Gjest Festgutt Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Jeg har kjøpt meg en liter hjemmebrent til en fest i påsken. Jeg har aldri vært borti hjemmelaget sprit før. Er det noe jeg burde vite? Kan det være farlig å drikke? Dersom det finnes en risiko med å drikke hjemmebrent, finnes det noen måte å teste den på? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Testing kan gjøres på forskjellige lab'er. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.124724 Men utgangspunktet så er det vanlig alkohol som smaker høgg. Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Jeg har kjøpt meg en liter hjemmebrent til en fest i påsken. Jeg har aldri vært borti hjemmelaget sprit før. Er det noe jeg burde vite? Kan det være farlig å drikke? Dersom det finnes en risiko med å drikke hjemmebrent, finnes det noen måte å teste den på? Det er ikke noe JA/NEI svar her, dessverre. Med det å destillere sprit er temmelig enkelt på papiret så er det litt mere komplisert i praksis. f.eks er kokepunktet for metanol temmelig nært det for etanol (65C vs 78C om jeg ikke huske feil). Derfor er det ALLTID fare for at det er metanol med på kjøpet. Helt ærlig trur jeg det er garantert, men er den av høy kvalitet er andelen mye mindre enn for useriøse aktører. I tillegg til metanol problemet så har du at useriøse kan tilsette spriten kjemikalier for å få den til å virke sterkere enn det den er (f.eks kaustiksoda) Jeg ville IKKE drukket noe jeg ikke var 100% sikker på var trygt. (Som andre sier så er testing mulig). Men i første rekke ville jeg ikke kjøpt eller tatt i mot sprit jeg ikke kjenner historien til. Jeg ville iallfall ikke kjøpt eller tatt i mot noe fra personer jeg ikke kjenner meget godt. Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Kort svar JA, det kan være veldig farlig om det er en amatør som har laget det. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Det lar seg ikke gjøre å fremstille metanol med typiske hjemmebrentapparater, så hvis du vet hvem som har laget det og at det ikke er tilsatt noe er det ikke farligere enn annen alkohol. Metanol lages på fabrikker, og kommer seg ut på det illegale markedet via feil eller kyniske jævler. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Jeg har kjøpt meg en liter hjemmebrent til en fest i påsken. Jeg har aldri vært borti hjemmelaget sprit før. Er det noe jeg burde vite? Kan det være farlig å drikke? Ja, det kan helt klart være farlig å drikke HB. Det har vist seg mang en gang at folk har gått på en smell etter å skulle spare noen kroner, istedenfor å handle på polet. Men som regel går det godt vel å merke. Har veldig begrenset erfaring med HB selv, men har sett flere som har blitt ustyrtelig dritas av å drikke det, mer enn vanlig på pol-sprit. Dersom det finnes en risiko med å drikke hjemmebrent, finnes det noen måte å teste den på? Har du kjøpt den av en bekjent, som du vet har produsert før og at andre har drukket av samme partiet og fortsatt leser avisen så er den nok ok, men det er alltids et men. Heller kast HB'n og stikk på polet å kjøp en liter vodka. Der kan du få en liter for rett i overkant av 300 kr. Feks. Boris Jelzin Vodka, Da slipper du å stresse med potensielle farer med HB'n og heller kose deg på festen. Samtidig så kan det være en billig pris å betale om HB'n faktisk skulle være sjidd-dårlig! Lenke til kommentar
Gjest Festgutt Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Det lar seg ikke gjøre å fremstille metanol med typiske hjemmebrentapparater, så hvis du vet hvem som har laget det og at det ikke er tilsatt noe er det ikke farligere enn annen alkohol. Metanol lages på fabrikker, og kommer seg ut på det illegale markedet via feil eller kyniske jævler. Dette er mest sannsynlig laget med hjemmebrentapparat (selv om jeg ikke vet hva det er). Jeg vet hvem som har laget det (tror jeg). Han er kun ett år eldre enn meg, men likevel ikke av den typen jeg stoler aller mest på. netroM sa noe om at du kan få med metanol i destillasjonsproduktet ditt. Hvordan? Jeg kan ikke noe om prosessen med å lage sprit (eller all type alkohol). Kan noen gi meg en kort innføring? Heller kast HB'n og stikk på polet å kjøp en liter vodka. Der kan du få en liter for rett i overkant av 300 kr. Jeg er 14 år gammel. Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 så få noen til å kjøpe for deg. Har selv drukket bosnisk hjemmebrent, men dette var laget av folk som har drevet med det i over 30 år og som lager god hjemme brent. Hadde aldri kjøpt hjemmebrent som er laget av en 15 åring. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Jeg er 14 år gammel. Alderen din tatt i betrakning så heller drikk øl eller rusbrus! Lenke til kommentar
Gjest Festgutt Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 så få noen til å kjøpe for deg. Jeg har tre timer og tyve minutter på meg. Jeg er 14 år gammel. Alderen din tatt i betrakning så heller drikk øl eller rusbrus! Lager for mye lyd og tar for stor plass i bilen. Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Og så er det også mye dyrere. Lenke til kommentar
Gjest Festgutt Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Hehe, så la vær å drikk Jeg klarer ikke være avslappet med jenter i nærheten dersom jeg har under to i promille. Lenke til kommentar
Haawy Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Og det er grunnen til at du drikker? Lenke til kommentar
Gjest Festgutt Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Og det er grunnen til at du drikker? Ja. Og så er det gøy ellers. Lenke til kommentar
makila Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Hehe, så la vær å drikk Jeg klarer ikke være avslappet med jenter i nærheten dersom jeg har under to i promille. Da har du et stort problem. Over 2 i promille begynner å merkes ganske greit, har aldri opplevd folk som er så nærvøse for å prate med jenter. Øvelse gjør mester. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Hehe, så la vær å drikk Jeg klarer ikke være avslappet med jenter i nærheten dersom jeg har under to i promille. Jentene klarer mest trolig ikke å være avslappet i nærheten av deg om du har over 1 i promille. Gidder ikke ta noe moralsk preik her, men fakta er at fulle 14 åringer er ekstremt slitsomme. Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Hvorfor jeg drikker alkohol er jeg ikke interessert i å diskutere. Det jeg vil ha svar på, er hvordan det kan komme metanol i spriten. Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 (endret) Spørs om jentene vil være i nærheten av deg når du har over 2 i promille og ligger og spyr av dårlig hjemmebrent. Jeg vil ikke anbefale og noen og kjøpe hjemmebrent da dette er både ulovelig og farlig. Men har selv drukket en del skummel sprit i mine yngre dager, det og helle spyleveske gjennom en loff foreksempel er ingen god ide Husker vi pleide og sjekke om spriten var rein ved og helle litt i hendene og gni de sammen. Ren sprit blir borte og etterlater ikke noe "kliss" i hendene. Rist også på flaska, er det reint skal boblene forsvinne rimlig kjapt. Brusen spriten bør man holde seg langt unna. Endret 8. april 2009 av Dain Bramaged Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Jentene klarer mest trolig ikke å være avslappet i nærheten av deg om du har over 1 i promille. Heller de enn meg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg