 lyder kommer ut samtidig som en granat i 2 høytalere i front en at du hører skudd foran, prat til venstre og booom en granat fra bass kassa bak sofaen ? Er så mye mer du kan gjøre med surround, og lyd kvalitet foran volum !

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hva du sier, det var litt rotete skrevet. Jeg tror poenget ditt var at surround er bedre enn stereo?

Isåfall så ja, hvis man tar et stereoanlegg og et surroundanlegg i samme kvalitet så vil surround fungere bedre til spill og film. Men når man har et fast budsjett å følge så får man mer kvalitet for pengene om man velger stereo ettersom det er færre produkter å putte penger på. 10 000,- er ikke et mye penger når man skal ha fullt surroundanlegg. Som du selv sier, lydkvalitet forran volum. :)

Ellers så er ikke forskjellen mellom stereo og surround så enorm som folk tror. Med stereo har du lyd i 180 grader, mens med surround har du da 360 grader. Hovedmengden av lydinformasjon kommer ut av de 180 gradene forran deg.

Lenke til kommentar

Joa kan si meg enig, men f. eks så en film her om dagen hvor to personer sto og prata i en park så gikk mensker bak de og man kunne høre stemmene dems i høytalerene bak meg. Men derimot har du bare to høytalere i front så blir det helt annerledels og etter min mening dårligere en surround som gir en mer feeling på lyden rundt omkring lyd bildet en det at all lyd kommer fra samme sted så får du den lyden som kommer bak deg - bak deg eller lyden til høyre- til høyre for deg eller granaten i basskassa bak sofaen. Got my point? :)

Lenke til kommentar
Joa kan si meg enig, men f. eks så en film her om dagen hvor to personer sto og prata i en park så gikk mensker bak de og man kunne høre stemmene dems i høytalerene bak meg. Men derimot har du bare to høytalere i front så blir det helt annerledels og etter min mening dårligere en surround som gir en mer feeling på lyden rundt omkring lyd bildet en det at all lyd kommer fra samme sted så får du den lyden som kommer bak deg - bak deg eller lyden til høyre- til høyre for deg eller granaten i basskassa bak sofaen. Got my point? :)

Du faar mye bedre og finere lyd kvalitet fra Stereo til 10k enn surround naar d et kommer til musikk. Husk naar du spiller musikk paa surround saa blir det bare stereo uansett. Visst du da ikke har super audio plater.

Jeg ville klart gaatt for stereo siden det skal brukes mainly til musikk og visst du savner boomy bass i filmer kan du vell senere kjope en liten sub.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...