Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er hjemmebrent farlig?

Gjest Festgutt

Anbefalte innlegg

Gjest Festgutt
Jeg vil ikke anbefale og noen og kjøpe hjemmebrent da dette er både ulovelig og farlig.

Men har selv drukket en del skummel sprit i mine yngre dager, det og helle spyleveske gjennom en loff foreksempel er ingen god ide :)

Husker vi pleide og sjekke om spriten var rein ved og helle litt i hendene og gni de sammen. Ren sprit blir borte og etterlater ikke noe "kliss" i hendene. Rist også på flaska, er det reint skal boblene forsvinne rimlig kjapt. Brusen spriten bør man holde seg langt unna.

Takk. Jeg skal prøve dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor jeg drikker alkohol er jeg ikke interessert i å diskutere. Det jeg vil ha svar på, er hvordan det kan komme metanol i spriten.

Metanol kommer i spriten ved at noen blander metanol i spriten. Hvis du vet at spriten kun kommer fra sukker, gjær og et hjemmebrentapparat, inneholder den ikke metanol.

Lenke til kommentar

Nei, slapp av. Jeg og mine drakk mye hjemmebrent som vi lagde selv i våre dager. Om det blir lagd hjemme, altså ikke i fabrikk, ca. noen liter for kompiser så er det trygt. Metanol blir som sagt lagt i fabrikksammenheng og er vanskelig å lage hjemme. Om det ikke er en god kompis du har kjøpt fra så er det større sjangse for at det er utvannet. Om du bare er 14 så er vel sjangsen stor for at du ikke merker forskjell likevel :p

Lenke til kommentar
Nei, slapp av. Jeg og mine drakk mye hjemmebrent som vi lagde selv i våre dager. Om det blir lagd hjemme, altså ikke i fabrikk, ca. noen liter for kompiser så er det trygt. Metanol blir som sagt lagt i fabrikksammenheng og er vanskelig å lage hjemme. Om det ikke er en god kompis du har kjøpt fra så er det større sjangse for at det er utvannet. Om du bare er 14 så er vel sjangsen stor for at du ikke merker forskjell likevel :p

Hehe, det han over her sier er det jeg holder meg til også.. Med mindre kompisen bare har helt over teknisk sprit på en flakse fra garasjen til pappaen sin da :p

Hjemmelagd utvanna fjortiss sprit.. *grøss* Jeg husker en god del sprit fra mine yngre dager.. :tease:

Lenke til kommentar

Denne tråden er rapportert fordi den omhandler ulovligheter. Det er det normalt ikke lov å diskutere her på forumet. Men i dette tilfellet dreier det seg altså om farene ved inntak av hjemmebrent for en som alt har anskaffet det, ikke fremstilling eller omsetning, og det ser jeg - gitt at svarene er saklige (som de har vært, takk for det) - poenget med å tillate en tråd om.

Nå er antagelig flasken, eller deler av den, allerede konsumert, så det er for sent å komme med formaninger til trådstarter. Generelt vil jeg si at dersom man ikke er 100% sikker på kilden er det tryggest å la være. "Ren" hjemmebrent som sådan er normalt ikke farlig, selv om det kan smake for jævlig og du kan bli skikkelig sjuk av det. Med mindre kompisen du kjøpte det av har hatt hjelp av erfarne hjemmebrennere tviler jeg på at produktet er spesielt godt. Men du har bare "produsentens" ord for at det faktisk er ren himkok. Og alt fra utstyret til flaskene det tappes på kan ha vært brukt til annet, og dermed inneholde gift eller andre stoffer. Det kan være et ordentlig og rengjort destillasjonsapparat, men det kan også være en gammel rusten vaskebøtte og en slange som sist ble brukt til å helle diesel på traktoren. Husk: Spriten tar ikke livet av giftstoffer, og i lave prosenter heller ikke bakterier.

Men tilbake til saken: Tråden har mest sannsynlig utspilt sin rolle nå. Derfor stenges den. Noen generell tråd om hjemmebrenterfaringer ønsker vi ikke. Dersom trådstarter eller andre ønsker å tilføye noe, så kan de kontakte en moderator eller rapportere tråden og si hva og hvorfor, så skal vi vurdere å åpne den igjen.

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...