_Brukernavn_ Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 (endret) Hei, driver å oppgradere PC'en og trenger noen siste råd inn mot minnevalg. Har følgende oppsett: AMD Phenom II X3 720 Asus M4A78 PRO Sapphire Radeon HD 4850 Står mellom følgende RAM-alternativer: Kingston HyperX DDR2-800 4GB GeIL Black Dragon 4 GB DDR2-800 (4 x 1 GB) CAS4 OCZ PC2-8500 Reaper HPC 4 GB (2 x 2048 MB) Noen tanker? Edit: Endret hovedkort i oppsettet. Takker for alle svar. Endret 10. april 2009 av pro_odeh Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Ville gått for Kingston HyperX brikkene. Ikke fordi de andre alternativene er dårlige, men a) 4x1 opptar (selvsagt) alle slot'ene, forhindrer deg fra å putte i mer minne siden b) OCZ Reaper har svær kjøleløsning som kan krongle til for enkelte retail-kjølere Tror også jeg ville lagt til 120 kroner på skjermkort og valgt dette; https://prisguiden.no/product.php?p...9&cat_id=30 Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 8. april 2009 Forfatter Del Skrevet 8. april 2009 Tusen takk for svar! Håper det er greit at jeg kommer med noen oppfølgingsspørsmål =) OCZ er spesifikasjonsmessig de beste brikkene, men tror jeg går bort fra disse. Sjekket litt på nettet, og det var visst flere som har hatt problemer med disse. Er det noen direkte forskjell i ytelse ved bruk av 2x2GB vs 4x1GB? Neste oppgradering på RAM-fronten blir nok til DDR3, så plassmangel er ikke et problem. Kunne du sagt litt om hvorfor det skjermkortet er å anbefale? Er det ikke bare en ekstra kjøleløsning? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Er det noen direkte forskjell i ytelse ved bruk av 2x2GB vs 4x1GB? Neste oppgradering på RAM-fronten blir nok til DDR3, så plassmangel er ikke et problem. 2x2 er å foretrekke, bla. mindre stress på minnekontrolleren. Google it Eneste grunnen til å velge 4x1 må være hvis du vil ha friheten til å kunne plukke ut 2 brikker å bruke i en annen maskin, hvis det blir aktuellt på et tidspunkt. Kunne du sagt litt om hvorfor det skjermkortet er å anbefale? Er det ikke bare en ekstra kjøleløsning? Det er ikke å kimse av vel? Går for å være blandt det kjøligste i klassen såvidt jeg vet. Men når det er sagt, oppdaget jeg at prisguiden har feil bilde/varebeskrivelse øverst, i forhold til hvilket kort som egentlig selges. Jeg trodde det var IceQ 4 (som på bildet) - men ser man på varenr./klikke seg inn på multicom, så er det et annet kort. Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 9. april 2009 Forfatter Del Skrevet 9. april 2009 Takk skal du ha! Prøvde å finne litt om 2x2 vs 4x1 på egenhånd, men var mye motstridende. Det eneste var vel at fire brikker generer mer varme enn to, så det blir kingston. Leste noen tester av IceQ 4 kortet, og det kommer visst ferdig klokket. Var litt fristende, men det er visst ingen butikker som har det inne for øyeblikket. Det riktige kortet er i prisguiden her: https://prisguiden.no/product.php?p...2&cat_id=30 Tusen takk for hjelpen Mekkus! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå