Gjest medlem-140898 Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Som sagt har jeg en muntlig framføring, og teamet dreier seg om fattigdom og rikdom. Jeg skal snakke om: - Antall fattige (hvor mange folk som er fattige) - Forskjellen på fattige og rike folk - Skal fordype meg mer om fattigdommen, derfor vil jeg også nevne hvordan de fattige lever - Fattigdom og kjønn. (Hvorfor akkurat kvinner lider mest?) Det er altså disse punktene jeg skal snakke om. Jeg har søkt, men finner ikke akkurat så mye om dette her. Så jeg lurer på om noen kan hjelpe meg. Om noen har info fra før av eller at de har sider de vet om som dreier seg akkurat om dette? Hadde vært veldig hyggelig om noen kunne hjelpe meg Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Snakk om i Norge da, eller? Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898 Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 nei, generelt om hele verden. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Som sagt har jeg en muntlig framføring, og teamet dreier seg om fattigdom og rikdom. Jeg skal snakke om: - Antall fattige (hvor mange folk som er fattige) - Forskjellen på fattige og rike folk - Skal fordype meg mer om fattigdommen, derfor vil jeg også nevne hvordan de fattige lever - Fattigdom og kjønn. (Hvorfor akkurat kvinner lider mest?) Det er altså disse punktene jeg skal snakke om. Jeg har søkt, men finner ikke akkurat så mye om dette her. Så jeg lurer på om noen kan hjelpe meg. Om noen har info fra før av eller at de har sider de vet om som dreier seg akkurat om dette? Hadde vært veldig hyggelig om noen kunne hjelpe meg Fattigdom er et ganske relativt begrep ... Hvor fattig må man være for å være fattig? Dette er egentlig en fin innledning, forklar litt rundt begrepet fattigdom, relativ fattigdom, absolutt fattigdom etc. Ta med nyansene. Det er forskjell på folk i Afrika som kan spille gitar på ribbeina sine så tynne de er, og "fattige" i Norge som har det ganske godt i forhold (men som kanskje ikke har råd til skoleturer etc.). FN bruker noe som heter HDI (Human Development Index) for å kartlegge hvilke land som er fattige, i den grad det er mulig (for selv i "fattige" land, er det mange rike). Den skalaen er basert på alfabetisme, helse, utdanningsnivå mm. og ikke bare BNP - som vil gi et feilaktig bilde (tenk på land med store ressurser, som oljenasjoner i den 3. verden, de har høyt bruttonasjonalprodukt, men dette gagner ofte ikke folket). Hvor mange fattige det er, er vanskelig å si - nettopp fordi det å være fattig ikke er et fast begrep. Det går an å anslaå det, ved f.eks. å si at alle som tjener mindre enn x kroner i året er fattige. Forskjellen på fattig og rik varierer geografisk. Noen steder er forskjellene veldig store, andre steder er de mindre. Her i Norge er alle sikret skoleplass, helsetilbud, trygd etc. så forskjellen her er selvfølgelig ikke like stor som i mange andre land. I mange U-land er de tradisjonelle kjønnsrollene sterkere enn i Vesten, og kvinnene går gjerne ikke på skole (og får ikke utdannelse, og mulighet til å tjene egne penger). At du ikke har funnet noe på nettet tviler jeg sterkt på, søk på Wikipedia - eller se i læreboken din. Jeg vil tro at dette temaet er ganske bra dekket der. Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898 Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Takk for svar, men det er ikke akkurat det jeg skal ha om. VI er gruppe på 4, så vi har fordelt oppgavene. Men jeg har søkt litt, men det vanskeligste er å finne hvordan de fattige overlever og hvorfor akkurat KVINNER lider under fattidom Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898 Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Noen som kan hjelpe meg med akkurat det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå